Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andazon
Hallo

Har haft lite lackbubblor (längd och ca 10 cm) precis över gummilisten vid vindrutan på passagerarsidan en tid. När jag nu skulle fixa till det med att slipa av och lägga på lite bättringsfärg så gick kniven rakt igenom då jag skulle gräva bort lite gammal färg ...

Hålet är ca 1 cm i diameter och sitter på "framsidan" av taket, under kanten på gummilisten. Misstänker en gammal skada, då skiktet med grundfärg + spackel/utfyllnad är flera mm just där ...

Med tanke på att bilen (V70 2.5 SE -98) har gått 32 500 mil, så tänkte jag INTE dubblera värdet på bilen med att riva loss & byta vindruta, blästra och lacka om halva taket, svetsa rost, etc.

Tänkte bara höra efter om någon har något tips på en enklare metod att täppa till hålet, annars har jag ett förslag på "fulfix". Seriösa volvoägare kan vänligen gå vidare med att läsa nästa tråd på detta eminenta forum ...

Ni övriga kan läsa vidare nedan.

Funderade på att använda mig av följande metod:

1. Slipa av så mycket som möjligt av gammal rost.

2. Lägga på Por 15 "rostdödare" som jag använt framgångsrikt på andra ställen.

3. Fylla upp hela utrymmet med silikon EFTER att jag lagt på täckfärg. Alternativt fylla ut med lite hederlig gammal Plastic Padding.

ALLA kommentarer och förslag på alternativa metoder mottages tacksamt !!!

// Andazon
av Andazon
Hej igen

Tackar för förslaget om att använda kemisk metall. Har själv använt det tidigare för att täta vid frostpluggen på en gammal 245 GLE - 83 med B23. Det höll i allafall under 2 år och 8000 mil innan jag sålde bilen ...

Då får det bli en rejäl rengöring och rostborttagning innan jag lägger på Por 15 och avslutar med att täta hålet med kemisk metall innan jag lägger på lite färg och tätar till under listen med tunnflytande/krypande underredsmassa...

// Andazon
OBD P0121

Spjället övervakar sin egen hälsa g[…]

Takräcke Thule Evo (XC60).

Ja, det där ser inte rätt ut.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som […]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]