Guru skrev:
Hade ingen aning om att du haft elfel. Läser man tråd om ojämn gång + inte vågar bruka bilen får man lätt uppfattningen att det är drivlinan man inte litar på pga ojämna gången. Möjligt att det framgår i tråden, i så fall har jag missat det. Det reagerade jag på då det inte stämmer med min uppfattning av problemet.
Ju mer jag läser desto mer inser jag att det egentligen inte är bilen det är fel på utan ÅF. Visst, man vill inte att bilar ska gå sönder men det händer alla märken. Skillnaden är vad som händer sen. Får man hjälp utan krångel eller inte? Och om ÅF säger att något är fel men inte kan/vill/vet hur man löser det, ja då är det ÅF det är fel på! Jag jobbar inte hos någon ÅF så jag ser aldrig den världen men när man hör era historier så förstår jag varför ni byter märke. Jag hade förmodligen gjort samma sak. Hade ni fått ett korrekt bemötande och fått era problem lösta, då hade vi förmodligen inte suttit här idag. Det jag reagerat på är att man dömmer ut en modell/ett märke pga sina egna erfarenheter. Tror att man hittar kombon "måndagsex" och kass ÅF inom alla märken.
Befinner man sig i var sin ände av kedjan utan att veta vad som händer i mitten (ÅF) så är det inte så konstigt att man tolkar saker olika. Världsuppfattningen är väldigt olika beroende på var man står...
Ang. kvalitetsarbetet i olika brancher. Gör man ingen vinst på sin produkt utan sparar/rationaliserar till sig svarta siffror så är det svårt att få igenom en dyrare lösning än den billigaste! Och billigare är inte alltid bättre. Antar att så inte är fallet i oljebranchen då man tar betalt för vad det kostar utan direkt konkurrens? :D
Bra! Det känns som att vi är på samma våglängd nu iaf! Det känns bra! =)
Måndagsex ja, det är ju konstigt att det är så många som lyckats få exakt samma fel. Eller det var la nån batch som inte hade korrekt spec, men nåväl, det mest skrämmande är ju att alla fått i princip samma svar när de påpekat det hela från ÅF:
-Jasså? Det har vi ingen aning om. Det har inte Volvo sagt nått om. Datorn visar ju inga felkoder, då kan det ju inte vara nått fel...
Självklart måste man ju göra vinst på sina saker, annars blir det ju som Saab. Det är därför jag är lite rädd för att Volvo ska ta sitt pick och pack och flytta till Kina. Då kommer Göteborg bli en väldigt öde stad... :/
Så ÅF är den stora boven i det hela. Det komiska är att min biljävel självläkte ju!?!? Vibrationer bara försvann. De kan dyka upp nån gång ibland, men inte så att det stör som innan. Snacka om att man blir förvånad.
För övrigt så vet man ju aldrig vad verkstan gör för saker nr man har bilen inne. De kanske byter ut motorn nästa gång man har den inne utan att de säger nått! :mrgreen: