Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Kubb
Det börjar bli tid för extraljus och jag har tänkt koppla in ett gäng för första gången.

Jag ska använda 3 halogen-ljus och behöver hjälp med att välja el-detaljer för inkoppling. Har förstått att dessa installationskit inte är något att ha? Det jag kommer sakna därifrån är installationsbeskrivningen som medföljer.

I framtiden kanske det blir aktuellt att konvertera till xenon i dessa så då kanske man behöver välja speciella el-prylar? Är tänkt att kanske använda halogen 100w-lampor i början.
Bilen det ska monteras i är en Volvo 740.
Jag behöver hjälp med att välja relä, kablar, säkring och allt detta som behövs.
Har möjlighet att handla på alla de stora biltillbehörsbutikerna, Mekonomen, Autoexperten, Biltema, Jula osv
av JohnB
Inte för att vara ogin men det finns mängder av guider med utförliga kopplingsscheman om man googlar lite eller söker på forumet. Tänk på att använda grova kablar och väl dimensionerade reläer om du ska åka med 100w halogen. Det blir som lite pinsamt att inte kunna blända av då reläna bränt ihop pga överbelastning :wink: . Glöm inte heller bort att säkra av ordentligt.

/John
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vad är det för fel på vilket av alla kitt som säljs?

Inte för att vara sådan, men vet man inte vad man ska köpa så är väl ett kitt ett väldigt bra alternativ!? Eller?
Har ingen direkt erfarenhet av de kitt som säljs här och där, men det är klart att man ofta får vad man betalar för, och ett kitt för 50-100 kronor som ska betjäna två extraljus kanske inte är så mycket att hänga i julgranen, men då köper man väl i så fall ett av dom mer robusta kitten som man tex kan hitta på mekonomen eller autoexperten..
Användarvisningsbild
av Nexus
Fungerar utmärkt med ett sketet dubbel relä från biltema driva 3st 100w.....
av Kubb
Visst är det men jag har blivit rekommenderad att inte välja sådant pga de tunna kablarna.
Mekonomens liknar de billiga dom också. Det för 123kr
av Kubb
Nexus skrev:Fungerar utmärkt med ett sketet dubbel relä från biltema driva 3st 100w.....
Okej vad bra. Då sätter man två ljus på ena sidan och ett ljus på den andra sidan av relät? För det är en extraljusingång på varje sida?
Det heter parallellkoppla det jag kommer göra med två av ljusen?
av osla
jag har 11x-ljus på min 245 och tre vanliga enkelrelän. dock så har jag 2 xenon 35w och sitter en 100w halogen sen är resten 55w halogen, ett av reläna är en sats från biltema och det fungerar då än, lätt att koppla in om man har dåligt minne och måste gå och titta hela tiden vilket stift som är vilket på relät
av Amarace
Siffrorna du måste hålla rätt på är detta på ett relä:
30 är konstanplus från Batteriet, naturligtvis säkrad på kabeln så nära batteriet som möjligt.
87 ska gå till extraljus
85 är manöverjord
86 är manöverström (till originalhelljus alltså)

Vill man ha knapp är det enklast att sätt apå manöverjord, då behöver du bara en kabel in i bilen (andra jrodar du ju då inne i bilen), villd u ha nån lampa som lyser då extraljusen är på måste du dock sätta knappen på Manöverström.

Ett 30A relä bör man ha max 2st 100W extraljus på, just vid tillslag så blir det en strömspik som bränner kontakterna i relät och till slut kan det bränna fast. Gäller främst billigare relän, Hella/Bosch brukar kunna fungera bra med 3 extraljus.
Dubbelrelän ska man kolla nog på, för ofta kan dom vara specade för bara halva lasten av ett enkel, tex 15A per relädel, då får man alltså ingen vinst alls mot ett enkel. Likaså enkelrelän kan vara på 20A, likaväl som 40A, men 30A är vanligast.

Kablage brukar jag ha 2,5mm2 till extraljusen, 6mm2 från batteri till relä, manöverström/jord spelar ingen roll hur tunna du har, är ingen belastning alls där i princip.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Håller med om det mesta Amarace förutom en sak som kan vara lite olika på olika på olika bilar, nämligen manövern. På vissa bilar styr man av/på genom att jorda kretsen och i andra fall gör man det genom att ge kretsen plusmatning, detta gör att om du har en brytare inne i bilen så måste du veta om "andra änden" ska till plus eller minus för att det hela ska fungera..

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]

Gör som KalleJ säger för att kunna […]