Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
MartinS skrev:Man blir inte svartlistad pga en bil, det blir man baserat på hur man beter sig.
Sant. Men det kan inte vara kul att göra förlust på en bil bara för att kvaliteten är undermålig.
av dst02
Verkar som att man skall tycka de är ok med en kass verkstad, hala säljare och dålig kvalitet på sin bil som man köpt för flera hundra tusen kronor (bortåt ett par nettoårslöner för en vanlig arbetare).
av Fartdåre
olve skrev:2004 så fanns väl inte den pressen på bilindustrin som det gör idag, aktieägarna vill ha en vinst år efter år, en vinst på 10 miljoner ena året och bara 8 milj, andra året är en förlust, prognoserna skrivs upp varje år med många procent.
Underleverantören pressas till lägre priser och sämre kvalité kommer fram,mycket av komponenterna kommer från Asien där det är si och så med kvalitén ,
Men visst vill man att sin nya bil oavsett märke ska funka utan problem
Ändå var S40in relativt billig.
Om man inte klarar att uppnå samma eller bättre kvalitet på sina "lyx" och "premiumbilar" år 2012
än sin billigaste, prestigelösa modell år 2004 bör man väl göra nåt kan man tycka. Kanske är jag som gjort ett
bra köp och bör behålla en bil som tydligen tillverkades under en svunnen tid... Tillverkad i Nederländerna också...

Tänk när Volvo kom med S40in och många entusiaster sågade den bara för att den tillverkades utomlands, och
med sina tidiga kvalitetsproblem, skulle vara usel för det. Idag kör man på den nivån(lite under?) i den svenska
fabriken och bygger istället modernare bilar med genomgående högre kvalitet i Belgien....
Tänkvärt....!

Beror nog mest på att industrin i sverige allmänt har somnat av... Man är gammal på marknaden och kämpar
inte för att utvecklas och ta sig upp utan kämpar för att hålla sig kvar.

Sågar inte Volvo i allmänhet utan tankesättet bakom måste jag påpeka. Är väldigt sugen på en XC70... Men
vågar jag köpa? Kanske passa på när jag kan köpa med DE paketet. Då blir det ju lite billigare och jag kanske
inte blir lika ledsen om den krånglar...
Nä, man blir nog lika trött hur mycket eller lite en trasig bil än kostade som ny...
Nu är ju AWD systemet försämrat också...

Så kan man tänka när man skall lägga 400k på en ny bil...
av Krakus
Själv har jag haft bara Volvo och Peugeot bilar senaste 15 åren. Och det sistnämnda märket har gett mig mest huvudbry och problem. Det hände att Volvo gått sönder ett antal gånger. Men det var mycket enkelt (relativt) att åtgärda.
Framför allt är det lätt att hitta information på nätet. I Sverige som utomlands.
På Volvo verkstad hade jag senaste bilen en gång! Och det var en gång för mycket. De klarade inte att nollställa fönsterhissen. Ville byta hela mekanismen med motor!!!
Fast det räckte med att rycka ut en säkring.
Direkt efter att jag (tack vare detta forum) åtgärdade detta, krävde jag pengarna tillbaka för felsökningen. Motvilligt betalades dessa ut till mig.
Nu testar jag Mercedes.
av KalleH
Har själv erfarenhet från 2 nya Volvos, en S60 MY11 D3 som jag hade ca ett år och nu XC70 D5 AWD MY12 som jag haft ett år så här långt. S60n:s dieselvärmare gick sönder efter 2 veckor och byttes på garantin. Vid leverans hade sensus låst sig men det "skulle fixa sig själv om jag körde med bilen några minuter". En vecka senare var sensus fortfarande låst och bilen åkte in för reparation och problemet löstes. Lite småskrammel var där men annars fungerade bilen fint.

XC70n har varit helt skrammelfri från inredningen vilket imponerar! Däremot det vanliga knarret från bakluckan (Hjälpte att fetta in och smörja upp). Förardörren började gnissla/gnälla när man öppnade och stängde den. Uppsmort vid senaste servicen så återstår att se om problemet är löst. Vid temperatur under nollan var där hela förra vintern ett fruktansvärt bromsgnissel vid lätta till måttliga inbromsningar. Gnisslet överröstade lätt både radio och musik. Bilen var inne 3 gånger för detta hos BILIA med olika svar allt från "det kan vara så ibland, det är inget fel" till att "självklart ska vi se vad vi kan göra", till sist byttes bromsklossarna bak och det blev bättre. Nu under sommaren har det varit tyst men det återstår att se vad som händer till vintern.
I somras fick jag problem med dålig lukt (våt hund) från klimatanläggningen. Problemet blev bara värre och värre och Bilia fick ta in bilen. Man rengjorde klimatanläggningen och sprejade in nått medel. Problemet återkom efter en vecka. Testade att ställa in klimatanläggningen på max temp och full fläkt och körde så en halvtimme. Efter det har problemet inte återkommit (än?) men vet inte om det har något direkt samband.
BLIS fellarmar med jämna mellanrum för sensor täckt fast den inte är det.

Före det hade jag 2 VW GOLF som fungerade helt perfekt. Lite knirrande från inredningen var det ibland men inga direkta fel på bilarna. Innan det hade jag en Peugeot 308 som bodde på verkstaden, oljeläckage, dörrar som gick i baklås, ABS och ESP-lampor som tändes hela tiden m.m. Innan Peugeot körde jag Volvo 850GLT och V40 T4 och bägge dessa gick och gick med endast slitdelar som byttes, inget oljud från inredningen heller.
Farsan har en V70 T5 MY04 som nu har gått snart 19000mil utan minsta fel. Inga oljud heller.

Problemen tycker jag nog inte i sig är det värsta utan det är ju hur man ofta blir bemött på verkstaden som retar gallfeber på mig "Det är inget fel, det är en egenskap", "Det kan bli så ibland" och liknande. Verkstäderna måste bli bättre på att lyssna på kunderna och inte misstro dem. Får man ett bra bemötande och en förståelse för problemet påverkar det väldigt mycket!

Följer en del andra bilforum på nätet och problem finns på alla märken. Därmed definitivt inte sagt att det är acceptabelt! :-(O)

Mvh, Kalle.
Användarvisningsbild
av MartinS
Kalle, när du får sensor täckt. Kolla om du har kondens på någon av kamerorna innanför glaset, den skall ALDRIG säga att den är täckt om den inte är det. Jag fick en spegel bytt pga detta, efter det har den aldrig(!) klagat och det var snart ett år sedan.

/Martin
av KalleH
MartinS, tack för tipset! Jag har inte sett någon synlig kondens men jag har nog inte kollat så noga. Men det är inget man själv kan åtgärda utan det är byte av spegel som gäller?
av dst02
Kalle: Gnisslande bromsar hade Jag också, fick nya klossar fram men de hjälpte inte. Snacket om egenskaper och att de ska va så eller att de blir bättre me tiden är dom flitiga att tjata om på Brandt i Uddevalla och dingle också, dom ändrar sig imellanåt och ibland säger dom att de e ett mycket allvarligt fel å sen när bilen e inne så säger dom att de ska va så. Blev så trött att Jag gav upp.
Användarvisningsbild
av MartinS
KalleH skrev:Men det är inget man själv kan åtgärda utan det är byte av spegel som gäller?
Tyvärr byte som gäller, passa på medans du har garanti annars kostar det väl 6-7kkr att byta en BLIS-spegel.

/Martin
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 18

är det inte skillnad på sot och aska? H[…]

Det där verkar inte funkar så bra, min […]

V90 läggs ner.

Ja, 7% av nybilsregistreringarna för diesel &[…]