Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gsson
andreas_lofgren skrev:Så länge man lägger fram sina åsikter och erfarenheter på ett någorlunda trevligt och respektfullt sätt mot andra forumanvändare får man skriva precis hur mycket man vill här.
Känns tyvärr som att man inte får nämna nått negativt alls. Istället för hjälp så blir det stjälp. Stör mig tyvärr en hel del.

Jag sitter ju inte här och skriver för att jag tycker att det är roligt att gnälla. Jag vill veta varför. Men, men. Som man alltid får höra oavsett vad man säger. Det är la mig det är fel på... :(
av mati
andreas_lofgren skrev:Så länge man lägger fram sina åsikter och erfarenheter på ett någorlunda trevligt och respektfullt sätt mot andra forumanvändare får man skriva precis hur mycket man vill här.
Tack Andreas, det var skönt att veta. :-)
Användarvisningsbild
av Guru
Självklart får man berätta att man har problem och forum är ett utmärkt ställe att få hjälp på. Att man dock vänder sig forum för hjälp då man fortfarande har garanti är ett kraftigt underbetyg till ÅF/verkstaden.

Klart man får skriva negativt. Går man efter vad som skrivs på forumet så får man lätt uppfattningen att alla ÅF är kass och att bilen är ännu värre. Verkligenheten är inte perfekt men långt ifrån så illa som det ibland beskrivs. Men man får väl läsa dessa rader med en näve salt, klart att den som är drabbad tycker att det är ett jätteproblem, oavsett hur många felfria bilar det rullar.

Snabb slagning...

Re: Passat och Mondeo vs V70
Absolut, men det är la ingen som kan beskylla Volvo för bra kvalitet nu. Tråkigt tycker jag. I grund och botten tycker jag att v70:n är den perfekta familjebilen. Men när man knappt vågar ur socknen med bilen för man inte litar på skiten, det är illa. Och ja, jag ska byta bort den, så fort som möjli...av gsson
lör 15 sep 18:26:37

Re: V70 1,6D DRIVe med ojämn gång
0.4l/mil! Grattis. Är aldrig under 0.5 (lugn landsväg!). Normalt ca 0.64 l/mil. Tyvärr en hel del kallstarter. Vågar faktiskt inte åka längre sträckor, skiten kan ju gå sönder närsom känns det... :/ När den var ny låg den på 0.42l/mil landsväg. Så den har ju funkat för som tänkt för länge sedan... H...av gsson
lör 15 sep 17:59:21

Två olika trådar där bilen beskrivs vara så illa att man inte litar att åka länge sträckor. Känns överdrivet tycker jag men det är min personliga tolkning. Skriv gärna vad ni har för symptom, problem och lösningar. Det tjänar vi alla på och det är lite tanken med dessa forum. Mao, fakta. Spekulationer om att bilen pajar så fort man lämnar 50-skylten tyder på personlig frustration och tillför inte mycket. Det kommer jag inte sakna och det är vad jag menade i tidigare inlägg.
av gsson
Om du observerar så har jag skrivit " I grund och botten tycker jag att v70:n är den perfekta familjebilen". Anledningen till att jag inte vågade åka utanför stan var elfel/ECM. Men det är löst (tack Bilia Sisjön!). Trots att volvos garanti har gick ut. Att jag dock fick tjata ganska länge är en annan sak. Men till sist tog de mig på allvar, ånyo tack Bilia Sisjön! Jag var hysterisk nära att byta bort bilen veckan innan, därav mina inlägg. Man orkar inte med vad som helst. Samt att jag har 2 småbarn. Kul att bli ståendes nånstans mitt i natten då.

Förra sommaren var jag ute på en ca 300 mils tripp med bilen. Då litade jag på den. Jag gör det nu igen efter att felet åtgärdas. Jag har även berömt små saker som finns i bilen. Så allt är inte bara blötskit. Jag är bara så förbannat trött på att man inte kan nämna ett endaste fel utan att man blir attackerad av diverse volvo-fans. Om det inte stämmer överens med ens världsbild så behöver man inte läsa det!?!?

För övrigt så kan jag säga att jag jobbar med kvalitet. Inom petroleumbranschen. Det kostar pengar att göra fel i den branschen.
Guru skrev:Självklart får man berätta att man har problem och forum är ett utmärkt ställe att få hjälp på. Att man dock vänder sig forum för hjälp då man fortfarande har garanti är ett kraftigt underbetyg till ÅF/verkstaden.

Klart man får skriva negativt. Går man efter vad som skrivs på forumet så får man lätt uppfattningen att alla ÅF är kass och att bilen är ännu värre. Verkligenheten är inte perfekt men långt ifrån så illa som det ibland beskrivs. Men man får väl läsa dessa rader med en näve salt, klart att den som är drabbad tycker att det är ett jätteproblem, oavsett hur många felfria bilar det rullar.

Snabb slagning...

Re: Passat och Mondeo vs V70
Absolut, men det är la ingen som kan beskylla Volvo för bra kvalitet nu. Tråkigt tycker jag. I grund och botten tycker jag att v70:n är den perfekta familjebilen. Men när man knappt vågar ur socknen med bilen för man inte litar på skiten, det är illa. Och ja, jag ska byta bort den, så fort som möjli...av gsson
lör 15 sep 18:26:37

Re: V70 1,6D DRIVe med ojämn gång
0.4l/mil! Grattis. Är aldrig under 0.5 (lugn landsväg!). Normalt ca 0.64 l/mil. Tyvärr en hel del kallstarter. Vågar faktiskt inte åka längre sträckor, skiten kan ju gå sönder närsom känns det... :/ När den var ny låg den på 0.42l/mil landsväg. Så den har ju funkat för som tänkt för länge sedan... H...av gsson
lör 15 sep 17:59:21

Två olika trådar där bilen beskrivs vara så illa att man inte litar att åka länge sträckor. Känns överdrivet tycker jag men det är min personliga tolkning. Skriv gärna vad ni har för symptom, problem och lösningar. Det tjänar vi alla på och det är lite tanken med dessa forum. Mao, fakta. Spekulationer om att bilen pajar så fort man lämnar 50-skylten tyder på personlig frustration och tillför inte mycket. Det kommer jag inte sakna och det är vad jag menade i tidigare inlägg.
av mati
Guru skrev: Två olika trådar där bilen beskrivs vara så illa att man inte litar att åka länge sträckor. Känns överdrivet tycker jag men det är min personliga tolkning. ...
Det kan kännas överdrivet, visst, men tänk såhär: Det är svårt att lita på en bil när t.o.m. ÅF erkänner att det är nåt fel med den, samtidigt som de inte vet vad felet beror på. För mig som använder bilen dagligen, samtidigt som jag inte är expert på bilar, är det nästintill omöjligt att avgöra om felet är allvarligt, så att skiten kan haverera när som helst, eller om det är en pytteliten sak som kan åtgärdas på fem minuter. Och eftersom ingen har lyckats hitta felet måste jag utgå ifrån att det är allvarligt. Så enkelt är det. Sen kan ju ett från början litet fel utvecklas till nånting större om inget görs. Det är det jag är mest rädd för.
Användarvisningsbild
av Guru
gsson skrev:Om du observerar så har jag skrivit " I grund och botten tycker jag att v70:n är den perfekta familjebilen". Anledningen till att jag inte vågade åka utanför stan var elfel/ECM. Men det är löst (tack Bilia Sisjön!). Trots att volvos garanti har gick ut. Att jag dock fick tjata ganska länge är en annan sak. Men till sist tog de mig på allvar, ånyo tack Bilia Sisjön! Jag var hysterisk nära att byta bort bilen veckan innan, därav mina inlägg. Man orkar inte med vad som helst. Samt att jag har 2 småbarn. Kul att bli ståendes nånstans mitt i natten då.

Förra sommaren var jag ute på en ca 300 mils tripp med bilen. Då litade jag på den. Jag gör det nu igen efter att felet åtgärdas. Jag har även berömt små saker som finns i bilen. Så allt är inte bara blötskit. Jag är bara så förbannat trött på att man inte kan nämna ett endaste fel utan att man blir attackerad av diverse volvo-fans. Om det inte stämmer överens med ens världsbild så behöver man inte läsa det!?!?

För övrigt så kan jag säga att jag jobbar med kvalitet. Inom petroleumbranschen. Det kostar pengar att göra fel i den branschen.
Hade ingen aning om att du haft elfel. Läser man tråd om ojämn gång + inte vågar bruka bilen får man lätt uppfattningen att det är drivlinan man inte litar på pga ojämna gången. Möjligt att det framgår i tråden, i så fall har jag missat det. Det reagerade jag på då det inte stämmer med min uppfattning av problemet.

Ju mer jag läser desto mer inser jag att det egentligen inte är bilen det är fel på utan ÅF. Visst, man vill inte att bilar ska gå sönder men det händer alla märken. Skillnaden är vad som händer sen. Får man hjälp utan krångel eller inte? Och om ÅF säger att något är fel men inte kan/vill/vet hur man löser det, ja då är det ÅF det är fel på! Jag jobbar inte hos någon ÅF så jag ser aldrig den världen men när man hör era historier så förstår jag varför ni byter märke. Jag hade förmodligen gjort samma sak. Hade ni fått ett korrekt bemötande och fått era problem lösta, då hade vi förmodligen inte suttit här idag. Det jag reagerat på är att man dömmer ut en modell/ett märke pga sina egna erfarenheter. Tror att man hittar kombon "måndagsex" och kass ÅF inom alla märken.

Befinner man sig i var sin ände av kedjan utan att veta vad som händer i mitten (ÅF) så är det inte så konstigt att man tolkar saker olika. Världsuppfattningen är väldigt olika beroende på var man står...

Ang. kvalitetsarbetet i olika brancher. Gör man ingen vinst på sin produkt utan sparar/rationaliserar till sig svarta siffror så är det svårt att få igenom en dyrare lösning än den billigaste! Och billigare är inte alltid bättre. Antar att så inte är fallet i oljebranchen då man tar betalt för vad det kostar utan direkt konkurrens? :D
av mati
Guru skrev: ... att det egentligen inte är bilen det är fel på utan ÅF. Visst, man vill inte att bilar ska gå sönder men det händer alla märken. Skillnaden är vad som händer sen...
Absolut, så är det. Jag hade väl inte köpt bilen om jag inte hade tyckt att den var bra. Bemötandet är allt, och visst är det ÅFen som bär största skulden när det gäller missnöjdhet. Är det som du säger, att alla bilar går sönder, då vill man ju åtminstone ha hjälp så att problemen åtgärdas snabbt och på rätt sätt. Men visst hade det varit ännu roligare om man aldrig hade behövt lämna in bilen till verkstan överhuvudtaget. Ändå så är det ju ett faktum att vissa bilar (eller märken, eller modellår) krånglar mer än andra.
Användarvisningsbild
av Guru
Klart att det går att konstruera en bil som aldrig går sönder. Men INGEN skulle vilja köpa den och framför allt inte BETALA priset för den. (Titta på militära fordon, inte så snygga lösningar och knappast billiga men det fungerar!) Att dessutom behöva lämna på service i parti och minut är heller inte så lockande. Å andra sidan vill man att det ska fungera. Föraren vill att det ska fungera jämt, tillverkaren kan tänka sig en viss nivå av fel. Svår avvägning det där. Ibland blir det fel, gärna när ingenjörer och ekonomer inte är överrens. För en liten tillverkare som Volvo är ekonomerna några tuffa jäklar som inte ger sig i första taget. Betydligt enklare för VAG-kollegan som har gott om pengar och gigantiska volymer att sprida kostnaderna på. Ska dessutom designern blanda sig i, då blir livet knappast enklare! :D
av gsson
Guru skrev: Hade ingen aning om att du haft elfel. Läser man tråd om ojämn gång + inte vågar bruka bilen får man lätt uppfattningen att det är drivlinan man inte litar på pga ojämna gången. Möjligt att det framgår i tråden, i så fall har jag missat det. Det reagerade jag på då det inte stämmer med min uppfattning av problemet.

Ju mer jag läser desto mer inser jag att det egentligen inte är bilen det är fel på utan ÅF. Visst, man vill inte att bilar ska gå sönder men det händer alla märken. Skillnaden är vad som händer sen. Får man hjälp utan krångel eller inte? Och om ÅF säger att något är fel men inte kan/vill/vet hur man löser det, ja då är det ÅF det är fel på! Jag jobbar inte hos någon ÅF så jag ser aldrig den världen men när man hör era historier så förstår jag varför ni byter märke. Jag hade förmodligen gjort samma sak. Hade ni fått ett korrekt bemötande och fått era problem lösta, då hade vi förmodligen inte suttit här idag. Det jag reagerat på är att man dömmer ut en modell/ett märke pga sina egna erfarenheter. Tror att man hittar kombon "måndagsex" och kass ÅF inom alla märken.

Befinner man sig i var sin ände av kedjan utan att veta vad som händer i mitten (ÅF) så är det inte så konstigt att man tolkar saker olika. Världsuppfattningen är väldigt olika beroende på var man står...

Ang. kvalitetsarbetet i olika brancher. Gör man ingen vinst på sin produkt utan sparar/rationaliserar till sig svarta siffror så är det svårt att få igenom en dyrare lösning än den billigaste! Och billigare är inte alltid bättre. Antar att så inte är fallet i oljebranchen då man tar betalt för vad det kostar utan direkt konkurrens? :D
Bra! Det känns som att vi är på samma våglängd nu iaf! Det känns bra! =)

Måndagsex ja, det är ju konstigt att det är så många som lyckats få exakt samma fel. Eller det var la nån batch som inte hade korrekt spec, men nåväl, det mest skrämmande är ju att alla fått i princip samma svar när de påpekat det hela från ÅF:
-Jasså? Det har vi ingen aning om. Det har inte Volvo sagt nått om. Datorn visar ju inga felkoder, då kan det ju inte vara nått fel...

Självklart måste man ju göra vinst på sina saker, annars blir det ju som Saab. Det är därför jag är lite rädd för att Volvo ska ta sitt pick och pack och flytta till Kina. Då kommer Göteborg bli en väldigt öde stad... :/

Så ÅF är den stora boven i det hela. Det komiska är att min biljävel självläkte ju!?!? Vibrationer bara försvann. De kan dyka upp nån gång ibland, men inte så att det stör som innan. Snacka om att man blir förvånad.

För övrigt så vet man ju aldrig vad verkstan gör för saker nr man har bilen inne. De kanske byter ut motorn nästa gång man har den inne utan att de säger nått! :mrgreen:
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist