Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Amarace
#684195
Du ska ha varsin matning till reläna, styrström/jrod däremot har du gemensam.
av Kubb
#684201
Hur delar man smidigast på en kabel för att få den till två relän? Jag syftar på styrning och jord.
Eller ska man "brygga", alltså sätta en kabel mellan stiften och låta huvud-styrning och huvudjord gå till ett av dom, om du förstår? Kanske inte funkar så.
av Amarace
#684213
Endera klämmer du två kablar i en kabelsko, eller så använder du dubbelflatstift, alltås n kabelsko med hona och en hane i en. Du drar alltså först till ett relä och sedan från det till det andra.
Användarvisningsbild
av Nexus
#684229
Jag kör med dubbelflat stift och som sagt 2 ljus på ena relät och 1 på andra.
Biltemas dubbel relä är på 2x40 A http://biltema.se/sv/Sok/?query=dubbelrel%c3%a4
Färdiga kabelsattser brukar ha enligt mitt tycke för klena sladdar så de köps separat.
Denna sladd koppla jag med i 2,5 mm2 http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... win-84540/
Sen till 30+ Grövre som redan sagts
av Kubb
#684394
Kanon!

Styrströmmen tas ju enklast från framlampans helljus. Tror du skrev det Amarace. Behöver väl mäta mig fram till vilken kabel som är rätt att koppla in sig på.
Har tillgång till multimeter. Är en sådan med fasta kablar, dom går inte att flytta till olika hål. Är det bara att vrida reglaget till 20 och mäta sig fram med helljuset påslaget?

Är dessa det bästa att använda för att ta styrströmmen från framlampan?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... -st-44035/
av Kubb
#684437
Tack för tipset! Börjar få lite kött på benen nu.
Jag som har tänkt köra 3st extraljus på 100w, hur stor säkring bör jag ha till varje relä om jag kör 2st.
av Rådlös
#684456
Här, bara att räkna. P/U=I.
P = effekt, Watt.
U = spänning, Volt.
I = ström, Ampere.

12 volt är systemspänningen. Wattalet står på lamporna. Lägg ihop alla lampor som ingår i en och samma krets. Säkringen kräver Amperetalet. Ta till ca 10% i överkant, men inte mer.

Bild

Det finns tabeller på hur grova kablarna skall vara till en viss Amperstyrka. Dom får alltså inte vara för klena. Då brinner dom upp.

Bild
av Kubb
#684491
Rådlös: Då var det enklare än jag trodde.
Rätta mig om jag har fel nu. 300w blir 25 ampere, då borde en 30a säkring bli lagom för att inte ligga på gränsen?
Då jag kommer köra två relän så blir det 200w på ena och 100w på andra. Jag bör alltså ha 20a säkring på ena och 10a på andra då
extraljusen kommer dra 16,6 ampere resp 8,3 ampere?
Lite mer än 10% men det finns väl inte andra säkringar än 10,15 och 20 som passar till detta?
av Rådlös
#684526
Ja! Det låter vettigt.
Lite överkurs när du skall koppla och dra kablar. Använd riktiga verktyg och kabelskor för flatstift. Så här ser en riktig tång ut:
Bild

Och så här får den inte se ut:
Bild

Och använd sådana här kabelskor:
Bild

Någon nämnde dom tidigare i tråden. Amarace? Sät dom på dom nya kablarna som du kopplar och anslut den gamla på det oisolerade flatstiftet. Om du av någon nu okänd anledning behöver ta bort din extrautrustning så behöver du inte klippa några kablar. Du tar bara bort extrakabeln från t.ex reläflatstiftet och trycker dit den ursprungliga originalkabelskon igen. Och du vet väl att kabelskorna har en färgkod? Röd för 1,5 kvadrat. Blå för 2,5 kvadrat. Och gul för 6 kvadrat. Klämtången har samma färgkod i presslägena. Förr i tiden fanns det 4 kvadrat, men jag har inte sett några klämtänger för det på minst 30 år. Dom kabelskorna var i alla fall svarta. 6 kvadrat är den grövsta som finns med isolerade kabelskor. Alla däröver är oisolerade.

Ett tillägg: Den godkända tången är en "proffstång", men den kostar under 300 kr. Finns på Clasisjön och alla dom andra bilprylvaruhusen.

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]