...

Moderator: Moderatorer

Japp. Det är väl inte direkt alla cyklister (inkl mig själv) som har uppfattat korsa vägen endast om det kan ske utan fara som ett måste. Många drar ju bara rätt över.
semmelman skrev:Haha det här är så crazy så det inte är klokt/.../
Det är slående likheter med lagförslaget att förare ska lämna företräde för cyklister på alla cykelöverfarter och den s.k. "zebralagen" för gående på övergångsställen som innebar att olyckorna ökade.

En av grundorsakerna till problem med zebralagen är att gångtrafikanter inte ger rimlig framförhållning till fordonsförare att fullgöra sin väjningsplikt. En del bara går rakt ut. De flesta fordonsförare klarar dock av att hantera detta men problemet är att förr eller senare brister någon i uppmärksamhet och då... Om man inför zebralag för cyklister minskar framförhållningen för fordonsförare till ett absolut minimum. För ingen tror väl att cyklisterna ska sakta in och ge en rimlig framförhållning? Det räcker ju att titta idag när cyklisterna, även när de har väjningsplikt, formligen passerar på t.ex. övergångsställen med en fart som kan medföra relativistiska effekter. I vart fall om kollision inträffar så att de måste lämna jordelivet. :cry:

Jag tror aldrig förslaget fungerar om det genomförs eftersom cyklisterna inte kommer att ge förare rimlig chans att lämna företräde eftersom cyklisterna kommer i hög hastighet som skjutna ur en kanon utan att titta sig för. Lägg till problem med obefintlig cykelbelsyning. Olyckorna kommer att öka. Bara om man ser till att hejda hastigheten på cykeln innan överfarten passeras kan det kanske fungera. T.ex. mekaniska hinder som grindar, fartgupp, etc.
Camel skrev:
StringerBell skrev:
Camel skrev: Vad tycker ni: Ska bilister bli tvungna att väja för cyklister?
Jag har alltid gjort det.
Jag har också alltid väjt undan eller bromsat för cyklister hittills i alla lägen när det behövts. Men jag lämnar företräde för cyklister bara när trafikförordningen så kräver. Nu föreslås att man alltid ska lämna företräde för cyklister.
Jag har gjort i alla lägen för jag har aldrig orkat sätta mig in i de komplicerade regler som gäller. Cyklister kör oftast så vårdslöst så jag inte vågar göra något annat, heller.
Man blir ju alldeles mörkrädd av att läsa den här tråden. Självklart skall vi bilister ALLTID lämna företräde för cyklisterna alldeles oavsett hur man tolkar lagtexten. Om man som flera personer på forumet verkar beredd att köra ihjäl en cyklist med argumentet "nehe, här skall minsann inte stannas, jag har faktiskt lusläst lagtexten" har man en 12-årings intellekt och bör returnera sitt eventuella körkort direkt på måndag morgon. Om nu detta inte räcker som argument så kan ni ju låta bli att köra på cyklisterna ändå. Tänk på att de inte har någon trafikförsäkring, så alldeles oavsett vem som är skyldig får ni betala reparationen av era bilar ur egen ficka.
Vem har uttryckt den önskan att köra ihjäl nån???
Lagar och reglerna är ju till för att vi ska veta vad som gäller så farliga situationer inte ska uppstå! Om man vet vem som ska stanna och lämna företräde så borde inget hända, om man inte vet det så kanske båda kör och så sker en olycka! Det är ju det vi vill undvika. Regler är till för att skapa ordning och reda så trafiken flyter säkert.
Förresten ska man inte ALLTID lämna cyklister företräde, det finns ställen som innan rondell t ex som cyklisten ska lämna företräde enl lagen, vi kan ju inte börja hitta på egna versioner då faller ju idén med gemensamma regler.
semmelman skrev: Förresten ska man inte ALLTID lämna cyklister företräde, det finns ställen som innan rondell t ex som cyklisten ska lämna företräde enl lagen, vi kan ju inte börja hitta på egna versioner då faller ju idén med gemensamma regler.
Det kan knappast vara lagbrott att släppa fram cyklister även i detta fall, och knappast blir det fler olyckor heller.
PaNi skrev:/.../Självklart skall vi bilister ALLTID lämna företräde för cyklisterna alldeles oavsett hur man tolkar lagtexten.
Enligt trafikförordningen är det tvärt om i flera fall. Det förstår inte alla cyklister. Men givetvis måste man alltid göra allt man kan för att undvika en olycka även om andra felar. Man ska naturligtvis inte köra på en cyklist som missat att lämna företräde. Rena självklarheter. Men det betyder ju inte att cyklisten hade företräde. Det är ju det regelvidriga beteendet från cyklisternas sida man vill legalisera med förslaget. Om man nu gör det, varför legaliserar man inte annat regelvidrigt beteende som majoriteten praktiserar? Var går gränsen?
StringerBell skrev:Det kan knappast vara lagbrott att släppa fram cyklister även i detta fall, och knappast blir det fler olyckor heller.
Man ska försöka följa trafikförordningen. Det blir bättre flyt om alla hade förstått det. Tänk om bilen framför dig stannar t.ex. för att släppa fram flera bilar som kommer från vänster i korsning där högerregel råder så förstår du kanske vad jag menar. Givetvis kan man utan att begå lagbrott lämna företräde "en gång för mycket" men om alla skulle syssla med det blir det dåligt flyt i trafiken och sannolikt en del irritation. Enklast är att man följer regelverket.

Angående antalet olyckor så ökade de på övergångsställen när man infört Zebralagen för gångtrafikanter. Om antalet olyckor skulle öka om man införde motsvarande för cyklister kan man ha olika åsikter om. Det hade man också innan Zebralagen infördes. Trots att undersökningar från andra länder visade på att olyckorna ökat så valde man att genomföra samma lag här. Med känt resultat...
Men det vågar de inte erkänna. Enligt diverse undersökningar så blev det färre olyckor, de missade bara att ta med informationen att de var tvungna att antingen bygga om eller ta bort många övergångsställen för att statistiken skulle bli "rätt".
Senast redigerad av 1 erikn, redigerad totalt 0 gånger.
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]