Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo_740_GLT
Har en V70 2.4 -00 som ljuddämpare har gått sönder, det är den främre ljuddämparen så är kass.
Nu undrar jag om jag kan ta ljuddämpare från en 850 (har ett avgassystem liggandes från en 850).
Tänkte kapa rören framför och bakom ljuddämparen och montera dit 580-ljuddämparen med skarvmuffar.

Funkar det?
Användarvisningsbild
av Nexus
Fungerar gör det beroende på hur duktig du är på svettsa/ montera dit det. Dämparen ser lika ut om det är orginal saker.
Varför inte ta hela systemet från 850 kasta dit eller är det ej helt?
Du behöver inte sista dämparen...
av Volvo_740_GLT
Vad säger bilprovningen om att sista ljuddämparen inte finns då?
av *pettson*
Lucif3r skrev:
Volvo_740_GLT skrev:Vad säger bilprovningen om att sista ljuddämparen inte finns då?

Inte ett skit. Du kan åka med raka rör om du vill, så länge bilen håller sig inom bullertoleransen och avgaskraven.
Som förut krävde separat bullermätning.
Som numera godtyckligt får bedömas av bilprovningsmannen.
Tycker denne personligen att det bullrar väsentligt mycket mera än standard med enbart sina öron till hjälp, så har han rättigheten att göra nedslag på detta.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Sant, men vissa V70 har ingen bakre dämpare orginal, som min t ex. Och den låter inte speciellt mycket.
Vill väl nästan påstå att den låter något mindre än 855an, som har 2 dämpare.

Så att få en 2a för att man tagit bort bakre dämparen låter väldigt långsökt.
Användarvisningsbild
av Nexus
Det är bara sista årsmodellen som har en extra dämpare bak. Min 99 har ej det.
Det låter betydligt mindre än ett sportsystem om du skippar den och tvivlar på bilprov har koll på sådant :wink:
av mattias perssom
Jag slängde bort min främre gigantiska ljuddämpare som kvävde bilen, till Simons minsta dämpare och sedan rakt rör!
Inga som helst problem på besiktningen!
Och ja man kan föra ett vanligt samtal i bilen utan att behöva skrika till varandra, blev väldigt gott ljud i 5:an!
Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]

Fönsterhiss ur funktion

Inte osannolikt att det är kabelbrott mellan […]

..Lade du vaselin bara på själva kont[…]