Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kryss70
dst02 skrev:
Kryss70 skrev:
dst02 skrev:Hur föresten gör ni när ni lägger i driven? Håller ni bromsen nere mellan N och D? N o R? Jag håller alltid ner ner bromsen men enligt instrboken skade inte behövas?!?
Flyttar aldrig spaken mellan R N D utan att bilen står helt stilla. Enstaka gånger har jag väl daskat i D då bilen som mest rullar självmant på plan mark, och den rullningen är ju likställd med att bli omkörd av närmaste snigel.
Känns helt enkelt bäst så.

Vad det gäller lådans växelval ska jag kolla hur den beter sig (när ett fungerande batteri är på plats), men ett flertal gånger har jag fått tvinga i 5 & 6 redan vid landsvägsfarter. Känns liksom inte helt ok ändå trots ev. lägre utväxling :???:
Ok, de är allså inte skadligt att låta bli bromsen allså, borde inte bilen driva iväg så fort man fått i D då? Kanske inte bäst å prova de vid rödljuset med någon framför :)
Bilen kommer flytta sig så fort elektroniken lägger i växeln, nån millisekund efter spaken hamnar i läge D.
Mina tankar går mest kring att inte påfresta mekaniken onödigt mycket. Har åkt med folk som backat, gått direkt till D för att genast börja gasa utan att knappt röra bromsen.
Låter konstigt i lådan då kan jag lova
Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, byta riktning i farten frestar förstås på. Det är just för att bilen ger sig iväg när man lägger i D som det inte går att lägga i, om man inte håller på bromsen, eller nyss hade i en växel, och därför kan antas vara med på noterna.
av mattish
dst02 skrev:
Ok, de är allså inte skadligt att låta bli bromsen allså, borde inte bilen driva iväg så fort man fått i D då? Kanske inte bäst å prova de vid rödljuset med någon framför :)
Snigelfart anser inte jag utgöra någon risk.
När jag skiftar från R till D så bromsar jag ner hastigheten till stillastående och bara drar ner spaken till D.

Vid rödljus där man vet att man får stå länge lägger jag i P. Iom att jag har start/stopp så gör detta det möjligt att släppa bromsen och motorn fortfarande är avstängd. Riktigt skönt faktiskt ibland. Motorn startar som den ska så fort jag lägger i D och släpper bromsen när man ska iväg.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Spoiler »
Ska bli intressant att se hur det på sikt går med de här start/stop-bilarna när de börjar närma sig 20-30000 mil och åtta tio år gamla.
av Kryss70
mattish skrev:
dst02 skrev:
Snigelfart anser inte jag utgöra någon risk.
När jag skiftar från R till D så bromsar jag ner hastigheten till stillastående och bara drar ner spaken till D.

Vid rödljus där man vet att man får stå länge lägger jag i P. Iom att jag har start/stopp så gör detta det möjligt att släppa bromsen och motorn fortfarande är avstängd. Riktigt skönt faktiskt ibland. Motorn startar som den ska så fort jag lägger i D och släpper bromsen när man ska iväg.
Nä, snigelfart känns inte tillräckligt för att vålla problem.
Låter riktigt smidigt hur som helst. Ibland kan det ju till och med påfresta att behöva hålla broms i tid och otid, köpte ju automat för att slippa slita ut ben o fötter med kopplingspedal, blir det det kramp i högerbenet istället
I-landsproblem :lol:

Hur beter sig en automatlåda när man ligger i D och står still?
Går den i temporärt neutralläge självmant eller hur fungerar det. Försökt lära mig flera gånger utan att hitta något nyttigt :???:
Användarvisningsbild
av StringerBell
Kryss70 skrev: Hur beter sig en automatlåda när man ligger i D och står still?
Går den i temporärt neutralläge självmant eller hur fungerar det. Försökt lära mig flera gånger utan att hitta något nyttigt :???:
Den slirar "på stället", kvalpar runt oljan på vanligt vis med olåst växel. Är det svagt uppför driver den precis så mycket att bilen inte rullar bakåt utan står stilla.
av Maccie
@apersson850:

Jag fattade inte riktigt poängen med att du la i N när du står vid rödljus "för att du inte har start/stopp"?

När jag är ute och kör lämnar aldrig växelspaken D förrän jag är framme och parkerar bilen och stänger av motorn (om jag nu inte ska backa av någon anledning). Vid rödljus och andra tillfälliga stopp vilar jag högerfoten på bromspedalen så står bilen still (drivningen är ju bortkopplad då).

Varför lägga lådan i N?
av S80V8AWD
Jag brukar lägga i N vid stoppljus etc. av den enkla anledningen att bilen vibrerar mindre och känns mindre påfrestad, typ spänd (dock inga belägg för detta whatsoever, men en ganska uppenbar skillnad tycker jag mej känna mellan D och broms och N och broms).
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]