Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Miklagard
Hej.
Jag är ny på forumet men har varit inne och läst mycket innan.
Jag köpte en V70 Classic I -00 2,4 (automat) förra veckan och den är ruskigt skön att köra. Tyvärr uppstod lite problem när jag var ute och långkörde i kväll (körde 40 mil mellan Kalmar och sthlm). Plötsligt tändes ETS lampan lysa och jag provade att stanna till och stänga av bilen, den gick riktigt kass på tomgång och pendlade mellan 0-500 varv. När jag startade igen slocknade lampan och bilen gick som den skulle. Efter ett tag tändes lampan iegn och nu började även motorlampan att lysa. Tomgången var fortfarande kass men jag körde i alla fall de sista 10 milen och när jag kom hem var det google som gällde.
Jag misstänker efter att ha letat runt en hel del i forumet att det är spjällhuset som är skitigt och jag tänkte försöka rengöra det men har några frågor.

Är det bara att torka som gäller och vad ska jag använda för kemikalie? Funkar det med typ bräkleen eller t-sprit?

Jag har förstått att jag borde byta packnigar i samma veva, men vilka packningar pratar vi om och går dom att köpa på typ Mekonomen eller Bilia?

Ska väl tillägga att när jag stannade på parkeringen och hade lastat ur frugan så startade jag igen och då hade alla varningslampor slocknat...

Hoppas någon kan hjälpa mig.
Användarvisningsbild
av popeye65
Hur mycket har bilen gått? Mitt spjällhus gav sig vid 22500mil, V70 2,4-00.
Tror inte att en rengöring hjälper, utan det är nytt spjällhus som gäller.
Har problemet väl börjat så finns det inget annat som hjälper än att byta ut spjället, allt annat är kostgjord andning, tyvärr.
Sök på forumet på spjällhus, gasspjäll och på Atech2, så får du lite mera svar på dina frågor.
Packningen kostar inte många kronor, spjällhuset 3800:- på Atech2 och har du inte tummen mitt i handen så byter du den lätt själv.
av 2444ever
Det är lika bra att du börjar läsa in dig på alla trådar om gasspjäll, sök på "gasspjäll*", "spjällhus*" etc., testa olika stavningar. Du hittar allt du behöver veta, inklusive rengöring. Sök dels i denna kategori och dels i V70N, de första årsmodellerna hade också MM-spjäll.

Kort introduktion till MM-spjäll.
Vit etikett: bad luck
Rengöring: bräkleen (använde jag), det är spjället och runt det som skall vara rent, så det kan löpa helt fritt.
Det är en packning, inte dyr. Sitter mellan insug och spjällhus.

Jag gjorde en liten sammanfattning i denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 94#p556494

Såg att någon hann före, Atech2 är nog ett bra tips, verkar mest vara positiva omdömen. Däremot såg jag för lite sen någon hade testat något annat renoverat, men de kan bara en verkstad beställa om jag förstod det rätt, dock billigare än Atech2 har jag för mig:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 87#p677087

Och som @popeye65 skrev, om du har den vita etiketten så är det nog bara en tidsfråga innan du måste byta. Är bilen nyköpt förmodar jag att säljaren var medveten om felet, och då antagligen redan försökt allt.
av Miklagard
2444ever skrev:Det är lika bra att du börjar läsa in dig på alla trådar om gasspjäll, sök på "gasspjäll*", "spjällhus*" etc., testa olika stavningar. Du hittar allt du behöver veta, inklusive rengöring. Sök dels i denna kategori och dels i V70N, de första årsmodellerna hade också MM-spjäll.

Kort introduktion till MM-spjäll.
Vit etikett: bad luck
Rengöring: bräkleen (använde jag), det är spjället och runt det som skall vara rent, så det kan löpa helt fritt.
Det är en packning, inte dyr. Sitter mellan insug och spjällhus.

Jag gjorde en liten sammanfattning i denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 94#p556494

Såg att någon hann före, Atech2 är nog ett bra tips, verkar mest vara positiva omdömen. Däremot såg jag för lite sen någon hade testat något annat renoverat, men de kan bara en verkstad beställa om jag förstod det rätt, dock billigare än Atech2 har jag för mig:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 87#p677087

Och som @popeye65 skrev, om du har den vita etiketten så är det nog bara en tidsfråga innan du måste byta. Är bilen nyköpt förmodar jag att säljaren var medveten om felet, och då antagligen redan försökt allt.
Jo detta med vit och gul etikett har jag förstått mig på. Den har rullat 16400 så jag tänkte se om det skulle kunna funka med en rengöring innan jag lägger ut 3700 hos atech2. Då ska jag åka och fixa en packning och sen blir det rengörning som gäller...
av TheJesper
Miklagard skrev:
2444ever skrev:Då ska jag åka och fixa en packning och sen blir det rengörning som gäller...
Var hittar man en sådan packning?

Som du märkt tar dom in vatten. Byter du hela[…]

D4204T5 2015 181hk

En slut turbo, eller två. Oftast den lilla […]

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrulle[…]

Injektorer

Jag gjorde samma jobb på min V70. Behöv[…]