Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vojje skrev:Gay-Lussacs lag!
Att volymen i däcket i princip är konstant håller jag med om då däckets stomme hindrar att det blåses upp som en ballong, men vad menar du med
Förhållandet mellan gasens tryck och gasens temperatur är konstant, om volymen
hålls oförändrad.
TS undrar om däcktempen spelar ngn roll för däcktrycket.
Jag svarar med att P1/T1=P2/T2
Förhållandet tryck-temp är alltså linjärt
Kan vara bra att tillägga att T i det här fallet räknas i Kelvin - inte grader Celsius. 0 grader C är 273.15 grader Kelvin

17 grader varmt är alltså 290 K och säg att trycket är 2.5 Bar och så kör man en bit till macken för att tanka och kolla luften så kanske däcket nått 30 grader vilket motsvarar 303 Kelvin och man mäter trycket 2.61 - släpper ut lite då man tycker att det är för mycket om riktpunkten är 2.5 Bar - åker hem parkerar och när däcken kallnat igen till +17 grader så är trycket 2.4 Bar, viket innebär att däcket nu har för lågt tryck då angivna tryck alltid gäller vid kalla däck.

vet man att man har en bit till macken och däcken hinner bli lite varma under färden så kan man alltid fylla 0.1 Bar 'för mycket' då när däcken sedan blir kalla så hamnar trycket på rätt nivå.
xxargs skrev:Kan vara bra att tillägga att T i det här fallet räknas i Kelvin - inte grader Celsius. 0 grader C är 273.15 grader Kelvin
och noll kelvin är den absoluta nollpunken då atomerna "frusit",
den dagen stannar jag hemma :lol:

Hej, Är det någon som vet måtten […]

Ett alternativ till att gissa kan ju vara att bes&[…]

installera dragkrok

Om jag hade velat byta på min 2012:a, som al[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Oookeeeeej!! Här har vi en för historieb[…]