Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Jag har mest fått intrycket att ju billigare läsare man köper med noll kodinformation till som komplement gör att man blir en kompetent tekniker. Kan man dessutom ladda ned nåt crackat magiskt program så är man på randen till att kunna öppna en firma?
För jag verkar väldigt ensam och tjurig när jag förklarar att det inte fungerar att jobba så i praktiken.
Många verkar dessutom knyta näven i fickan för att jag är så irriterande när jag aldrig är så positiv till att inte göra nåt helhjärtat.
En grundregel i alla yrken är: Vet du inte vad du gör så lär du inte lösa några problem inom ditt gebit med annat än ren tur.
Det finns däremot alltid en möjlighet att skaffa sej tusenlappar i utgift för att man trott sej spara någon tusenlapp i slutändan. Särskilt när fröken fortuna inte hade tid vid handpåläggningen. Chansen att lyckas ökar med kunskapsnivån.

1/ Köp en BRA läsare. Tyvärr kostar den runt 6000 och uppåt. Varför så dyr? Tja.. Det är skillnad på saker och saker i det här gebitet. Dom läser olika system och olika djupt i systemen framförallt. Samt att en del kan ta ögonblicksvärden och andra kan inte göra mera än att visa några siffror.
Därmed inte sagt att jag gillar prisläget och försvarar detta.

2/ En bra läsare har ALL kodinformation antingen inlagrad eller i supportform med litteratur till och den kan ta ALLA koder, eller nästintill alla, inte bara simpla motorkoder med universaltabeller till med andra ord. En bra läsare ger dej information i klartext.
Den ger dej inte en multikod som har 1-3 betydelser beroende på om koden sattes hög eller låg eller för den delen okänt. Den berättar vilket, direkt. För det har STOR avgörande betydelse när du ska felsöka sedan.

3/ När du har utrustningen så ska DU kunna hela systemet som ska kontrolleras, det är DU som ska felsöka fysiskt. Kan inte du systemet som ska repareras är läsaren nästintill värdelös. För då måste du ju förlita dej på någon annan ändå. Då kunde du likagärna lämnat ifrån dej läsningen också och sparat både tid och pengar. För oftast krävs inte bara en läsare, du behöver också kunna en hel del om el, skarvningar, byten av kontaktstycken, slangbyten, samt övriga tekniska kunskaper. Förutom detta behöver jag nog inte nämna nåt om att verktyg används? Hur många har terminalverktyg och dom vanligaste kontaktstyckena inom räckhåll?
Med kunna menar jag INTE att du ska gå runt som ett vandrande lexikon. Men du måste ha grundförståelse och veta var du får tag i kompletterande information för att kunna jobba. Forum är bra, men dom räknas inte till kompletterande information i det här läget.

4/ Litteratur och åter litteratur. Köp, läs, begrunda. Har du inte intresset, tiden eller har insikten att allt går att ladda ned gratis på internet?
Spara pengarna som var till läsaren med kringutrustning samt tiden för att finna crackade program och använd dom för avlöna någon du finner kompetent istället. Det blir inte dyrare utslaget per år iallafall.

Därmed INTE sagt att man inte ska försöka. Alla har rätt att hobbymeka och jag främjar det starkt.
Men välj innan du gör det. Satsa så mycket det krävs, eller inte alls.
Det finns inte möjlighet att ha stora luckor här och stora luckor där och samtidigt vara framgångsrik med felsökning, det är fel typ av jobb för sånt. Det fungerar helt enkelt inte alls.
av *pettson*
Bosch KTS system eller Launch x431 eller Launch 431 Diagun.
Det finns många mera bra. Men ingen som går under kategorin billig hur vi än gör. Eller vart vi än köper ifrån.
av andy78
Jag förstår inlägget du skriver om att köpa en bra läsare som klarar att system.
Men jag måste ändå säga att de billiga läsarna som endast läser obd2 ändå är rätt praktiska i vissa lägen, rätt använda.

En fördel med dem är att det inte går att programmera något, skriva till någon modul etc.
Vet en del case där man har förstört sitt kombiinstrument när man försökt koda in moduler och misslyckats i processen att skriva information till dessa.

De billiga kan endast läsa och radera felkoder.
Jag själv har haft en del fel där de pekat på felkoder som är lätta att gå vidare med.
Dock ej på mina egna bilar.

Själva raderingsfunktion har jag också varit till till nytta, tex när jag hjälpte en kollega att radera en historiskt kod så han kunde få igenom den på en efterkontroll en radering av en felkod för ett fel som ej existerade istället för att åka till volvo och få den raderad.

Så för min del är dessa generella OBD2 läsare inte allt för värdelösa, dock så vet jag vad jag kan förvänta mig av dem när jag köper dem.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag vill väl påstå att rätt använda så duger dom flesta felkodsläsare som kan läsa felkoder på den bil du använder den på, samt kan radera dessa koder, oavsett om läsaren kostade 100kr eller 10000kr.

Nu pratar jag enbart om att få ut samt radera felkoder, inget annat såsom programering av bilen osv.
av *pettson*
Visst behöver man inte en bättre läsare än man kan använda. Å andra sidan kan man inte göra det man tänkt om inte läsaren är bra nog?
Nämn en billig läsare där man får med all information om de felkoder som enheten kan ta? Dvs du ska inte tolka eller gissa koderna. Du ska få fram all info direkt.
Eller nämn en enda där allt står i klartext utan att du har tre nivåer att fundera på (kod hög, kod eller kod låg) som existerar i många koder. Då de tre har helt olika skäl till att existera men ändå samkörs i samma kod så är det väldigt viktigt att *resten* av koden kommer med inför felsökningen.
Även ögonblicksvärden är guld värt när man kör. Eller för den delen liveläsning under körning för att utesluta vissa saker.

Dom enheter jag favoriserar finns från ca 6000kr och uppåt 220.000kr. Där min favorit är den som kostar runt 7500kronor idag, om man nu inte ska vara sverigepatriot och svälja allt som säjs hos återförsäljarna? För då finns den *svensksåld* för runt 25000 istället. Dock med samma programvara på engelska, vad annars. Läsare med rent svensk text är låt säga.. få.

7500kronor är mycket pengar för att läsa ur en gång per år eller för att göra två läsningar per år osv. Men tänker man till så är det också endast två gånger med felsökning på en verkstad. Är det så kan ju flera gå ihop och köpa en vettig läsare, det spelar då ingen roll ens om man kör samma bilmärke i mångt och mycket. Det som brukar skilja är att man får hålla sej till usa och europabilar.
Mot tillägg kan man köpa till för asiatiska märken hos dom flesta läsarfabrikaten.
av andy78
Jag har en som har 75 olika program för VAG där man får upp P# samt förklarande text ABS, SRS, Startspärr lite livedata m.m. går att uppdatera via internet.
Helt klart värd 1500kr om man mekar mycket VAG.
Har löst en del problem.
Fast är man 4 st så skulle jag nog gå ihop och köpa en sådan där för 7000kr Om den verkligen stödjer allt på de märken som ska supportas.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:Är det någon mer än jag som reagerar på att många verkar tro att man blir fullfjädrad bilmekaniker för att man har en felkodsläsare?
Låter som den nya generationen bilmekaniker, är det ingen felkod så det inget fel
av andy78
Den där Launch 431 Diagun såg inte helt osmidig ut och klart värd pengarna om den
stödjer alla bilmärke och dess specifika system.
Gillar även den andra där man kan skriva ut på papper.

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Hej, Säljer ett använt men fint nyckels[…]