Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LasseL
Hej!

Efter att ha bytt till diesel och automat förra vintern, så är det fortfarande ovant med kick-down.

Den slår till lite "för ofta" tycker jag (subjektivt förstås).
Jag försöker anpassa mig till att köra mer "diesligt" (lugnt och harmoniskt) och undrar därför vad som
bestämmer när kick-downen slår till.

Är det bara gaspådraget? Varvtalet borde ju spela in, och med dieselns smala register slår den isåfall in mer än på en bensinare?

Tacksam för info!
Användarvisningsbild
av crumpets
Kickdown är egentligen den funktion då du tvingar lådan att växla ner genom att trycka pedalen i bott och sedan lite till. Det blir då ett klick och den växlar ner.

Hur just volvos automat är kalibrerad vet jag inte, men jag har sett specar där gaspedalens hastighet spelat in. Dvs kör du 40% gaspådrag pang på kommer den att växla ner, men smyger du dig ner till samma 40% lite snällt kommer den att ligga kvar på samma växel. Prova att gasa med mjukare rörelser!
Användarvisningsbild
av apersson850
På beskrivningen tycker jag också att det inte låter som kickdown, utan de nedväxlingar som sker när automatlådan bestämmer sig för att gaspådraget är så kraftigt att det är påkallat att växla ner.
Det beror helt enkelt på hur bråttom du har när du ska iväg. Tillräckligt gaspådrag i förhållande till farten så blir det nedväxling.
av LasseL
Helt rätt Anders, det är inte kick-down. Jag är ju inte i närheten av Pelle botten...

Så det betyder att det inte är ett absoult gaspådrag (eller position av gaspedalen) som bestämmer.
Jag får helt enkelt bara träna vidare :-)
av jpennerb
LasseL skrev:Jag får helt enkelt bara träna vidare :-)
Man behöver faktiskt mer träning än man tror för att köra automat. För att få en mjuk och komfortabel körning så måste man lära sig bil, motor och vxllåda. Många tror det bara är att gasa och bromsa, men icke!

Som exempel vid omkörningar på landsväg ca 90km/h då man ligger på vxl 6, så några sek innan när det är klart att köra om trycker jag till snabbt på gasen(men inte för långt ner) så lägger bilen i vxl 5 väldigt mjukt och fint och när det fritt fram gör jag samma sak igen snabb rörelse men nu lite längre ner så lägger bilen i vxl 4 och omkörningen blir mjuk och harmonisk utan att väcka hela bilen som sover :lol:
av LasseL
Bra exempel. Jag har märkt att om man inte gör som du skriver, så händer det att man får två nedväxlingar på samma omkörning. Och det blir väldigt oharmoniskt för både förare och passagerare :-)
Användarvisningsbild
av apersson850
Eller så puttar man över spaken i läge S strax innan man ska börja köra om. Då växlar lådan ofta ner och varvet är redan uppe när man börjar gasa på.
Användarvisningsbild
av StringerBell
På äldre automater, som inte hade det där halv-sliret som moderna lådor har (det var antingen lock-up eller full-slir), var man tvungen att "bottna" lite mera med gasen för att få den att låsa upp växlen och växla ned. De gamla lådornas växlingar var mer förutsägbara och lättare att "lära sig" hur de betedde sig.
av Kryss70
Kan intyga att det fan ta mig skitjobbigt med det där. Vet inte hur många gånger jag flyger iväg från stillastående eller dubbelnedväxlad vid (planerad) lugn omkörning i landsvägsfart :roll:
Körskolans gamla "tänk att du har ett ägg på pedalen" har aldrig varit så beskrivande som nu.
Volvo känns extra finkänslig vad det gäller gaspedalhantering, och då kör jag ofta andra automat med både obefintliga till dubbla hk i jämförelse.

Svär på att folk vid rödljusen tänker "men shit ha brottom då! :shock:"

Det mest störiga i mitt fall är dock att lådan inte går upp på 5/6:an i den omfattning som faktiskt är befogat = svindålig kör(erg)ekonomi
Användarvisningsbild
av apersson850
Min lägger i femman vid 53 km/h och sexan vid 70 km/h. Rätt rimligt, tycker jag. De flesta omkörningar gör den utan att växla ner alls. Där den faktiskt växlar ner är vid sådana omkörningar som jag nog egentligen inte borde gjort.

Din beskrivning låter som min bär sig åt när jag kör i läge S istället för läge D, men det gör jag inte ofta.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]