- sön 16 sep 2012, 09:38
Jag blir förvånad att 25 % av V70 säljs till privatpersoner och ändå så stor dieselandel. Vad ser dessa personer egentligen för fördel att välja diesel V70? Billigaste dieselmotorn är 30000 kr dyrare än T4(F) och det finns ingen möjlighet att det skulle vara ekonomiskt försvarbart. Och bra för miljön/klimatet är det heller inte. Orkeslös dieselmotor, med förbrukning långt över deklarerat, men problem i gång och filtergenerering, ändå hostar Svensson upp 30000 kr. Det är bara att gratulera Volvo. Att tjänstebilförare i större utsträckning väljer diesel går att förklara i att många tvingas välja dieselmotor av t ex Volvo Finans.
Guligan skrev:Ja, det kommer helt klart bli mycket dieselbilar i beg.hallarna. Jag är inte helt säker på att inbytespriset blir kanon på dieslarna heller. I vart fall inte om trenden fortsätter med högre dieselpriser samt högre fordonsskatt på äldre dieselbilar.Jag håller med, man ska absolut inte tvärsäkert hävda att en dieselbil har bäst andrahandsvärde om 3 år. Jag tycker det mesta tyder på tvärtom. Dels den massiva mängden bilar som säljs nya och mycket talar för att dieselbränslet blir dyrare relativt andra bränslen. Miljözoner ligger inte helt långt bort heller. Se bara på Oslo där dieselbilarna förbjuds.
Jag blir förvånad att 25 % av V70 säljs till privatpersoner och ändå så stor dieselandel. Vad ser dessa personer egentligen för fördel att välja diesel V70? Billigaste dieselmotorn är 30000 kr dyrare än T4(F) och det finns ingen möjlighet att det skulle vara ekonomiskt försvarbart. Och bra för miljön/klimatet är det heller inte. Orkeslös dieselmotor, med förbrukning långt över deklarerat, men problem i gång och filtergenerering, ändå hostar Svensson upp 30000 kr. Det är bara att gratulera Volvo. Att tjänstebilförare i större utsträckning väljer diesel går att förklara i att många tvingas välja dieselmotor av t ex Volvo Finans.
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14