Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HenrikY
Hittade inga bilder från när jag köpte den men då såg den helt orginal ut utan extraljus och klistermärken och med sänkfjädrar.

Edit: Hittade en gammal bild.
Bild

Har hänt en del sedan dess men börja så här.

[youtube]DodI64Wa4S0[/youtube]

[youtube]c7wNRh6p-yc[/youtube]

Bild
Senast redigerad av 3 HenrikY, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av HenrikY
Och med SKITHÖG menar jag inte en hög med skit för den går jävligt bra och funkar toppen utan den håller på att bli jävligt hög :wink:
Kan tillägga att sänkfjädrarna var det första jag rev bort på den, vilket jävla påfund. När baken började släppa så stog framhjulen låsta rakt fram och fanns ingen caster kvar alls. Och i kurvorna studdsade bilen ut i sidled för det fanns ju ingen fjädringsväg kvar. Så jag har en uppsättning sänkfjädrar som säljes dyrt till någon dummjävel som tycker det är coolt.

Flexitunad och 1bars ladd på E85 med 968or, räcker dock inte riktigt fullt ut på högre varven.
Bild

Så här vart det med orginal fram och husvagnsfjädrar bak.
Bild

Sen vart det att bygga 3" från katten och skippa första ljuddämparen.
Bild

Bild

Men det vart fortfarande för lågt för jag slog sönder båda rörklämmorna efter katten så den ena var helt borta och sen andra var av på mitten och hängde en bit upp på kröken. Sen hade upphägningen på downpipen spruckit i svetsen så svetsade den ordentligt och gjorde en rejäl upphägning till den också.

Bild

Men som sagt så var den fortfarande för låg så fick tag på ett par fjäderben och började modda.
Så det vart förlängning av fjäderbenen fram med 6cm.

Bild

Bild

Bild

Bild

Rev bort den där jävla spoilern som skrapar i överallt också och så blir det nog att skaffa en kortare kylare som inte sticker ut inunder så att jag kan montera på en hasplåt också. Så långt har jag kommit nu, ska kanske ge mig på bakdelen imorgn och se om jag ska förlänga bakdämparna eller om jag gör ett stopp band så att dom inte slår ut när jag hoppar. En förlägning kräver även justering av genomslagsgummina så får se hur det ser ut och vad som blir enklast/bäst att göra.

Dom här däcken har jag kikat en del på så blir nog att beställa dom snart.
Bild
Användarvisningsbild
av HenrikY
Nej, det är vardagsbilen och jag kommer fortfarande ligga på omkörning på motorvägen också. Men jag håller ju på med downhill och massa andra extremsporter så man är ju ute och åker på konstiga ställen och kan ju få för sig att köra ut i en skidbacke eller svänga in på en traktorväg i skogen.

Fronten kändes väldigt stabil men det är väl när baken höjs som det kan svaja lite mer när man sladdar så får se hur det blir. Kanske inte höjer lika mycket bak, fram vart det 6cm och bak tänkte jag höja fjädern med 2st hockeypuckar så det blir 5cm.
Användarvisningsbild
av HenrikY
White skrev:Kanske byta bakaxelutväxling och sätta större hjul? Då tjänar du ju ytterligare någon centimeter men behåller utväxlingen, så att
säga. Dessutom blir det högre markfrigång till länkarmar, bärarmar, styrstag, bakaxel, balkar o.s.v...
Jo, dom nya däcken blir 215 65/16. Nu har jag 205 55/16 så det blir en ökad diameter på 5,5cm, utväxlingen på axeln skiter jag i så länge det inte kan ställa till det för besiktningen för det är väl det jag är mest orolig över. Ska försöka få tag på en slungdiff också så man kan ta sig fram också för bara det gör en jäkla skillnad och sen snökedjor på det så kan det bli kul i vinter.
Användarvisningsbild
av Nexus
hmm du har inte funderat på svettsa ihop rören eller samlar du på avgasklammor :wink:
annorlunda bygge då de flesta sänker :D
Användarvisningsbild
av HenrikY
Nexus skrev:hmm du har inte funderat på svettsa ihop rören eller samlar du på avgasklammor :wink:
annorlunda bygge då de flesta sänker :D
Det rostar mycket mer om man svetsar. Galvningen går inte att svetsa i och slipar/bränner man bort den så rostar dom så in i helvete och man får byta dubbelt så ofta för att det rostar av i skarvarna. Det är också betydligt mer jobb att svetsa dom och tidigare ägare hade gjort det och då vart det avrostat i just skarvarna som dessutom såg ut som skatbon av svetstråd innuti :shock:

Nu är bakdelen också klar, höjd 5cm bak med två puckar på varje fjäder så nu är det bara nya däck kvar. Och så har jag 3 nya dörrar(om det inte syns så är det hål hela vägen i nederkant på förardörren) som blir nästa projekt till våren då jag tänkt lacka om hela bilen också.

Har ca 30cm upp till trösklarna nu och nu måste jag lyfta arslet från sätet för att nå ner till backen, och det blir några cm till med nya däck.

Bild
Senast redigerad av 1 HenrikY, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av HenrikY
White skrev:Ser onekligen ganska häftig ut faktiskt! 8)

Hur blev vägegenskaperna med puckarna på plats?
Baken är ju det som gör det lite vingligare och lite märks det men det är inte mycket. Har svängt ganska hårt fram och tillbaka ute på vägen och det är inga problem men tappar nog några hundradelar i rondeller jämfört med en sänkt bil, men det tar jag igen med råge genom att gena rätt över istället :wink:

Drog ett par vänder ute på en skogsväg också och jäklar vad kul det är att kunna dundra rakt över alla stenar och skit som sticker upp utan att ens behöva bry sig. Det är väl nuvarande däck som jag är lite orolig över då dom inte greppar så bra i lera och kanske kan ta stryk av vassa stenar.

En jämförelse med lillbrorsans 740.

Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Jag har 6 filer och 2 mappar i roten på USB-[…]

Vi som beställt nya XC60

Ja, då är det dags……&h[…]

Felsökning av vattenpump