- sön 16 sep 2012, 23:44
Haha, hur långt efter kurvtagningen ut ur rondellen eller korsningen gäller respektive lagstiftning, 10meter med rak framfärd? Märkligt!
Moderator: Moderatorer
erikn skrev:http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htmJa vad fan gäller egentligen, körde nästan på en cyklist i morse och började bli osäker på vad som gäller så jag fråga några på jobbet, alla (halvt dussin) sa att bilar inte lämnar företräde för cyklar nånstans (ja om inte nån skylt uttryckligen säger det)(en visade en lapp på trafikförordningen som han hade i bilen som stödde det), två la till att ifall man kör ut ur en rondell ska man släppa förbi cyklister, någon la till att man inte skulle släppa förbi cyklist på höger sida om man själv svänger höger... kollade sen här: http://www.trafiksakerhet.se/overgangsstallen.htm
Trafikförordning (1998:1276)
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.
En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.
6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped
6 § Cyklande eller förare av moped klass II som skall färdas ut på en cykelöverfart skall ta hänsyn till fordon som närmar sig överfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.
Som ni ser är det olika som gäller beroende på om man åker rakt fram eller svänger i korsning eller ut ur cirkulationsplats. Glasklart...
en visade en lapp på trafikförordningen som han hade i bilen som stödde detDen lappen får du gärna skriva av och även vilken trafikförordning det är. Jag har ju hittat på nätet, och jag har tyvärr (inser jag) inte gjort en ordentlig kontroll. Den jag hittat är ju inte säkert att det är den senaste.
lämna cyklande som just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera
Camel skrev: Vad tycker ni: Ska bilister bli tvungna att väja för cyklister?Jag har alltid gjort det.
StringerBell skrev:Jag har också alltid väjt undan eller bromsat för cyklister hittills i alla lägen när det behövts. Men jag lämnar företräde för cyklister bara när trafikförordningen så kräver. Nu föreslås att man alltid ska lämna företräde för cyklister.Camel skrev: Vad tycker ni: Ska bilister bli tvungna att väja för cyklister?Jag har alltid gjort det.