Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

osla skrev:ja för att då lossnar skiten och kan sätta igen en oljekanal till något lager, då är det bättre att den är smutsig än att smutsen sätter igen en kanal för att den löstupp

Eh, om det sitter så mycket skit att det kan sätta stop i kanalerna är ju motorn en tidsinställd bomb ju. Finns ju inget som säger att den skiten inte kan lossna när som helst.
I sådana fall kan man knappast skylla på oljan, utan bara sin egen idioti/snålhet att man inte bytt olja, och framför allt filter, mer regelbundet.

Sen så var ju påståendet jag citerade att motorn blir att läcka olja pga dåliga packningar (och att skiten då agerar tätning), inte att skit kan sätta stop i kanalerna.
av osla
inte tänkt på att koks avlagringar kan finnas efter filtret också :wink: om du öppnar oljelocket på en gammal bil så brukar det se ut som fan bara under ventilkåpan, och om det då släpper där så följer det med oljan fram tills det inte tar sig längre genom någon oljekanal. men vist, inte behöver det bli stopp men det kan bli det
av osla
koksen finns ju inte bara i ventilkåpan, finns nog ganska så överallt. sen om filtret blir igensatt så går oljan ju orenad och då är det ju ganska stor risk att skiten täpper till någon kanal
Denna tråd är ju inne i skyttevärnsmode nu, så under tiden ni slänger argument på varann så kanske någon kan sticka mellan med att svara på denna fråga:
Har noterat att det ser ganska otrevligt ut om man tar bort oljelocket och tittar ner. Har funderat på om den skiten kan hamna på mindre bra ställen. Bör man rengöra där? Och i så fall bästa metod för det?

Hej, Är det någon som vet måtten […]

Ett alternativ till att gissa kan ju vara att bes&[…]

installera dragkrok

Om jag hade velat byta på min 2012:a, som al[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Oookeeeeej!! Här har vi en för historieb[…]