Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kermithboy
Hej.

Jag har en 850 GLT -97a som gått 34000 mil.
Märkte idag att den blårök vid start,rök några sekunder sen va de bra. Har läst lite om att det kan va toppen som behöver renoveras alternativt bytas till en renoverad. Vad kan detta kosta tro? En annan orsak skulle kunna vara slitna cylinderlopp. Jag undrar hur man feksöker detta, jag kan mecka bil men har inga kunskaper om att börja riva i motorer, så vad kan en verkstad ta för å felsöka detta(om det ens går å peka på ett specifikt fel)? Bilen har alltid oljeservats som den ska, och sedan jag köpte bilen vid 23500 mil har jag bytt olja och filter var 1000e mil.Den drar mellan 1-2 liter olja mellan oljebytena(1000 mil) skulle jag tro, kör med 5w40. Bilen går som en klocka i övrigt och är i gott skick så de vore mkt trist å inte åtgärda detta . Mkt tacksam för svar /Thomas
Senast redigerad av 1 Kermithboy, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Har det bara hänt en gång? I så fall behöver du nog inte oroa dig. Att en bil kan blåryka ibland är väl inget som är direkt ovanligt.

Tvivlar starkt på att det ska vara något fel på toppen. Men om, så skulle det väl kosta en 10-15k att fixa på volvo. Inget man gör på en fikarast direkt.

Det jag kan tänka mig, om det nu är något fel, är att vevhusventen kanske behöver ses över.
av *pettson*
En topp på 34000 mil är en trött topp. Ventilstyrningarna är lite småglappa och tätningarna är mest ett minne blott.
MEN!
Din bil tar väldigt lite olja så låt den ta den lilla mängden istället.
En renoverad topp ligger på 4-4500kr , en privatrenoverad topp nån tusenlapp mindre, men dom flesta toppar är osäljbara eftersom folk har någon form av inbillning att det är bättre med ett byte från en 35000 milatopp till en orenoverad *20.000 mila*topp för endast 2500 från skroten.
Övrigt material som går åt till ett byte är ju exakt detsamma så varför inte göra jobbet ordentligt? NOPE.. det är bara inte så man gör tyvärr.
Enda gångerna det verkar gå åt renoverade toppar är när verkstan pungslår någon stackars bilägare som kamremmen rappat för, genom att sälja in ett topplocksbyte för sådär 17-20.000
Missljud -22 V60 T6

Låter videon jag länkar till nedan tala[…]

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i ver[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mella[…]

OBD P0121

Ok, då är det inte kopplingsgivaren. […]