Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hade aldrig några krångel med elektronik på min förra saab 900 -92 o den hade gått långt över 30000 mil.... Verkar som volvo valde dåliga = billiga underleverantörer under några år under början av 2000-talet.
PederL skrev:Hade aldrig några krångel med elektronik på min förra saab 900 -92 o den hade gått långt över 30000 mil.... Verkar som volvo valde dåliga = billiga underleverantörer under några år under början av 2000-talet.
tändkassetterna är ju annars av underbar kvalitet på sabbarn eller inte lika så lösningen på kamkjedja växellådorna m.m äckelbilar död åt saab
andy78 skrev:Hur kan ett spjäll gå sönder, vad är det egenligen som händer som gör att det måste bytas?
det är potensiometrarna som slits blir ett spår som till slut blir så djupt att det ej får kontakt
Tungviktarn skrev:
andy78 skrev:Hur kan ett spjäll gå sönder, vad är det egenligen som händer som gör att det måste bytas?
det är potensiometrarna som slits blir ett spår som till slut blir så djupt att det ej får kontakt
Men spällhuspotentiometer är ju en reservdel och går att byta, eller är det nån axel som slits?
Men vi får heller inte glömma växellådorna på de första volvo 850 men men... trivs jättebra med min v70 bra komfort relativt bräslesnål osv . Det där med kamkedjorna gällde i huvudsak b234 motorerna o 9-5 pga dess oljeproblem , tändkasset var det inte heller på 900 -92. Sa ju till folk att nu har jag bytt till bättre bil när jag köpte v70:n ,men vad jag har fått försvara den bilen, o de jag sålde saaben bara åker o åker, de sköter den dessutom inte så värst men den strejkar aldrig...
Men jag skrev bara vad jag själv upplevt , inte att jag vill ha en saab igen utan bara fakta.

Men åter till ämnet så är det troligen spjällhuset vilket en verkstad med bra aväsningsutrustning kan se eller ??
andy78 skrev:
Tungviktarn skrev:
Men spällhuspotentiometer är ju en reservdel och går att byta, eller är det nån axel som slits?
det går att byta ut finns flera företag som monterar kontaktfria dock inte volvo
PederL skrev:Men vi får heller inte glömma växellådorna på de första volvo 850 men men... trivs jättebra med min v70 bra komfort relativt bräslesnål osv . Det där med kamkedjorna gällde i huvudsak b234 motorerna o 9-5 pga dess oljeproblem , tändkasset var det inte heller på 900 -92. Sa ju till folk att nu har jag bytt till bättre bil när jag köpte v70:n ,men vad jag har fått försvara den bilen, o de jag sålde saaben bara åker o åker, de sköter den dessutom inte så värst men den strejkar aldrig...
Men jag skrev bara vad jag själv upplevt , inte att jag vill ha en saab igen utan bara fakta.

Men åter till ämnet så är det troligen spjällhuset vilket en verkstad med bra aväsningsutrustning kan se eller ??
det är inte alltid man kan läsa ur felkoder på spjället när det är på väg att krasha
Spällhuset är väldigt vanligt fel enligt verkstaden som säger utbyte då de får felkod på spjällhuser men det egentligen beror på dålig kontakt i väldigt många fall är det bara göra rent kontakten och smörja upp det hade jag definitivt provat först.
andy78 skrev:
Spällhuset är väldigt vanligt fel enligt verkstaden som säger utbyte då de får felkod på spjällhuser men det egentligen beror på dålig kontakt i väldigt många fall är det bara göra rent kontakten och smörja upp det hade jag definitivt provat först.

Vilken av kontakterna är det man ska man göra rent, den på spjällhuset eller ? De två svarta plaslocken i varje ände av spjällaxeln ska man inte röra väl ?
Du har en kontakt längst ut på sladden, jag hade börjat med den.
Men det tar emot att meka med spällhuset om det inte är en felkod, men det skadar ju inte att lossa slangen till den och göra rent.
Men kolla upp varför motorlampan tänds det ska ha lagrats en felkod, vänd er till någon som kan läsa av.
Annars kanske man mekar med spjällhuset i onödan när felkoden pekar på något annat och skapar mer problem.

Att lampan släcks innebär att felet är intermittent och tänds igen när felet återkommer.
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60

Kommer det nånsin riktigt soltak till EX60? […]

Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]