Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perra957
Larmar 2-1-2.Går ej att återställa.Jag bytte även kontaktrullen,med samma resultat.Var ska jag leta nånstans? Förresten,hur kollar jag kontaktrullarna enklast? Kan väl inte ha sånt oflyt att bägge dom andra jag provade också skulle vara trasiga? Ingenting som syns i alla fall.Ingen är söndervriden.Förra ägaren säger att lampan tändes när han lagade stolsvärmen,men han kommer inte ihåg var han mixtrade nånstans.Väldigt tacksam för hjälp var jag ska börja nånstans!Det enda felet vid bilprovningen. :wink:
av *pettson*
Enklast är ju att läsa ur systemet. Detta för att se vad systemet inte gillar.
Att SRS lampan tänds innebär inte överhuvudtaget att just en kudde eller något till en kudde inte fungerar.
Dina bilbälten ingår också i SRS systemet och när en enda sak inte fungerar i systemet som det är tänkt, ja då stängs systemet av och lampan tänds.
Eftersom man gett dej en ledtråd om vad man gjort när problemet uppstod så kan det vara läge att kontrollera där i trakterna igen.
av perra957
Förstår inte riktigt vad du menar att "läsa av systemet".Du får gärna förklara lite närmare för en amatör som mig.Ingår alla bälten i systemet,eller endast förarbältet?Har varit och petat på alla kontakter jag hittat till stolsvärmen.Stolsvärmen fungerar kan jag också tillägga. :???:
av andy78
Det sitter ett kontaktstycke till airbagen under stolen och det brukar glappa, kan ju vara så att det inte trycktes ihop när han lagade stolvärmen, eller så kanske han vred på nyckeln när kontakten var urkopplad, på vissa bilar måste en sådan lampa släckas med dator, på andra räcker det med att mana sätter ihop det,ibland får man spruta på lite kontaktspray.

Jag hade börjat att kolla där.
av perra957
Tack för tipsen! Dom andra felkoderna jag har är:B1 1-2-6(kupetempsensor på passagerarsida,avbrott eller kortsluten till spänning),B2 1-2-2(hastigheten har ej varit över 35km/h eller ingen hastighetssignal).Jag ska kolla under sätet igen i morgon. :)
av *pettson*
Koderna du anger har ingenting alls med SRS systemet att göra. Naturligtvis bra att få kontrollerade och felsökta ändå.
Inblandade komponenter för årsmodellen är ratt airbag, passagerar airbag om sådan finns.
Bältessträckare för förare och passagerare fram.

MÄT ALDRIG i dessa system. Har du system 2.2 kan du trigga systemet med likspänning från en multimeter. Har du 2.3 ska systemet triggas med växelspänning MEN kan enkelt triggas med likspänning även där. Så ALDRIG mätning i systemet om du inte vet till 100% att det endast är kablage du mäter på.

Det enda uttag som är intressant ur SRS synpunkt är B5

1-1-1 inga fel
1-1-2 sensorenhet
1-2-7 SRS-lampa
2-1-1 kortslutning i förarkudde
2-1-2 avbrott i förarkudde
2-1-3 kortslutning i förarkudde (spänning)
2-l-4* kortslutning i förarkudde (jord)
2-2-1 kortslutning i passagerarkudde
2-2-2 avbrott i passagerarkudde
2-2-3 kortslutning i passagerarkudde (spänning)
2-2-4* kortslutning i passagerarkudde (jord)
2-3-1 kortslutning i vä försträckare
2-3-2 avbrott i vä försträckare
2-3-3 kortslutning i vä försträckare (spänning)
2-3-4* kortslutning i vä försträckare (jord)
2-4-1 kortslutning i hö försträckare
2-4-2 avbrott i hö försträckare
2-4-3 kortslutning i hö försträckare (spänning)
2-4-4* kortslutning i hö försträckare (jord)
*gäller ej SRS 2.3. Föregående kod betyder här kortslutning till
spänning eller jord.
OBD P0121

Farthållaren funkar, men bara i början![…]

Vida 2014D

Någon som VET om det GÅR att få […]

Vida 2014D

Någon som VET om det GÅR att få […]

Ja de ä ju värt att kolla upp. Har dock […]