Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Jag har aldrig direkt gillat saab, tyckt dom varit plastiga,trånga,tråkiga men ändå spännande. Har vart nära på att köpa dom ett par gånger men alltid dragit mig ur för att känslan inte riktigt stämt med bilen. Nu när volvon inte levde upp till mina krav och en förlust av stora pengar skulle vara ett faktum och att jag just nu varken vill eller kan hosta upp ännu mer pengar på en skysst bil imellan kom tankarna på saab upp igen och denna gången klickade de.

9-3, en sportig, välutrustad bil med få mil, automat, rolig motor och föreföll vara mycket prisvärd samt att Jag inte behövde lägga pengar imellan så vart Jag ju såld på bilen direkt :) en motsvarande V60 som exempel skulle utan problem vara minst 100 000,- dyrare och mer opraktisk, ex mindre bagage och att Jag skulle få fortsätta leva med usla verkstäder osv.
av gsson
kebabpizza skrev:Om nu SAAB gjorde såååååå fantastiska bilar, varför konkade de då ? :roll:
Haha! Fortsätter Volvo så här, är de där snart oxå...

Inget jag hoppas dock, iom att Göteborg hade gått under då... :/
av Mwi
Det är inte så enkelt att du köpte en undermotoriserad Volvo? 109 Hp till nästan 2 ton bil kan ju aldrig bli bra, och det kan ingen verkstad lösa. Jag har aldrig förstått varför någon köper en V70 med den motorn privat, visst som tjänstebil om det är krav från arbetsgivaren men aldrig att köpa privat. D3 är ju i realiteten lika snål men mycket mer motor och ger V70 en helt annan upplevelse.
av gsson
Det skumma är att det funkar i c5, 508, superb... De motorerna verkar funka bättre.

Jag köpte v70:in pga det i mitt tycke är den optimala famlijebilen! Jag ville ha en tyst bil som var snål på dropparna, då vi brukar köra på långsemestrar och jag hade lite halvlångt till jobbet och även hade möjlighet att använda bilen i jobbet.

D3 var ju som jag minns skapligt mycket dyrare (15000:-). Jag väljer ju hellre mindre motor med momentum än en större motor och kinetic... :/ Tror inte ens att d3 fanns 2010? De som fanns var ju 2.0d, 2.4d och D5. Samt att de hade kampanj på DriveN då.

Verkstan kanske inte kan lösa det, men Volvo kanske borde göra det?

Mwi skrev:Det är inte så enkelt att du köpte en undermotoriserad Volvo? 109 Hp till nästan 2 ton bil kan ju aldrig bli bra, och det kan ingen verkstad lösa. Jag har aldrig förstått varför någon köper en V70 med den motorn privat, visst som tjänstebil om det är krav från arbetsgivaren men aldrig att köpa privat. D3 är ju i realiteten lika snål men mycket mer motor och ger V70 en helt annan upplevelse.
av dst02
Om de va så enkelt att motorn va för slö hade jag ju aldrig behövt åka till verkstan :) D3 med automat skulle gå på ca 40k mer plus 3000,- om året i skatt så vi valde driven ist. Motormässigt har den orkat rätt bra om man ser till vad det är men självklart gå r den ju inte att jämföra med en 200 hästars etanolbil med automat å några hundra kilo mindre vikt.
Användarvisningsbild
av Variosboy
gsson skrev:
kebabpizza skrev:Om nu SAAB gjorde såååååå fantastiska bilar, varför konkade de då ? :roll:

Fortsätter hur då?
av gsson
Variosboy skrev:
gsson skrev:

Fortsätter hur då?
I konkurs?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det var ju inte svar på frågan!
Utveckling:

Vad anser du att Volvo gör för fel som kommer att få dom att hamna i konkurs?
av gsson
Tveksam kvalitet på bilarna.
För dyra bilar. (säljer för få bilar)
Drar ut på betalningar till kunder/underleverantörer (jo, det sker, vet fler exempel, tyvärr)

Det är svårt att få ett bra rykte, men hysteriskt lätt att bli av med det goda ryktet.

Som jag sagt innan, jag vill verkligen inte att Volvo ska försvinna, det är tillräckligt illa att SAAB försvann. Känns som att de skulle behöva ändra inriktning lite, hur vet jag inte.
Variosboy skrev:Det var ju inte svar på frågan!
Utveckling:

Vad anser du att Volvo gör för fel som kommer att få dom att hamna i konkurs?
av dst02
Håller med om vad Robert Colling skrev om nya V40, dom ger bort kunderna till volvo.
Kina marknaden sägs ha gått helt åt motsatt håll än vad Jacoby tänkt sig som för övrigt fick en stroke i förra veckan.

Nä volvo, tagga ner å sluta snacka premium som de inte är å bygg praktiska å bra bilar så kommer de gå mycket mycket bättre.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 18

Är det onormalt att generatorn laddar 14,9-15[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Tja har samma problem på min d5(d5244t4) H[…]

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]

D4 VEA dricker olja