Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av alan
Hej funderar på vad som gäller om man stoppar in ett extra säte (orginal) i baksätet måste man göra en reg besiktning? :?:
Användarvisningsbild
av frilins
Nej men ditt försäkringbolag vill att det ska stå i registreringspappren att du har ett dylikt.
av alan
Kollade upp det med extra säten dom har blivit förbjudna. På grund av att alla numera måste ssita i färdriktningen. Så jag skiter i det...
av S60AWD2.5T
alan skrev:Kollade upp det med extra säten dom har blivit förbjudna. På grund av att alla numera måste ssita i färdriktningen. Så jag skiter i det...
Oj då!! Hur blir det med barnstolar då?
Och Folkvagnsbussarna då?

Det stämmer inte!!!
Användarvisningsbild
av Scania
alan:

Var har du läst att de blivit förbjudna?
av Frigge
I Volvo är dom fortfarande godkända men det krävs en Registreringsbesiktning
Användarvisningsbild
av Jensen
Menar du även att alla bakåtvända barnstolar skall vändas framåt?????
Alltså ibland undrar man vart folk får sin info ifrån.
av alan
Ringde trafik polisen.
Ni får gärna dubbel kolla, Tänkte också på det med bakåtvända barnstolar. Vet inte vad som gäller med dom. Men har svårt att tänka mig att polisen skulle ge en böter för det, även om dom nu skulle vara "olagliga" men det är bara en gisning.

Men som sagt dubbel kolla gärna. om det visar sig att Volvo har någon dispans så skriv gärna var man kan få det på papper för i så fall skulle jag vara intresserad igen.
av haxpet
Bakåtvända barnstolar är INTE förbjudna.

Det absolut säkraste sättet för ett litet barn att färdas i bil är bakåtvänt.
Deras förhållande vis stora huvuden skulle knäcka nacken vid en krock om dom satt framåtvända. Barn ska egentligen sitta bakåtvända ända till 3-4 års ålder.
Användarvisningsbild
av frilins
alan skrev:Kollade upp det med extra säten dom har blivit förbjudna. På grund av att alla numera måste ssita i färdriktningen. Så jag skiter i det...
Så här står det att läsa på Volvos hemsida:
"EU
Godkänt för barn upp till 36 kg och maxlängd 140 cm vardera
Bälteskudde är ej godkänd i kombination med extrasäte"

Tror knappast att dom haft kvar denna text om det varit förbjudet...
Oljebyte i Haldex

Ni som bytt oljan i Haldexen hur gör för[…]

Välkommen ut i trafiken

Nu kommer en ny bil till samlingen. Yngsta barnbar[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Partikelfilter, egr-ventil eller dieselspridare so[…]