Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Krakus
OBS: Av misstag provade jag lägga in annonsen på fel ställe.

Då vi inte vet åldern på kamremmet provar vi med foto.
Vad tror ni? Klarar den sig ett tag till?

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag skulle säga att det är omöjligt dömma slitaget på en kamrem om den inte är helt slut torr och sprucken. Min rem på V70-99 såg fräch ut efter 16000mil när den bytes första ggn.
Remmen på min 740-88 såg oxå okej ut fast den senast var bytt 2002.Vill man vara säker byter man . Det är en billig försäkring anser jag.
av Rådlös
Om du inte vet åldern eller miltalet på rem och rulle och funderar över hur det kan ligga till, så byt nu. Då har du ett miltal och datum att leva och sova gott på i flera år framöver.
Den nuvarande remmen kommer inte att gå av när du står uppställd på din parkeringsplats eller i ditt garage. Inte heller direkt utanför någon bilverkstad. Den kommer i stället att gå av en mörk och regning natt på en motorväg med flera mil till närmaste avfart. Eller på en motsvarande plats mitt i smällkalla vintern och bara skog och snö, skog och snö, skog och snö runtomkring dig. Är det så att du aldrig kör i glesbygd på landet så kommer den att gå av i värsta eftermiddagsrusningen på Essingeleden, i Tingstadstunneln eller på Öresundsbron. Eller någon liknande plats. (Jag förlorade en rem mitt i rondellen på Brommaplan i Sthlm en gång. Alla 08'or förstår vad det innebär).
Det är så låga kostnader för en ny rem och rulle och förhållandevis enkelt att byta under kontrollerade former i rätt miljö etc, så det är enbart en god investering i din bil. Spara kvittot när du köper och notera mätarställningen.
av Krakus
Om det vare så enkelt. Först och främst är det inte min bil det gäller.
Det är en AUDI A4 STCC. Och där måste man plocka bort hela fronten för att byta remmen.
KUL!

Jag kommer aldrig att köpa en Peugeot eller AUDI!
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det låter värre än vad det är att plocka bort fronten..
Det gör man i ett nafs.

Med rätt verktyg (inga konstiga alls egentligen) och en instruktion, tex Haynes så har du fronten bortplockad på under en timme. Säkert under 30 minuter om du gjort det en gång förr..
Användarvisningsbild
av Vojje
Den ska ju dit också, förhoppningsvis. Tar dubbla tiden, om man hittar alla förb... skruvar :wink:
Användarvisningsbild
av Vojje
Variosboy skrev:Äsch då.. :wink:
Nja, om jag känner gamla K. rätt vill han inte skruva mer än nödvändigt och hellre ta en öl. Fast han mekade och ölade samtidigt iofs :lol:
Vad den nya K. har för åsikt, vet i f-n :wink:
av Krakus
Vojje skrev:
Variosboy skrev:Äsch då.. :wink:
Nja, om jag känner gamla K. rätt vill han inte skruva mer än nödvändigt och hellre ta en öl. Fast han mekade och ölade samtidigt iofs :lol:
Vad den nya K. har för åsikt, vet i f-n :wink:
Varför skulle jag meka med en bil som inte är min? :shock:

p.s. Jag brukade dock inte skriva här, med bira i blodet :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Vojje
Krakus skrev: p.s. Jag brukade dock inte skriva här, med bira i blodet :mrgreen:
Det är bara för att jag är så blyg :oops:

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]