- mån 01 okt 2012, 22:22
#686498
Godafton!
Efter 10300 avverkade mil kan jag nu lämna följande synpunkter på hur en T4 funkar i det långa loppet.
Min bil har funkat klanderfritt. Utöver en hjulinställning i somras och garantiåtgärd på "visseljudet", som många
tidiga T4:or drogs med, har ingenting utöver vanlig service behövt göras. Bilen är fortfarande solid och skrammelfri förutom
vid riktigt varmt väder då dörrarna har en viss benägenhet att knarra lite trivsamt...
Har dock upplevt att PS-lådan under de sista, säg 200 milen, vid t ex kökörning ibland börjat växla lite väl hårt. Ingenting som stör mig
"på riktigt" än, men tillräckligt för att det nog bör påtalas för min servicetekniker.
Motorn är, i mina ögon och öron, en liten pärla. Tyst, pigg och snål och med en snittförbrukning på ca 0,8. Bra tycker jag för en stor tung bil med
automat, 180 hk och turbo. PS-lådan är också, förutom nyss tillkomna och ovan nämnda oskick, en pärla. Växlar oerhört mjukt och kvickt förutom vid kickdown i landsvägsfart då det känns som en hel evighet innan den bestämt sig för vilken växel som passar bäst. Brukar dock "tagga ner" till fyran manuellt för att undvika detta.
Har väl ca 3000 mil till att avverka innan det är dags för byte och skulle mycket väl kunna tänka mig ytterligare en. Har tidigare haft tre D5:or,
MY 03, 04 och 07 och en 2,4 D MY 10 och saknar väl i stort sett bara vridet och dieselvärmaren.
Mitt betyg till T4 blir: Med beröm godkänt! :D
Efter 10300 avverkade mil kan jag nu lämna följande synpunkter på hur en T4 funkar i det långa loppet.
Min bil har funkat klanderfritt. Utöver en hjulinställning i somras och garantiåtgärd på "visseljudet", som många
tidiga T4:or drogs med, har ingenting utöver vanlig service behövt göras. Bilen är fortfarande solid och skrammelfri förutom
vid riktigt varmt väder då dörrarna har en viss benägenhet att knarra lite trivsamt...

Har dock upplevt att PS-lådan under de sista, säg 200 milen, vid t ex kökörning ibland börjat växla lite väl hårt. Ingenting som stör mig
"på riktigt" än, men tillräckligt för att det nog bör påtalas för min servicetekniker.
Motorn är, i mina ögon och öron, en liten pärla. Tyst, pigg och snål och med en snittförbrukning på ca 0,8. Bra tycker jag för en stor tung bil med
automat, 180 hk och turbo. PS-lådan är också, förutom nyss tillkomna och ovan nämnda oskick, en pärla. Växlar oerhört mjukt och kvickt förutom vid kickdown i landsvägsfart då det känns som en hel evighet innan den bestämt sig för vilken växel som passar bäst. Brukar dock "tagga ner" till fyran manuellt för att undvika detta.
Har väl ca 3000 mil till att avverka innan det är dags för byte och skulle mycket väl kunna tänka mig ytterligare en. Har tidigare haft tre D5:or,
MY 03, 04 och 07 och en 2,4 D MY 10 och saknar väl i stort sett bara vridet och dieselvärmaren.
Mitt betyg till T4 blir: Med beröm godkänt! :D
Kör: XC70 D4 (VEA) Momentum BE Aut. MY14. Vit, Läder Blond, Classic Wood inkl. ratt, vinge, 17" Valder DC, tonade rutor, tygmattor mm.....