- mån 01 okt 2012, 08:56
Om du inte vet åldern eller miltalet på rem och rulle och funderar över hur det kan ligga till, så byt nu. Då har du ett miltal och datum att leva och sova gott på i flera år framöver.
Den nuvarande remmen kommer inte att gå av när du står uppställd på din parkeringsplats eller i ditt garage. Inte heller direkt utanför någon bilverkstad. Den kommer i stället att gå av en mörk och regning natt på en motorväg med flera mil till närmaste avfart. Eller på en motsvarande plats mitt i smällkalla vintern och bara skog och snö, skog och snö, skog och snö runtomkring dig. Är det så att du aldrig kör i glesbygd på landet så kommer den att gå av i värsta eftermiddagsrusningen på Essingeleden, i Tingstadstunneln eller på Öresundsbron. Eller någon liknande plats. (Jag förlorade en rem mitt i rondellen på Brommaplan i Sthlm en gång. Alla 08'or förstår vad det innebär).
Det är så låga kostnader för en ny rem och rulle och förhållandevis enkelt att byta under kontrollerade former i rätt miljö etc, så det är enbart en god investering i din bil. Spara kvittot när du köper och notera mätarställningen.