Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Corpus E
Det babyskyddet vi har köpt (maxi-cosi) går inte att fästa i framsätet pga att säkerhetsbältet är för kort.

Finns det någon form av förlägning till Volvos säkerhetsbälten eller vet någon ett annat sätt att fixa problemet?

Ps. Lösningerna är ej Ny barnstol eller ny bil. :wink: Ds
Användarvisningsbild
av Linden
Hejsan!..

Jag vet inte om det hjälper med barnstolar men det finns ett hjälpmedel för rörelsehindrade mfl. en fast metallbit som förlänger "honan" man fäster säkerhetsbältet i mittkonsollen (en lös "hane-hon" adapter kan man säga) Då tjänar man ca 20 cm.. Såg en kund som hade en sådan på en V70 -97:a..

Hoppas det hjälper :)
Användarvisningsbild
av Corpus E
Vet du eller någon om man kan köpa den på volvo eller .....????
Användarvisningsbild
av Corpus E
Linden skrev:Hejsan!..

Jag vet inte om det hjälper med barnstolar men det finns ett hjälpmedel för rörelsehindrade mfl. en fast metallbit som förlänger "honan" man fäster säkerhetsbältet i mittkonsollen (en lös "hane-hon" adapter kan man säga) Då tjänar man ca 20 cm.. Såg en kund som hade en sådan på en V70 -97:a..

Hoppas det hjälper :)

Vet du eller någon om man kan köpa den på volvo eller .....????

Sorry att det blev ett dubbelinlägg men jag får inte bort det först :oops:
Användarvisningsbild
av 58
Enligt uppgift jag fått av volvo var detta nåt som fanns på tidigare modeller typ 740.Till nyare modeller finns det inte att köpa som orginaltillbehör, pga att bältessträckarna mm. inte funkar som dom ska om bältet är för långt.(allt detta enligt volvos återförsäljare)Vad man kan göra är att skaffa delar från skroten och sen låta nån lämplig firma sy ihop en bit bälte i önskad längd med bälteslåsen.Vi hade detta problem inom färdtjänsten då vissa damer helt enkelt är för stora för att bältet ska räcka om dom. :wink: Det var ju inget alternativ men Volvos barnstol funkar kanon!
Användarvisningsbild
av Janne3
För ett antal år sedan så hade ja samma problem ,men av de märke våran barnstol var hade de sådana förlängare som tillbehör hos barnstols tillverkaren mins ej 100 % om de var en Britax stol, kanske bör du kolla dår du köpe stolen ,vem vet kanske du har tur :wink:
av Arne
Bältena till USA exportbilarna brukar ha längre bälten pga. att amerikanarna är tjockare.

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]