Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NickeDiesel
Godafton!

Efter 10300 avverkade mil kan jag nu lämna följande synpunkter på hur en T4 funkar i det långa loppet.
Min bil har funkat klanderfritt. Utöver en hjulinställning i somras och garantiåtgärd på "visseljudet", som många
tidiga T4:or drogs med, har ingenting utöver vanlig service behövt göras. Bilen är fortfarande solid och skrammelfri förutom
vid riktigt varmt väder då dörrarna har en viss benägenhet att knarra lite trivsamt... :wink:
Har dock upplevt att PS-lådan under de sista, säg 200 milen, vid t ex kökörning ibland börjat växla lite väl hårt. Ingenting som stör mig
"på riktigt" än, men tillräckligt för att det nog bör påtalas för min servicetekniker.

Motorn är, i mina ögon och öron, en liten pärla. Tyst, pigg och snål och med en snittförbrukning på ca 0,8. Bra tycker jag för en stor tung bil med
automat, 180 hk och turbo. PS-lådan är också, förutom nyss tillkomna och ovan nämnda oskick, en pärla. Växlar oerhört mjukt och kvickt förutom vid kickdown i landsvägsfart då det känns som en hel evighet innan den bestämt sig för vilken växel som passar bäst. Brukar dock "tagga ner" till fyran manuellt för att undvika detta.

Har väl ca 3000 mil till att avverka innan det är dags för byte och skulle mycket väl kunna tänka mig ytterligare en. Har tidigare haft tre D5:or,
MY 03, 04 och 07 och en 2,4 D MY 10 och saknar väl i stort sett bara vridet och dieselvärmaren.

Mitt betyg till T4 blir: Med beröm godkänt! :D
Användarvisningsbild
av Camel
Roligt att du är nöjd med din T4! :-)-)
av perhall
Ja, T4 är verkligen en fin basmotor, tyst och går mjukt men låter rätt fult vid gaspådrag. För lugn körning är den utmärkt, den är rätt pigg om man varvar den men den trivs inte riktigt över 4500 varv och låter inte heller snyggt då. Jämfört med en D5 går den verkligen silkeslent och mjukt (körde en sån XC60 häromdan senast). MY12 går dessutom mjukare på låga varv än MY11, vet ej om det har med optimering i samband med introduktion av s/s att göra.

Det jag ogillar med T4 jämfört med tidigare 2,5T är dels det smalare registret (1300-6000 istf 1000-7000), dels ljudet. Och att den orkar med tung last sämre.

En massa svenskar - journalister och andra - har fått för sig att Volvo är plastiga och skramliga. Det stämmer enligt min mening inte alls. Även utländsk press brukar berömma Volvo för god sammansättningskvalitet. Jag kan inte minnas en enda auto motor & sport under senaste året då detta inte konstaterats. Senaste tidningen kom idag och där fick V40 bättre betyg för detta än 1-serien och A-klass. Så att din bli fortfarande är solid låter rimligt.

PH
av Linqid
Instämmer med övriga, en riktig kanonmotor sett till vad man fick betala för kärran. Vi har haft våran i sex månader nu och hunnit med 600 mil, och har inget att klaga på. Skulle vara förbrukningen i så fall, som ligger runt 0,9-0,95 l/mil. Beskyllas för det kan dock korta sträckor i centrala Gbg med omnejd göras, och automatlåda. Ibland är högerfoten lite tung, dessutom...

Rekommenderas varmt, och personligen skulle jag aldrig välja en D2 före en T4/T4F!
av perhall
T4 är mycket dyrare i drivmedel än D2 men har skatt under 1000,-, billig service (oljebytet för den som kör under 1500/år 974,- på Rejmes, 3000-servicen 2190,-), är billig att köpa etc. så för många är nog T4 den mest ekonomiska V70:n./PH
av Linqid
D2 må vara billigare sett till förbrukningen, men för egen del blir det oerhört svårt att köra in 34 000 kr. Max 1000 mil/år, förmånligt serviceavtal och i vår ägo i max 3 år, att då få en D2 till att bli lönsam är helt omöjligt. Att T4-motorn i mitt tyckte dessutom är roligare än en slö diesel på 115 hk gör inte valet svårare... :)

Hade varit spännande att se siffror på hur många D2 (och D3) som är privat resp. tjänstebilar jmf med T4.
av MattiasD
Tack för rapporten! Det är intressant att få läsa om hur de nya direktinsprutningsmotorerna fungerar när milen drar iväg. Också hur Powershift fungerar. Jag kör ju själv med samma kombo och du får gärna hålla tråden uppdaterad med din Powershift - om den blir sämre med växlingarna.

ja, visst är obegripligt hur folk hellre köper en D2 för 30000 kr mer än T4/T4F. Men det är väl flockbeteendet att göra. Det blir spännande att se vad som händer med försäljningen av D2 efter årskiftet när de nya miljöbilsreglerna börjar gälla.
Användarvisningsbild
av NickeDiesel
Hallå igen!
mattish skrev:Jädrar vad du måste rulla :O
Hehe...Jo det blir en del . Ute på fältet hos mina kunder 4-5 dagar i veckan och en hel del privatkörning, så visst rullar det på.. :wink:
MattiasD skrev:Tack för rapporten! Det är intressant att få läsa om hur de nya direktinsprutningsmotorerna fungerar när milen drar iväg. Också hur Powershift fungerar. Jag kör ju själv med samma kombo och du får gärna hålla tråden uppdaterad med din Powershift - om den blir sämre med växlingarna.
Mmm..vi får se vad som händer. Fick ett ganska markant tungt metalliskt ljud som både kändes och hördes från lådan idag när jag smög runt ett gathörn och släppte gasen för att släppa över en cyklist vid ett övergångställe. Vet om att min lokala Volvo-Åf bytt PS-låda på en V60 för inte så länge sedan, detta skall dock ha skett när bilen bara gått några hundra mil...Det konstiga är att jag tycker problemen började efter olje- och filterbytet som skedde vid 9000 mila servicen.. :shock:
perhall skrev: Det jag ogillar med T4 jämfört med tidigare 2,5T är dels det smalare registret (1300-6000 istf 1000-7000), dels ljudet. Och att den orkar med tung last sämre.
Ja, när vi körde till frugans släktingar i Dalarna i somras med full packning och fem personer i bilen då var man inte för kaxig vid omkörningar i lite brantare motlut...då hade det inte skadat med en 2,5 Ft eller dieselspis under huven.. :wink: Tilläggas kan att detta är enda gången jag tyckt motorn känts tunn och ovärdig resten av bilen. Längtan efter en 2,5 Ft botades dock ganska kvickt efter ett lån av farsans -09:a med tillkopplat och lastat hästsläp, etanol i tanken och en resa på 30 mil.....snittförbrukning 1.96 l/mil... :shock: Men det är en helt annan historia :wink:

Fortsatt trevlig kväll!
Niklas
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]