Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av A80TD
Driver64 skrev:
A80TD skrev:...
Om jag ids någon gång så ska prova lossa den och trycka dit några matskedar till med värmepasta och så klämma fast värmeskyddsfilt på utsidan som isolering.
Jag fick motorvärmare monterad när jag köpte min V70N Bi-Fuel men när jag använde den så luktade det hemskt i garaget och den gav väldigt dålig värmning av motorn (en Bi-Fuel kopplar om från bensin till gas när motorn blivit varm, och det skedde efter ungefär lika lång tid med eller utan motorvärmaren inkopplad). Efter lite tjat fick jag bilfirman att ta in bilen och då visade det sig att det var för mycket värmepasta pålagt. Efter åtgärd av detta har den slutat lukta och numera kopplas gasdriften in när jag backat ut bilen ur garaget.
Jaha, där ser man. Då ska jag låta bli det :)
Jag tömde originaltuben som följde med och då räckte det till de områden som illustrationen i monteringsanvisningen angav, plus någon millimeter runt hörnen på upphöjningarna som ligger an mot blocket.
Undrar om det är någon ide att isolera den på utsidan ändå?
Användarvisningsbild
av A80TD
CarMan skrev:
A80TD skrev:
_Rick_ skrev:D5 har doppvärmare
Nja, inte på min i alla fall. Det är en sån där klump som kläms fast mot blocket. Jag monterade den efter konstens alla regler, rent och fint motorblock, värmeledningspasta enl. anvisningen plus lite till så långt tuben räckte. Ändå tycker jag den är dålig på att värma motorn jämfört med doppvärmarna på tidigare bilar.
Om jag ids någon gång så ska prova lossa den och trycka dit några matskedar till med värmepasta och så klämma fast värmeskyddsfilt på utsidan som isolering.
hur vet du att den är dålig på att värma motorn? jag kan själv inte komma å nått sett att mäta deta på.
Jag har dåligt med fakta här. Mest subjektivt tyckande får jag erkänna :oops: :wink:

Men ändå... Jag kan känna med handen på motorn = sval jämfört med äldre bilar jag har. 3 tim med värmare i -15 grader, = motorn dieselknackar och glödar ungefär som i -5 grader utan värmare. Obefintlig tillgång till varmluft direkt efter start (där kanske ECC har ett finger med i spelet, men mkt sämre än föreg bil iaf).
Användarvisningsbild
av CarMan
Driver64 skrev:
A80TD skrev:...
Jag fick motorvärmare monterad när jag köpte min V70N Bi-Fuel men när jag använde den så luktade det hemskt i garaget och den gav väldigt dålig värmning av motorn (en Bi-Fuel kopplar om från bensin till gas när motorn blivit varm, och det skedde efter ungefär lika lång tid med eller utan motorvärmaren inkopplad). Efter lite tjat fick jag bilfirman att ta in bilen och då visade det sig att det var för mycket värmepasta pålagt. Efter åtgärd av detta har den slutat lukta och numera kopplas gasdriften in när jag backat ut bilen ur garaget.
måste vara den sämsta ursäkt verkstan kunde komma på !
man ska ha på så mycke värme pasta man kan! när man drar ihopp enheten mot blocket kommer överskottet att pressas ut! enhetern kommer att ligga dikt imot blocket& värmepasten är bara en mycket tunn film som förhindrar korision + fyller ut oljämnheter.

ska jag gissa så har mekanikern inte andvänt den medföljande värmepastan så dom 3 grammena i tuben är svåra att llämma ut. han har nog tagit nått annat. detta har säker luktat en del när det vart varmt+ att det säkert hadde issolerande effekt istället för ledande effekt.
av S60AWD2.5T
svåra att klämma ut, jo jag tackar det går ju inte alls.
jag skar upp tuben, men har inte hunnit få fram något
om hur duktigt den värmer. Fast idealet är väl doppvärmare då
det inte blir så mycket spillvärme.
Användarvisningsbild
av CarMan
S60AWD2.5T skrev:svåra att klämma ut, jo jag tackar det går ju inte alls.
jag skar upp tuben, men har inte hunnit få fram något
om hur duktigt den värmer. Fast idealet är väl doppvärmare då
det inte blir så mycket spillvärme.
möjligt att en doppvärmare ger mindre spill värme, men man ska inte ta det för givet. det är nog blocket i sig som kyler. det har ju en stor yta & är av aluminium, så vattnet innan för får snabt samma tempratur som luften utanför
kontaktvärmaren som volvo andvänder ger ju en ganska stor yta att värma på & deta bidrar ju till bra självcirkulation, vilket man vill ha för att höja tempraturen på så stor yta som möjligt.
själv cirkulationen i sig gör också att mer vatten ska värmas + att då större yta komer att hjäla till att kyla.

det är bättre att höja tempraturen nån grad på en stor yta än att höja tempraturen många grader på en liten yta.
denna motor har också ganska stor olje volym, jämfört mer många andra biltilverkares motorer, oljan värms dåligt av alla sorters värmare som värmer kylsystemet. Vi har alltså mycke kall olja som "kyler"

dopp värmare gå ju inte montera på denna motor så där kan vi inte göra en jämförelse, men slangvärmare säljer ju Calix så en sån kan man ju göra en jämförelse med.
desa slangvärmaer har en mycket stor kylande yta & siter på en av slangarna till värme växlaren på olje tråget, här kravs mycket bra självcirkulation för att värma motorn, men plaseringen gör att det borde uppstå bra självcirkulation.
av Noodles
Jag tycker värmepastan i tuben räckte till gott och väl!?

Man ska inte ha för mycket, det är ju liksom inte pastan som värmer motorn ;)
(tänk på hur ni gör när ni monterar en CPU kylare.. tunnt, så de täcker, inte mer)
Användarvisningsbild
av CarMan
Noodles skrev:Jag tycker värmepastan i tuben räckte till gott och väl!?

Man ska inte ha för mycket, det är ju liksom inte pastan som värmer motorn ;)
(tänk på hur ni gör när ni monterar en CPU kylare.. tunnt, så de täcker, inte mer)
ja det i tuben räcker gått oväl. men det är inte så smidigt att få ut allt.
& som jag sa tidigare så pressar allt överskott bort. ni behöver inte vara rädda för att få för mycke på värmaren
av molekylen
Hej Jag satte dit en volvos orginal block motorvärmare för en vecka sedan på 850 95 men där var ingen värmeledningspasta med i det paketet. Undrar varför? Jag har inte frågat volvo.Bosse
av SportHenke
Jag har originalmonterd motorvärmare med calixkontakten i listen. Om jag kollar på Calix hemsida och ska köpa en vörmare till min V70 140 -02 så är det en doppvärmare som man kapar en kylslang och sätter den i. Är det samma princip som gäller på den som volvo sätter dit eller är det en som man klistrar på? Kan inte höra hur det väser som det gör om en doppvärmare. Jag tycker också att motorn inte blir speciellt varm jfrt med andra bilar jag haft där hela blocket har blivit varmt efter nån timme. Min värmare drar f.ö. 397w.
/Henrik
Användarvisningsbild
av CarMan
SportHenke skrev:Jag har originalmonterd motorvärmare med calixkontakten i listen. Om jag kollar på Calix hemsida och ska köpa en vörmare till min V70 140 -02 så är det en doppvärmare som man kapar en kylslang och sätter den i. Är det samma princip som gäller på den som volvo sätter dit eller är det en som man klistrar på? Kan inte höra hur det väser som det gör om en doppvärmare. Jag tycker också att motorn inte blir speciellt varm jfrt med andra bilar jag haft där hela blocket har blivit varmt efter nån timme. Min värmare drar f.ö. 397w.
/Henrik
jag skrev det höägre upp. Calix har slangvärmare, inte boppvärmare. Volvo kör med anligningsvärmare, som tilverkas av Calix.
B230F går fett

Juste satte tillbaka kontakten också och k&o[…]

Jag har köpt en panel med nätficka fr&ar[…]

Byta servo XC60

Toppen, tack för svaret! Då känns[…]

Trögstartad XC60

Vår XC60, 2015 D4 AWD, har börjat bli l[…]