Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av waspman
Hej,

Jag funderar på att chiptrimma min V40 2.0t -01 automat. Det jag främst undrar över är hur mycket snabbare den blir, tex från 0-100?
av Kojje
Den kommer att bli ca o.5-1 sek snabbare 0-100 det skiljer lite då olika bilar svarar lite bättre och sämre på chippning störst skillnad med steg 1 blir det dock på dom högre växlarna då den håller ett högre laddtryck även längre upp varv en orginalare ger som om du tänkt på det en knuff och sedan "dör" turbon ut sakta detta förbättras en del vid steg 1. hoppas du fått svar på några av dina funderingar och ja det blir en roligare bil att köra men man får inga monster hästar under huven i min mening dock klart värt pengarna.
av waspman
Kojje skrev:Den kommer att bli ca o.5-1 sek snabbare 0-100 det skiljer lite då olika bilar svarar lite bättre och sämre på chippning störst skillnad med steg 1 blir det dock på dom högre växlarna då den håller ett högre laddtryck även längre upp varv en orginalare ger som om du tänkt på det en knuff och sedan "dör" turbon ut sakta detta förbättras en del vid steg 1. hoppas du fått svar på några av dina funderingar och ja det blir en roligare bil att köra men man får inga monster hästar under huven i min mening dock klart värt pengarna.
Ok, Tack! Det var faktiskt det svar jag ville ha.
Kommer då inom en snar framtid att införskaffa ett litet chip.
av moZZe
Hur mycket kostar ett chip? Kan man göra installationen själv och varifrån får man tag på sådana chip?
av matzen10
moZZe skrev:Hur mycket kostar ett chip? Kan man göra installationen själv och varifrån får man tag på sådana chip?
Kostar ca; 6.000:- om jag inte minns fel. Finns på http://www.bsrab.se och är mycket bra! Installationen kan du oftast göra själv via diagnosuttaget. Kolla på deras hemsida och välj din bilmodell o.s.v. så får du all info du behöver. Annars ring dom!

M V H
--->Matz
av Robert63
Kapar tråden lite. Är det dumt att chippa en v40 2.0t med närmare 19.000 mil på mätaren, eller har den gått för långt?
av hesso25
Jag har en 01:a 2,0t automat som jag chippade för ett par månader sedan. Skillnaden är enligt mig fantastisk, den har gått från 9,0 sek till 7,5 (0-100)... Mätningen är gjord från helt stillastående med bromsen nedtryckt. Det tar ju ett tag för bilen att dra iväg men det gör det ju å andra sidan utan chip oxå... Det har kommit att bli svårt att göra bra mätningar då den slirar loss även på torr asfalt. Den har gjort en ännu större förbättring vid 100-150 km/h, tidigare tog ded 10,0 sek och nu ligger den på 7,5...

Jag betalade 2995 för mitt chip hos powerchip.se inklusive montering, även installering av original chip ingår i priset.

/Petter
av Kojje
Robert63 skrev:Kapar tråden lite. Är det dumt att chippa en v40 2.0t med närmare 19.000 mil på mätaren, eller har den gått för långt?
Knackar bilen ?drar den olja?går den ojämt? om inte bara att chippa...

Gjorde kontakterna lite större och då g[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]

Renoverad differential till Volvo AWD. Passar f&o[…]