PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av kappel
Hoppas någon kan ge några tips. Har ev. en möjlighet att komma över en Volvo Amazon från mitten av 60-talet. Vet inte
riktigt exakt ännu vilken modell det är för har bara sett bilen i garagefönstret. Fyradörrars modell.
Troligen en automatic.
Bilen har gått +/- 50.000 km. Den har stått ute i ett tätt (kallt) garage sedan slutet av 1970-talet, dit den kördes av
den första ägaren. Inkörd i garaget i fullständigt skick. Vilka åtgärder skall man tänka
på att få den säkert flyttad? Skulle behöva köra den under 10 km till mitt garage isåfall. Tål den det, utan att fara illa?
Startar den? Fungerar bromsarna, skall man fylla på kylarvätska, putsa stiften, fylla på bensin?
av kbm021
Har den stått sen 1970 så tycker jag du ska kolla alla vätskor som finns. Byt stift också. Om bromsarna är anliggande lär du märka rätt fort isåfall.
av rid54
Hej.

Låter som ett kul projekt, hoppas det går bra!

Jag tycler nog du skulle kosta på att ta den på en kärra e.d. så att du inte hamnar i problem med att bromsarna strular eller så. Sedan 70-talet? Alltså typ 40 år.... osannolikt att bromsarna funkar OK och även om de gör de initialt, kan ett läckage lätt uppstå, som skapar problem under resan, även om man bogserar. Att starta och köra tycker jag verkar jättevågat, man vet inte hur det står till med motoroljan/filtret. Har inte dessa hydraulmanövrerad koppling, dessutom? Där kan det oxå vara problem.

Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av stooges
Rätt sällsynt med koppling på en automatare :mrgreen:
Sorry kunde inte låta bli.
Annars håller jag nog med dig rid54 i att en kärra är nog det bästa.
av kappel
Tack för fina råd! Hur tror ni det är med däcken? Har en kompressor med tillbehör för dagens däck och ventiler. Skall man vara beredd på att de inte passar på denna, för däcken är säkert tomma. Åker på fredag för att göra upp, då vet jag mera. Ändå batteriet? Vad skall man ta från Biltema som passar? Ändå tändstift?
Användarvisningsbild
av stooges
Vill på inget sätt låta dryg men tänk på att den stått still i ca 35 år eller något.
Saker som inte är som det ska bör väl vara däck, bromsar, autlådan och motor har stått still lika länge alltså packningar, bränsle, bränsle ledningar,
kylare, slangar, kylarvätska mm
Har den stått med handbromsen åtdragen så lär det väl kräva sin man att få bilen i rullning.
Råttor och möss har ju en förkärlek för stillastående objekt, dom kan ju ha orsakat mycket elände.
Lycka till och uppdatera gärna hur det går.
av rid54
:oops:

Tack för påpekandet! Hade nåt annat i huvudet samtidigt, sorry!

Automat är ju ännu läckrare. Var rädd om den!

/RID
av Rådlös
Jo då, man kan bli lite förvirrad ibland.
Jag ser nu på Wikipedia att patentet på schraderventilen är från 1896. Jag skrev 70 år för det är inom det tidsspannet som jag har tidsbegrepp.
av kappel
Hejsan alla!

Det var inte riktigt som jag trodde. Men bra iallafall! Gjorde affär om en Amazon Favorit från 1967,
två dörrar, km 55.234. Bilen i fantastiskt originalskick. Sist i trafik 1980. Skall låta den kontolleras på
en verkstad. Däcken platta och en bit in i marken.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]