Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Felet är att dom har en ovanligt duktig förmåga att bli dåliga med tiden..
Har felsökt ett antal olika installationer där det visat sig vara glappande strömtjuvar som är boven i dramat.
Användarvisningsbild
av Nexus
ja men det gäller ju i regel alla kabelskor som sitter utsatta för väder och vind :D
Användarvisningsbild
av Variosboy
Absolut, men jag pratar inte bara om strömtjuvar till extraljus placerade i motorrummet.
Har hittat det i mängder med stereoinstallationer också.
av Rådlös
Nexus: Jag är pensionär nu men jobbade 25 år "i branschen" som montör på två världskända elektronik- och IT-företag. Två företelser var förbjudna på dessa båda företag. Det var dels den förbjudna tången som jag visade i tidigare inlägg och dels strömtjuvar.
I dessa dagar när alla installationsjobb skall vara "deklarerade" för kunden gäller ISO-certifiering. Dom reglerna säger klart och tydligt hur jobben skall vara utförda och i många fall, vilka medel, maskiner och verktyg som skall användas. Många krävande kunder som själv har lite kompetens inspekterar ibland under arbetets gång. T.ex det tidigare Telia. (Idag är dom väl bara ett börsbolag och har förlorat sin kompetens?) Och försvaret skall vi nog inte tala om här. Dom satte reglerna själva och gjorde etappvis kontroller samt slutkontroll innan leverans. Dom godkände enbart personal utifrån som hade gått av försvaret godkända kurser och utbildning.
En strömtjuv skär inte bara upp isoleringen på en kabel. Den skär av kardeler också och släpper in fukt och föroreningar. Den förbjudna tången klämmer utan någon kontroll av att det har blivit rätt klämt. Antingen kan det vara för löst klämt och kabeln kan lossna ur kabelskon, eller så kan det vara för hårt klämt så att en brottanvisning uppstår på kabeln och den går av. Den godkända tången (exempel i inlägget) provklämde och kalibrerades en gång om året. Bara ett exempel: en RK 1,5 och en klämd kabelsko skall hålla för en dragvikt av 8 kilo. Dom flesta tängerna klarade detta med råge. Det vanliga blev i stället att kabeln gick av. Inte i kabelskoklämmningen utan mitt på kabeln.
För den som inte visste, RK 1,5 betyder: Mångkardelig kopparledare. 1,5 kvadratmillimeter tvärsnittsarea.
Det finns mycket mer att berätta om detta, men det kan vi ta en annan gång.
av Kubb
Jag förstår dock inte hur jag ska göra om inte en strömtjuv skall användas. Kabeln till framljuset har ingen kabelsko utan går in i en kontakt och det går ju inte att sätta en dubbel kabelsko på den heller.
Jag tänker nog inte rätt bara.
av Rådlös
I andra ändan på kabeln, vid relät har du väl flatstift kabelskor? 56a heter utgången på relät för helljus.
av Kubb
Men jag är rätt säker på att jag läste att 740in inte har något eget relä för helljuset? Där av kopplar man framme vid ljuset.
Fast allt man läser behöver inte vara sanning heller. Det där borde någon här veta.
Var ska detta helljusrelä sitta annars?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Kubb skrev:Jag förstår dock inte hur jag ska göra om inte en strömtjuv skall användas. Kabeln till framljuset har ingen kabelsko utan går in i en kontakt och det går ju inte att sätta en dubbel kabelsko på den heller.
Jag tänker nog inte rätt bara.
Dessa tre saker behöver du för att koppla in en kabel på en befintlig kabel för att slippa använda en tjuv:

Bild
Bild
Bild

Med hjälp av skorna på bild två och tre så får du helt enkelt en skarvmöjlighet på kabeln och kan således sätta på skon från bild ett på din "nya kabel".

Ps. Glöm inte att isolera.
av Amarace
Rådlös, tyvärr sitter det ju ofta en plastplint med kabelskorna i plinten, så att skarva med dubbelflatstift går ju inte då :( Och OM 740 har ett relä (har för mig funktionen sitter i spaken) så sitter det ju på en relä/säkringsbox där alla kabelskor också är integrerade.

Så ibland finns ingen annan smidig lösning än just en tjuv. (men man kan ju kapa kabeln o sen dra över krympslang och löda ihop dom igen med en kabel till så man får en förgrening, sen dra över krympslsangen o värm fast, eller lossa kabelskon i plinten som går till hel/halvljuslampan och löd fast kabeln, på en H4 är alltid helljus på det högra stiftet, sett i bilens längdritning, halvljus på övre och jord på vänstra))

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]

Börja med en sån https://www.amazon.se/[…]

Carplay trådlöst?

En dum fråga. Men nån smart kan sä[…]