Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Ni som tänker att några ören hit eller dit inte spelar någon roll, har ni tänkt så hela tiden sedan soppan kostade långt under tio kronor litern? För min del har soppakontot stigit med dryga tusenlappen i månaden sedan dess. Och inte får jag mer valuta för pengarna heller.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Såg en uträkning i viB för ett tag sedan där man kunde konstatera att bilåkandet blivit billigare och det grundade man på att förbrukningen på moderna bilar är lägre än äldre bilar och att minskningen där är större än ökningen av bränslepriset.
Användarvisningsbild
av MartinS
llesrof skrev:Ni som tänker att några ören hit eller dit inte spelar någon roll, har ni tänkt så hela tiden sedan soppan kostade långt under tio kronor litern?
Nej absolut inte, men man blir klokare mer åren :-)

Sen är ju naturligtvis varje krona en krona oavsett om den är ensam eller om den är skillnaden mellan 45 och 46 kronor. Men om ens främsta syfte med ett bilval är att göra av med så lite pengar som möjligt så skall man nog inte köpa bilar som är nya eller några år gamla. Ville jag spara pengar skulle jag inte köra runt i en ett par år gammal Volvo, oavsett modell och motorval.

/Martin
av Droopy
MattiasD skrev:Saken är ju den att de flesta som valt en diesel (iaf de som valt <120 g) har gjort detta i tron att spara pengar. Kalkylen är tveksam för de flesta redan idag. Dyrare bil i inköp, betydligt högre förbrukning än deklarerat, och skenande dieselpriser gör att de flesta kan känna sig lurade.

Kalkylen att köpa en bil för 300k för att spara pengar går ju knappast ihop för någon, jag har en granne som körde en äldre S80 som gnällde konstant på att bilen var törstig, han kör runt 3000mil per år, alltså mer än genomsnittet skulle jag tro, förra året köpte han en ny XC70 diesel för runt 370k för att den drog mindre och det skulle han tjäna på i längden.

Jag tippar på att han kunde ha åkt i S80in i 30år till till samma pengar ( nu gissar jag bara ) men att köpa en bil för 370k för att spara pengar, den kalkylen kan aldrig gå ihop.
av llesrof
Droopy skrev:

Kalkylen att köpa en bil för 300k för att spara pengar går ju knappast ihop för någon, jag har en granne som körde en äldre S80 som gnällde konstant på att bilen var törstig, han kör runt 3000mil per år, alltså mer än genomsnittet skulle jag tro, förra året köpte han en ny XC70 diesel för runt 370k för att den drog mindre och det skulle han tjäna på i längden.

Jag tippar på att han kunde ha åkt i S80in i 30år till till samma pengar ( nu gissar jag bara ) men att köpa en bil för 370k för att spara pengar, den kalkylen kan aldrig gå ihop.
Det låter som att din granne ändå ville byta bil och passade på att köpa en som var snålare. Ingen är så korkad att de på allvar tror att de sparar pengar på att köpa en snålare bil för 370 lök.

Någon skrev något om att man statistiskt sett kör mellan 1300 och 1500 mil om året. Det stämmer men man måste då ta hänsyn till att stora bilar ofta rullar längre än så och småbilar rullar kortare sträckor. Även äldre bilar rullar kortare sträckor än nyare bilar.
av Droopy
llesrof skrev:
Droopy skrev:

Det låter som att din granne ändå ville byta bil och passade på att köpa en som var snålare. Ingen är så korkad att de på allvar tror att de sparar pengar på att köpa en snålare bil för 370 lök.

Någon skrev något om att man statistiskt sett kör mellan 1300 och 1500 mil om året. Det stämmer men man måste då ta hänsyn till att stora bilar ofta rullar längre än så och småbilar rullar kortare sträckor. Även äldre bilar rullar kortare sträckor än nyare bilar.
jo, det lät mer som ett argument för hans fru för att rättfärdiga bilbytet :-)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Lucif3r skrev:260kr är dock en rätt skaplig ökning... :/
Sedan frugan bytte arbetsplats har räkningarna gått från 3000kr/mån till 1500:-

Det finns mycket med bilägandet som sätter större spår i ekonomin än en höjning av bränslepriset. Men visst är det trist.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
MartinS skrev:Om en bil kostar 45-50kr per mil spelar ju inte 40-80öre extra någon större roll. Fast det är ju få som ser det så....,

Vad det gäller deklarerad förbrukning har jag aldrig lyckats köra en snåldiesel på Deklarerade siffror medans de inte är några problem med de bensinare jag haft.

/Martin

/Martin
På min volvo v70 tdi uppger man 0.84 blandat, jag ligger på 0.63. Så omöjligt är det inte. Allt sitter i skallen o foten när det gäller dessa bilar.
av llesrof
Det sitter nog rätt mycket i vad man betraktar som blandad körning. Skillnaden i förbrukning mellan två förare är omöjlig att jämföra om de inte jämförs under samma omständigheter.
Användarvisningsbild
av MartinS
Sunschreem skrev:
MartinS skrev:Om en bil kostar 45-50kr per mil spelar ju inte 40-80öre extra någon större roll. Fast det är ju få som ser det så....,

Vad det gäller deklarerad förbrukning har jag aldrig lyckats köra en snåldiesel på Deklarerade siffror medans de inte är några problem med de bensinare jag haft.

/Martin

/Martin
På min volvo v70 tdi uppger man 0.84 blandat, jag ligger på 0.63. Så omöjligt är det inte. Allt sitter i skallen o foten när det gäller dessa bilar.
Man kan ju bara jämföra med sig själv i olika bilar, och bensinare kör jag på deklarerat medans det med mitt körmönster inte går med en snåldiesel. Det var skillnaden jag ville påvisa.
Men du kan väl knappast köra en modern snåldiesel om den har deklarerad på 0,84?

/Marti

Hej, Är det någon som vet måtten […]

Ett alternativ till att gissa kan ju vara att bes&[…]

installera dragkrok

Om jag hade velat byta på min 2012:a, som al[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Oookeeeeej!! Här har vi en för historieb[…]