Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Luzion
När jag låser upp bilen med larmdosan så låses alla dörrar upp precis som dom ska göra.. So far so good.. Men när jag försöker öppna höger bakdörr så låser bilen dörren. Alltså när jag tar tag i dörrhandtaget och försöker öppna så åker låspluppen ner, när jag sedan släpper handtaget så åker låspluppen upp igen. Sticker jag in handen genom passagerardörren fram och öppnar bakdörren inifrån så öppnas dörren som den ska. Om jag sedan stänger igen och försöker öppna utifrån så fungerar det hur bra som helst, även om jag låser bilen igen och sedan låser upp den. Detta verkar hända när bilen har stått still ett tag... Nån som har någon idé vad det kan vara? :???: Min gissning är att fukt har kommit in i någon kabel..
Användarvisningsbild
av greeeken
KAnske nån kortslutning
av Daddan
Låter som att det kärvar, allt är inte elektriskt utan det finns ju även mekanik bakom. I alla fall på alla bilar jag ägt (ej V70N) finns det stag från handtag till låset.
av Pam
Jag har ungefär samma fel på min S60, förutom att låset själv låser sig ibland när höger bakdörr stängs...
av TerSve
Man kan prova med att göra rent alla jordpunkter innan man fortsätter med att byta delar. Lite långsökt, men....
Användarvisningsbild
av CarMan
kolla så lås pinnen har rätt vinkel o inte kärrvar igenom dörrklädseln. felet kan ju också vara internt i låskistan.

det är knapast en dålig jordning nånstans
av Pam
Hur menar du med dörrklädseln?
av BG
Pam skrev:Jag har ungefär samma fel på min S60, förutom att låset själv låser sig ibland när höger bakdörr stängs...
Jag har haft samma problem. Det var låskistan som krånglade, alltså ett mekaniskt fel. Minns jag rätt var det en vajer som hoppat av.

BG 2,5T
av Frigge
Pam skrev:Hur menar du med dörrklädseln?
Låspinnen går ju igenom dörrpanelen via en "bussning" eller plastring.
OM låspinnen kärvar genom den ringen uppstår detta fenomen,testa med att smörja på lite olja tex på låsknappen. Om det inte hjälper får du nog byta dörrlås.

Om någon funderar på byta ut innerbely[…]

Stötdämpare bak

Har du någon länk till en sådan? […]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]

Tack så mycket för svaren. Jag köp[…]