Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av alan
Hej Anders

Har du kollat var din länk kommer ifrån AGA säljer inte dom nitrogen :?:

Det stod att däck med nitrogen håller trycket fyra gånger så länge.

Med andra ord hur länge håller ett Vanligt däck trycket i 6 månader? Om det inte är något fel på det :!:

Alltså skulle ett däck med nitrogen hålla två år innan det behöver fyllas :???:

Det stod också att fälgarna skulle skyddas mot corrosion. Har du haft rost på fälgens insida (under däcket)? Det är där det har varit minst corrosion på mina plåtfälgar som är snart 10 år.

Jag tror det är bättre att tvätta fälgarna lite oftare och kolla ring trycket lite oftare om man vill känna sig säker.

Jag tycker det känns som ett trick för att lura konsumenterna att köpa däcken hos dom :twisted:
Senast redigerad av 1 alan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Janne3
Om jag försår de rätt måste sulorna av och torkas från kondens innan fyllningen för att få bort den fukt som redan finns där,då kommer ju däckhandlarens avgifter till för av opåläggning och i dom flästa fall även ballansering,+gasfyllning borde ju kosta 150-300 kr +gasen som ja inte har en aning om va den kostar ,kanske bättre att kolla trycket i sulorna lite oftigare, för mina däck brukar hålla 2-3 sesånger :wink:
Användarvisningsbild
av Brainy
Hej Allan.

Jo jag har kollat på vart länken kom ifrån och postade även in den så även ni kan välja hur källkritiska ni vill vara.

Att däcken skulle hålla så pass mycket längre tror jag inte en suck på och väljer därför att inte tro på det.

Att kväven inte tar sig ut genom gummipartiklarna lika enkelt väljer jag däremot att tro på och det påverkar för vanlige svensson även soppaförbrukningen då min erfarenhet är att allt för få kollar ringtrycket allt för sällan.

/Anders

Edit: Ändrade ett väsentligt stavfel
Senast redigerad av 1 Brainy, redigerad totalt 0 gånger.
av alan
Jag håller med dig Anders.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ha, ha ha, vilket bullshit....

"Tack vare att kvävgasmolekylen har andra egenskaper än syrgasmolekylen läcker inte nitrogen ut lika fort. Vanlig luft läcker ut med tre till fyra gånger så hög hastighet som nitrogen."

Luft är ju ca 80% kväve. resten mest syre. Om nu syret läcker ut så är det ju bara att fylla på luft vid macken och efter några veckor är det bara kväve kvar i däcket. HELT GRATIS :D
Användarvisningsbild
av Janne3
De har du ju rätt i VolvoB20 :D Man kan ju även över fylla med ca 20%
högre tryck och vänta 8) klart o betalt
Användarvisningsbild
av Driver64
En liten fundering: Om syrgasmolekylerna är mer benägna än kvävgasmolekylerna (nitrogen) att läcka ut ur däcken så borde kvävgashalten sakta öka i däcket när man under årens lopp fyller på med luft för att bibehålla trycket. Man fyller på med 80/20 (procent kvävgas/procent syrgas) och ut läcker det exempelvis 30/70. Hänger ni med i tankebanan? 8)
av Boden
Vad använder rallybilar och F1-bilar?
Om nitrogen skulle vara så bra för värme/kyla, väghållning, bränsleförbrukning osv så borde väl de använda nitrogen... :?:
Användarvisningsbild
av Janne3
Vet någon vad en sådan fyllning kostar???
Användarvisningsbild
av cycler
Hmmmm många av mina invändningar mot denna bluff är redan belysta...

Men en sak till:

En vanlig kompressor har oftast (alltid?) en avfuktare som gör att den komprimerade luften är torr. (Annars rostar tanken)

Så att det skulle vara fukt i luften i ett däck är rent nonsens!

/C
Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]