Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Guligan skrev:Ja, det kommer helt klart bli mycket dieselbilar i beg.hallarna. Jag är inte helt säker på att inbytespriset blir kanon på dieslarna heller. I vart fall inte om trenden fortsätter med högre dieselpriser samt högre fordonsskatt på äldre dieselbilar.
Jag håller med, man ska absolut inte tvärsäkert hävda att en dieselbil har bäst andrahandsvärde om 3 år. Jag tycker det mesta tyder på tvärtom. Dels den massiva mängden bilar som säljs nya och mycket talar för att dieselbränslet blir dyrare relativt andra bränslen. Miljözoner ligger inte helt långt bort heller. Se bara på Oslo där dieselbilarna förbjuds.

Jag blir förvånad att 25 % av V70 säljs till privatpersoner och ändå så stor dieselandel. Vad ser dessa personer egentligen för fördel att välja diesel V70? Billigaste dieselmotorn är 30000 kr dyrare än T4(F) och det finns ingen möjlighet att det skulle vara ekonomiskt försvarbart. Och bra för miljön/klimatet är det heller inte. Orkeslös dieselmotor, med förbrukning långt över deklarerat, men problem i gång och filtergenerering, ändå hostar Svensson upp 30000 kr. Det är bara att gratulera Volvo. Att tjänstebilförare i större utsträckning väljer diesel går att förklara i att många tvingas välja dieselmotor av t ex Volvo Finans.
Moody skrev:Du kanske är ute efter mer detaljerade uppgifter men följande är från Bilsweden och gäller antalet nyregistrerade V70 i Sverige

2011 totalt 22265 (7,3% marknadsandel)
Diesel 17718 varav 3228 Drive (79,6% diesel)
Flexifuel 2153 (9,7%)
Gas 571 (2,6%)

2012 hittills (jan-aug) 13691 (7,5% marknadsandel)
Diesel 11441 varav 4193 drive (83,6% diesel)
Flexifuel 708 (5,2%)
Gas 689 (5,0%)
Jo, det var egentligen mer detaljerad statistik jag eftersökte. Alltså per motorbetäckning. Av dina siffror går det iofs utläsa att T4F har 5,2% och AFV 5,0%. Men det hade varit intressant att se fördelningen mellan T4 vs T6 vad gäller bensin och detsamma mellan D3 vs D5.

Konstigt att sådana uppgifter är så svårtillgängliga. Det är ju inga företagshemligheter direkt.
MattiasD skrev:
Jag blir förvånad att 25 % av V70 säljs till privatpersoner och ändå så stor dieselandel. Vad ser dessa personer egentligen för fördel att välja diesel V70?
Under augusti var andelen sålda Volvo till privatpersoner endast 17% men på helåret ligger det på ca 25%, detta enligt statistiken från "Bilsweden"
84% av sålda V 70 är dieslar hitills i år.
MattiasD skrev:. Att tjänstebilförare i större utsträckning väljer diesel går att förklara i att många tvingas välja dieselmotor av t ex Volvo Finans.
Volvofinans och övriga leasingbolag lägger sig inte i vilken motor du väljer. Däremot ska de säkerställa att föraren följer tjänstebilspolicyn som arbetsgivaren fastställt.
Det lär nog inte säljas många T5:or. Har knappat sett nån (ingen V70 o 2 S80 har jag för mig, samt nån enstaka xc60 men det är ju en sån här livsstilsbil som ofta har emblemet borta::)). De få bensinare som säljs lär mest vara T4 och T6../PH
MattiasD skrev:
Guligan skrev:Ja, det kommer helt klart bli mycket dieselbilar i beg.hallarna. Jag är inte helt säker på att inbytespriset blir kanon på dieslarna heller. I vart fall inte om trenden fortsätter med högre dieselpriser samt högre fordonsskatt på äldre dieselbilar.
Jag håller med, man ska absolut inte tvärsäkert hävda att en dieselbil har bäst andrahandsvärde om 3 år. Jag tycker det mesta tyder på tvärtom. Dels den massiva mängden bilar som säljs nya och mycket talar för att dieselbränslet blir dyrare relativt andra bränslen. Miljözoner ligger inte helt långt bort heller. Se bara på Oslo där dieselbilarna förbjuds.

Jag blir förvånad att 25 % av V70 säljs till privatpersoner och ändå så stor dieselandel. Vad ser dessa personer egentligen för fördel att välja diesel V70? Billigaste dieselmotorn är 30000 kr dyrare än T4(F) och det finns ingen möjlighet att det skulle vara ekonomiskt försvarbart. Och bra för miljön/klimatet är det heller inte. Orkeslös dieselmotor, med förbrukning långt över deklarerat, men problem i gång och filtergenerering, ändå hostar Svensson upp 30000 kr. Det är bara att gratulera Volvo. Att tjänstebilförare i större utsträckning väljer diesel går att förklara i att många tvingas välja dieselmotor av t ex Volvo Finans.
Att det skett ett skifte från de bränsleslukande dinousarierna som spritbilarna är, till förmån för de avsevärt vettigare snåldieslarna tycks oerhört svårsmält för den interna etanollobbyn här på forumet. Att skiftet först sker på nybilsmarknaden är naturligt, lika naturligt som att det sker också på begagnatmarknaden när dagens nybilar finns i begagnathallarna. Den efterfrågan som idag finns på nybilsmarknaden får naturligtvis sin motsvarighet på begagnatsidan. Fråga vilken handlare som helst om vad som efterfrågas idag och svaret är givet.
Fråga kvarstår......

Om 80% av alla bilar som säljs snart är diesel och 100% av alla tunga fordon som säljs är diesel då kommer snart försäljning på mackarna att var 90% diesel och knappt någon bensin alls. Och det funkar ju inte alls när man raffinerar olja.

Innan var det ju en balans när bilarna körde upp bensinen och tunga trafiken dieseln. Om några år kommer alla slåss om sista dropparna diesel och ingen köper bensin.

Kommer det bli tokdyrt helt plötsligt att åka dieselbil då ? Någon som har en ide ? Kommer diselbilarna drabbas av tokras i pris på begmarknaden?

Eller är det bio-dieseln som kommer vara räddningen.
VolvoB20 skrev:Fråga kvarstår......

Om 80% av alla bilar som säljs snart är diesel och 100% av alla tunga fordon som säljs är diesel då kommer snart försäljning på mackarna att var 90% diesel och knappt någon bensin alls. Och det funkar ju inte alls när man raffinerar olja.

Innan var det ju en balans när bilarna körde upp bensinen och tunga trafiken dieseln. Om några år kommer alla slåss om sista dropparna diesel och ingen köper bensin.

Kommer det bli tokdyrt helt plötsligt att åka dieselbil då ?
Det är nog en väldigt rimlig slutsats. Nu är det ju inte så att alla begagnade bilar försvinner direkt i och med att de nya kommer ut på marknaden, men det är högst troligt att dieselpriserna kommer "rusa i höjden", i allafall mot vad vi är vana vid.

/Martin
VolvoB20 skrev:Fråga kvarstår......

Innan var det ju en balans när bilarna körde upp bensinen och tunga trafiken dieseln.

Kommer det bli tokdyrt helt plötsligt att åka dieselbil då ? Någon som har en ide ? Kommer diselbilarna drabbas av tokras i pris på begmarknaden?
100% av alla tunga fordon är inte diesel drivna, majoriteten av stads bussarna är antingen etanol eller gas drivna. Många sopbilar som går i tätorter är gasbilar, många kommuner kräver detta i upphandlingarna oxå. Nästan alla tillverkare av tunga fordon har icke diesel/delvis drivna fordon. Bara för att tilföra lite fakta i den frågan. Andelen blir mindre och mindre hela tiden.
Gas:
http://www.volvotrucks.com/TRUCKS/SWEDE ... iesel.aspx
Mercedes har t ex rena gasbilar:
http://www2.mercedes-benz.se/content/sw ... ystem.html
Elhybrid
http://www.volvotrucks.com/trucks/swede ... ybrid.aspx
Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]