Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, det gäller en V70 -00 med 170hk motorn, som gått ca 14100mil. Kopplingen ska bytas på den. Inget oljeläckage vad jag kunde se. Då man läst alla skräckhistorier om hur dyrt det är att bara byta ramlagertätningen så kanske man ska byta den också när kopplingen ändå ska bytas? I förebyggande syfte alltså. Vad säger ni?
Användarvisningsbild
av ketto
ja, byt den!
av dinot5
Jupp...bara till att byta :wink:
av Fredrik Kindström
Som dom andra sagt, det är bara till att byta. 155kr är ingen dyr investering precis, och du har nästan hela jobbet gjort när koppling och låda redan är borta.
av Snowroller
Tack, då blir det byte av tätningen också. Anledningen till frågan var två olika besked från två olika verkstäder. Den ena sa att man bör byta den samtidigt med koppling, medans den andra sa att man inte brukar byta den med koppling och även om man sätter dit en ny tätning kan den lika gärna börja läcka om några år.

Det sistnämnda lät enligt mig lite underligt, men det känns säkrast att ändå byta tätningen också, även i förebyggande syfte. En ny tätning borde rimligvis hålla ett tag tycker man.
av jbl
Byt du den tätningen det skulle jag ha gjort.

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]