...

Moderator: Moderatorer

erikn skrev:http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Trafikförordning (1998:1276)
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.
En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.

6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped
6 § Cyklande eller förare av moped klass II som skall färdas ut på en cykelöverfart skall ta hänsyn till fordon som närmar sig överfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.

Som ni ser är det olika som gäller beroende på om man åker rakt fram eller svänger i korsning eller ut ur cirkulationsplats. Glasklart...
Ja vad fan gäller egentligen, körde nästan på en cyklist i morse och började bli osäker på vad som gäller så jag fråga några på jobbet, alla (halvt dussin) sa att bilar inte lämnar företräde för cyklar nånstans (ja om inte nån skylt uttryckligen säger det)(en visade en lapp på trafikförordningen som han hade i bilen som stödde det), två la till att ifall man kör ut ur en rondell ska man släppa förbi cyklister, någon la till att man inte skulle släppa förbi cyklist på höger sida om man själv svänger höger... kollade sen här: http://www.trafiksakerhet.se/overgangsstallen.htm
Jag blir sjukt osäker nu, fattar ingenting, vad gäller egentligen, någon som riktigt vet på säkert 100% och kan berätta så man förstår?
Jag undrar alltså främst rondeller, samma cykelöverfart gäller olika regel beroende på vilket håll jag far i? In i rondell ge ej företräde till cyklar, ut ur rondell ge alla från alla håll företräde? Kan det va rätt?
en visade en lapp på trafikförordningen som han hade i bilen som stödde det
Den lappen får du gärna skriva av och även vilken trafikförordning det är. Jag har ju hittat på nätet, och jag har tyvärr (inser jag) inte gjort en ordentlig kontroll. Den jag hittat är ju inte säkert att det är den senaste.

Edit
Skrev först och kollade sedan, den länken du hänvisar till säger ju samma sak som det jag skrev (eller klippte ut ur förordningen), att man ska lämna företräde för cykel om man svänger i korsning eller kör ut ur en rondell.

Bortse från allt de skriver om cykelbana (en helt annan sak än cykelöverfart, men ingen vet hur en cykelbana ser ut) så det blir bara ännu rörigare för dig.

Vill du bli förbannad så läser du den här.

http://www.trafikprojekt.se/Trafiksaker ... farter.pdf

Edit igen
Länken ovan fungerar inte längre tyvärr. Ett skolarbete om skillnad mellan cykelbanor och cykelöverfarter och vad folk kan/vet om det.

Fast det har egentligen inte med cykel att göra, utan vad som åsidosätter högerregeln:
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
Trafik i en vägkorsning m.m.
21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.

Pkt 4.
Hur ofta korsar man en cykelbana? Hur ser en sådan korsning ut? I vilka konstiga korsningar (eller utfarter) korsar man cykelbanan? Det är ju normalt sett ett övergångsställe och en cykelöverfart.
Jag hittar inte det där, men hittar väl detta: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Kolla paragraf 61, jag klipper in därifrån: "En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera."
- Alltså ser det ut som att ut ur en rondell eller efter en korsning om det kommer cyklister skall man lämna dem företräde. ..?

-------------------------

Dock så står det så här på Transportsyrelsen, http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... loverfart/ :
"Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelöverfart."

- Alltså vad jag kan se motsäger de båda varann?!? Ska det va så här?!? !?! !?!
Paragraf 61 innehåller två stycken som gäller cykel. Första stycket vid färd rakt fram, det andra när man svänger. Det som skiljer dem åt är

eller just skall färdas ut

Iofs står det om moped klass II också i bara det ena stycket, men det tycker jag är en konstig lydelse då man inte får åka på cykelbana/cykelöverfart med en klass I moped.

61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.
En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.
Men det är inte det som står i lagtexten, eller förordningen om man ska vara noga. Det där är bara vad någon anställd har skrivit på en hemsida. Det är ju inte säkert att den har förankring i en lagtext.

Det står inte i lagtexten att man har väjningsplikt, bara lite åt det hållet. Eller man kan tolka det som väjningsplikt. Men det står i klartext att bilisten har väjningsplikt mot cykeln så jag tror att den väger tyngre. Efter att man svängt eller ut ur rondell kanske man ska tillägga, så ingen får spader när de läser det här.

Trafik med cykel och moped vid färd på väg
6 § Cyklande eller förare av moped klass II som skall färdas ut på en cykelöverfart skall ta hänsyn till fordon som närmar sig överfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.

------------------
Edit
Såg nyss att jag skrivit fel, det är lika luddigt från andra hållet.
lämna cyklande som just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera
Senast redigerad av 1 erikn, redigerad totalt 0 gånger.
StringerBell skrev:
Camel skrev: Vad tycker ni: Ska bilister bli tvungna att väja för cyklister?
Jag har alltid gjort det.
Jag har också alltid väjt undan eller bromsat för cyklister hittills i alla lägen när det behövts. Men jag lämnar företräde för cyklister bara när trafikförordningen så kräver. Nu föreslås att man alltid ska lämna företräde för cyklister.
Haha det här är så crazy så det inte är klokt, då om vi nagelfar vad lagen säger så säger den så här alltså (jag fettar det viktiga):
(från http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm)

A) Trafik med cykel och moped vid färd på väg

5 § Vid färd på väg får cyklande eller mopedförare inte låta cykeln eller mopeden dras eller skjutas av annat fordon eller spårvagn. Mopedförare får inte heller dra eller framför sig skjuta någon annan vägtrafikant eller föra något annat fordon vid sidan.

Samt:
B) 61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.

Okej, det är klart som korvspad. :P

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]