semmelman skrev:Haha det här är så crazy så det inte är klokt/.../
Det är slående likheter med lagförslaget att förare ska lämna företräde för cyklister på alla cykelöverfarter och den s.k. "zebralagen" för gående på övergångsställen som innebar att olyckorna ökade.
En av grundorsakerna till problem med zebralagen är att gångtrafikanter inte ger rimlig framförhållning till fordonsförare att fullgöra sin väjningsplikt. En del bara går rakt ut. De flesta fordonsförare klarar dock av att hantera detta men problemet är att förr eller senare brister någon i uppmärksamhet och då... Om man inför zebralag för cyklister minskar framförhållningen för fordonsförare till ett absolut minimum. För ingen tror väl att cyklisterna ska sakta in och ge en rimlig framförhållning? Det räcker ju att titta idag när cyklisterna, även när de har väjningsplikt, formligen passerar på t.ex. övergångsställen med en fart som kan medföra relativistiska effekter. I vart fall om kollision inträffar så att de måste lämna jordelivet.
Jag tror aldrig förslaget fungerar om det genomförs eftersom cyklisterna inte kommer att ge förare rimlig chans att lämna företräde eftersom cyklisterna kommer i hög hastighet som skjutna ur en kanon utan att titta sig för. Lägg till problem med obefintlig cykelbelsyning. Olyckorna kommer att öka. Bara om man ser till att hejda hastigheten på cykeln innan överfarten passeras kan det kanske fungera. T.ex. mekaniska hinder som grindar, fartgupp, etc.