NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av doggeli
Tjena,

Körde 40mil på E4an igår och tyckte bilen uppförde sig lite konstigt.
Ligger jag och kör runt 100-110km/h på 5an (5-växlad låda) och ska göra en omkörning och trycker ner gaspedalen är det som bilen inte svarar. Är som motor är helt orkeslös. Kan trampa ner pedalen ordentligt utan att den svarar.

I vanlig stadstrafik beter sig bilen som den ska. Dvs 1an till 3ans växel är det bra drag. dvs lägre hastigheter.

Funderat på många olika teorier men eftersom det bara gäller högre hastigheter. Är det någon som har varit med om samma?

Eller är det kanske bara jag som inbillar mig något... ;-//

Mer info om bilen. Har rullat 14.600mil.
Servad enligt bok. Senast gjorda service var 14.000 mila hos Volvo där jag fick nya mjukvaran osv.
Användarvisningsbild
av doggeli
Och here we go again...

Nu har jag kört 10-15 mil på morgonen och symtomen är tillbaka.
Bilen behöver höga varv för att det ska vara något vrid.
Behöver växla ner för att kunna göra en omkörning.
Kan det vara turbon som är på väg att lägga av?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av doggeli
getsome skrev:Säkert gegga i EGR ventilen , behöver inte heller ge en felkod.
Yes, läste mig till detta igår och symtomen är de samma. Ska prova att rengöra ikväll eller im.

Lånade denna EGR information ifrån en annan tråd
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
getsome skrev:Re: Koppla bort EGR-ventil - V50 2,0D
av Stenfors tis 02 feb 2010, 22:54

https://docs.google.com/leaf?id=0BxYvo3 ... NmRm&hl=en

Hej igen!
Här kommer en bild på hur det går att rengöra EGR-ventilen på egen hand på Volvo V50/S40 2.0d

1. (Pilarna visar skruvar som ska tas bort) Aluminiumröret som leder tillbaka avgaserna till motorn måste avlägsnas. Det behövs en hel del bra verktyg med leder för att komma åt alla skruvar. Skruvarna har torx-huvud. Den gula pilen längst till höger visar hålet var EGR-ventilen öppnas och stängs - det är här den sotar fast, och här ska alltså dieselrengöringen sprutas in när ni rengör.

2. Den gröna ovalen visar locket till egr-ventilens magnet. Det här locket ska öppnas för att man ska kunna röra på ventilen under rengöringen. Under locket sitter en rund magnet som det går att vrida på. Vrid och spruta rengöring i hålet (gul pil till höger) ända tills magneten rör sig friktionsfritt. Det märks tydligt när den är färdigt rengjord.

3. Den rosa rektangeln visar var kontakten till EGR-ventilens styrenhet sitter. Vill man koppla bort EGR-ventilen är det bara att dra ur kontakten. Jag fick inget felmeddelande på displayen, men det kan bero på att jag hann uppdatera mjukvaran till EGR-ventilen hos Volvo innan jag testade att ta ur kontakten. Men det är bara att pröva. Får ni felmeddelande så sätt tillbaka kontakten och rengör ventilen.

Hoppas det här hjälper. Jag vet inte hur ofta man måste rengöra ventilen, men det lär ju märkas när det är dags! Hur som helst är det billigare än att köpa ny ventil och är klart på mindre än en timme!
Jag återkommer hur det gick och förhoppningsvis bilder på hur det såg ut.
Användarvisningsbild
av doggeli
Och dags för uppdatering. Idag har jag haft inne bilen på felsökning.

Avläsning av felkoder visade att det det var något fel. (Inget som visas på display) Laddtrycket var 0,6 lägre än vad det skulle vara.
Turbotryck, Wastegateventil, laddtrycksventil kollades innan felet hittades. Det var en "liten" slang till vacumspjället på höger sida som var lite lös/paj. (var tydligen riktigt svårt att se att slangen var lös/paj)

Det visade sig vara ett "billigt" fel. Mycket tacksam att det inte var turbo som var paj. :D
av mrfox
Hej Doggeli,
Undrar om du har lite mer info om vilken slang det var och placering på den? Har fått precis samma problem på min V50 2.0D-06 och håller på att felsöka för fullt. tack på förhand
av mrfox
Tack för tipset! Kollade och tyvärr satt mina slangar där dom skulle. Åkte in till Mekonomen påväg från jobbet och fick felkoderna kontrollerade. Hade ett intermittent fel på reglerventilen till turbon. Dom hjälpte mig att radera koderna men det blev inte bättre så förmodligen behöver ventilen bytas.

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]