PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Köldstartkapacitet är ett "tabellvärde" på bilbatterier. Det har skrivits om det flera gånger här på forumet. Så om du söker kommer du att finna uppgiften (som jag just nu naturligtvis har glömt beteckningen på). Med dom siffervärdena går du till den butik som du har valt och där väljer du ut ett batteri av välkänt namn och hög köldstartskapacitet.
Jag har kollat runt lite. Köldstarkapaciteten har ett värde som heter CCA. Cold Crank Amps. Det värdet skall vara så högt som möjligt.

Lite generellt kan man se det så här: Ah, Amperetimmar är ett mått på hur mycket man kan ladda i ett batteri. CCA är ett mått på hur mycket man kan ta ur ett batteri (under en viss tid och temperatur etc. etc.)

Sedan är man ju bunden till den plats som batteriet skall placeras på. I din bil är det från början tänkt att ett 60 Ah-batteri skall sitta. Skulle man tänka sig att ha ett batteri med mer Ah, så blir det genast större i yttermått. Dom båda enheterna följs åt.

Som vi har sagt tidigare, välj ett batteri av välkänt märke med högt CCA-värde och så stort som du får plats med. Och som Hasse63 påpekade, laddningen är minst lika viktig som allt annat när det gäller bilbatterier. Utan en fungerande laddning kan man ha ihjäl det värsta superbatteriet på kort tid.
Användarvisningsbild
av Perc
Rådlös skrev:Lite generellt kan man se det så här: Ah, Amperetimmar är ett mått på hur mycket man kan ladda i ett batteri. CCA är ett mått på hur mycket man kan ta ur ett batteri (under en viss tid och temperatur etc. etc.)
Mja, jag håller delvis med men din beskrivning är lite luddig. :)

Amperetimmar är kapaciteten. Har du 55 Ah klarar det av att leverera 1A under 55 timmar innan det teoretiskt sett är totalt tömt på laddning.

CCA är hur mycket startström, hur många ampere, det klarar av att leverera omedelbart när du vrider på nyckeln. Det är sånt man ska ha mycket av när det är kallt.

Typ 9 av 10, även branschfolk, talar om ampere när dom menar amperetimmar och det är som en gaffel mot en porslinstallrik i mina öron. :lol:
Enda gången jag köpt ett dyrt batteri var ett Volvo original. Efter drygt 18 månader var det stendött Volvo vägrade garanti då det var någon vecka äldre än garantiperioden. De senaste ca tio batterierena är köpta på Biltema och har funkat helt OK, minst 5 år eller så länge jag haft kvar bilen. Lite surt att ha ett Biltemabatteri under huven på en hobby-bil, det händer ju att någon vill titta under huven. Då får man skämmas, men bara lite ;-)) I V70:n från 2002 sitter batteriet gömt i bagaget så det ser ingen.

Om du verkligen ska kallstarta under polarförhållanden kan det naturligtvis vara värt att köpa ett märkesbatteri, gärna så stort som möjöligt. Men viktigast är att hålla bilen i skick avseende tändning och laddningssystem!
Jag har testat ett par Biltema batterier, och jag tycker dom känns klena när det är kallt, inte samma ork som i t.ex ett Tudor med samma AH, fungerar gör dom helt klart, men jag tog ur dom ur mina bilar och använder dom som reservbatterier istället. (starthjälp och bilar som jag ska flytta på o.s.v.). Tudor/Exide tycker jag är bra, Statoil också (som väl är/var Exide har jag för mig). OKQ8 är ett mellanting.

Men allt beror ju på hur man ska använda det, är det sommarbil så har det inte så stor betydelse vad man väljer, har man generator och kablar som är ok så fungerar det med vilket batteri som helst.
Mycket kallstarter i -15 och under så skulle jag satsa på ett bättre batteri.
Tudor tillverkar en del av Biltemas bil batterier.
djrogga skrev:Tudor tillverkar en del av Biltemas bil batterier.

Källa? Och en del? Varför skulle Biltema köpa in ett batteri på ett ställe, och ett annat på ett annat ställe?

Och att nån tillverkar nåt åt en annan innebär inte att det är samma, olika serier med olika krav = olika priser.

Ja det var lite ofullständig information fr&a[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]