Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan ju vara att den av nån anledning blivit stående och reggad på nästa år.

Jag jobbar själv med reservdelar och råkar hela tiden ut för bilar som inte är vad dom borde vara. Eller t.ex en V70 -00 AWD av gamla karossen med hela bakvagnen (bromsar osv) från V70N AWD...
Perc skrev:
stew skrev:Även de inscannade digitala serviceböckerna(volvo org böcker om hur man utför service och reparation) man kan köpa på nätet har en version för 96-98 och en för 99-00 verkar det som.
Det beror på att 96-98 har drivlinan tagen direkt från Volvo 850 medan årsmodell 99-00 har motorn från V70N. Elektroniskt gasspjäll, 20 ventiler även i basmotorn, lite bättre bränsleekonomi, mjukare gång, ny automatlåda samt antispinnfunktion istället för bara TRACS.

Kanske viktigaste uppdateringen i mitt tycke, och definitivt viktigare än inredningsdetaljer, är att modellerna med sugmotor fick fem växlar. Ett stort framsteg mot den gamla fyrväxlade. Enklaste sättet att kolla om bilen man tittar på har fyra eller fem växlar är att kolla om det står PRND3L eller PRND43L vid växelväljaren. PRND43L innebär fem växlar. Turbo och diesel fick aldrig den femte växeln, utom R AWD riktigt mot slutet. Den har fem.

I samma veva (99-00) blev lådorna även adaptiva och då försvann möjligheten att välja sport- och ekonomiläge själv. Istället för tre knappar S E W har du alltså bara en stor W-knapp. Det gäller både fyr- och femväxlade varianten.
Med tanke på inredning, passar x70 (S70/V70/XC 97-00) säten på 850? Är de samma? har x70 bekvämare säten?:D
Perc skrev:...
Det beror på att 96-98 har drivlinan tagen direkt från Volvo 850 medan årsmodell 99-00 har motorn från V70N. Elektroniskt gasspjäll, 20 ventiler även i basmotorn, lite bättre bränsleekonomi, mjukare gång, ny automatlåda samt antispinnfunktion istället för bara TRACS.
...
Stenbit skrev:Jag har en 99a med allt som inte ska finnas i en sån. 10 ventilers motor,4 stegad automat och gasvajer mm.
Vad avgör årsmodell? Tillverknings år, eller vad som står i alla papper?
Tacksam för svar.
Har för mig att "nya" motorn (med bl.a. elektroniskt gasspjäll) kom i My00 för V70 fas1, och "gamla" motorn var i så fall t.o.m. My99.
Nu vet jag inte när My00 började tillverkas, men någon gång mot slutet av kvartal 2 1999 kanske?
Missljud -22 V60 T6

Låter videon jag länkar till nedan tala[…]

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i ver[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mella[…]

OBD P0121

Ok, då är det inte kopplingsgivaren. […]