Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det ETS lampan som tänds eller är det motorlampan? För om det är motorlampan så brukar det inte alls vara relaterat till gasspjället, utan snarare lambda, LMM, kat osv.

Är det dock ETS lampan som lyser så är det med största sannolikhet gasspjället som är på väg att ge upp, använder själv ett renoverat själl från Atech2 och det fungerar jätte bra!
Återtar tråden en stund.
Min V70 99:a AWD aut, 24.500 mil, drabbades idag av motorstörningar. Körde i lugn hastighet på en 70-väg när motorn plötsligt började svaja i farten. Motorlampan tändes. Försökte öka farten men effekten blev den motsatta. Klarade att hanka mig fram till min lokala verkstad där den nu står (och vägrar starta igen) i avvaktan på bärgare till en mer datautrustad verkstad.
Tidigare när motorlampan tänts har jag inte kunnat märka någon förändring av motorns uppförande. Men nu...

Ni får gärna komma med gissningar / förslag vad det kan vara för fel. Facit kommer att lämnas här efter att jag nog fått punga ut med ett antal surt förvärvade slantar. :(
bengans skrev:Återtar tråden en stund.
Min V70 99:a AWD aut, 24.500 mil, drabbades idag av motorstörningar. Körde i lugn hastighet på en 70-väg när motorn plötsligt började svaja i farten. Motorlampan tändes. Försökte öka farten men effekten blev den motsatta. Klarade att hanka mig fram till min lokala verkstad där den nu står (och vägrar starta igen) i avvaktan på bärgare till en mer datautrustad verkstad.
Tidigare när motorlampan tänts har jag inte kunnat märka någon förändring av motorns uppförande. Men nu...

Ni får gärna komma med gissningar / förslag vad det kan vara för fel. Facit kommer att lämnas här efter att jag nog fått punga ut med ett antal surt förvärvade slantar. :(

Kan vara precis vad som helst, blir det nån skillnad om man kopplar ur luftmassemätaren?

Vart står bilen, stockholm?
Som sagt, bilen har rullat oklanderligt fast motorlampan har tänts emellanåt. Tills nu. Efter att ha stått på väldigt ojämn tomgång dog den helt sonika och vägrade starta igen. Bilen befinner sig just nu på verkstad med rätt utrustning för att avläsa felkoder.

Och nej, inte i Stockholm utan på Österlen i Skåne.
:oops: :oops: :oops:
Efter att bärgningsbilen transporterat bort bilen och verkstaden kollat alla möjliga felkoder (fanns tydligen en hel del) utan att hitta något egentligt fel, kom någon på att kolla om jag hade bensin i tanken. Grejen är att bensinmätaren inte fungerar och att jag därför kör på trippmätaren för att veta när det är dags att tanka. Enligt den var det åtminstone minst 30 mils körning kvar.

Nu är det så att hustrun hade använt bilen och lagt diverse föremål framför sig på instumentpanelen. Och lyckats att nollställa trippen vid något tillfälle.

Det var alltså soppatorsk som var anledningen denna gång!!!!! :oops: :oops: :oops:

Håhå jaja, men vad skall man tro när man "vet" att det finns gott om bensin i tanken, att motorlampan tidigare har tänts och släckts under körning, och att den tändes just när "haveriet" inträffade?

Nu är emellertid samtliga felkoder raderade, och om det dyker upp några nya får jag gå vidare därifrån.
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60

Kommer det nånsin riktigt soltak till EX60? […]

Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]