Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
#681044
Perc skrev:Växlingen från tvåan till trean verkar vara där åldern och kilometrarna märks först på dessa lådor. Min bil är tillverkad 03 och har gått lite på 210000km i skrivande stund. Den rycker lite då trean går i före oljan har hunnit bli varm, och då det är riktigt skitkallt slirar den lite mera än normalt också. Fräsch olja och går annars hur fint som helst.
Har du bytt programvara någon gång?
2006 kom ny programvara för bilar äldre än 2004. Det löste mina problem.
Möjligt att det kommit ännu nyare programvara än 2006.
av linnar
#681045
Perc skrev:Hur stor operation är "B4-locket" och är det nåt man kan byta enkelt utan att riva alltihop och tömma lådan på olja? Vilka årsmodeller gäller det?

Jag har ju lite hård 2-3-växling, men bara då den är kall.
Jag tror det är normalt med lite hård växling vid kall låda/motor. Så är det med min också men när den är varm går den som en gud.
Användarvisningsbild
av Perc
#681056
linnar skrev:
Perc skrev:Växlingen från tvåan till trean verkar vara där åldern och kilometrarna märks först på dessa lådor. Min bil är tillverkad 03 och har gått lite på 210000km i skrivande stund. Den rycker lite då trean går i före oljan har hunnit bli varm, och då det är riktigt skitkallt slirar den lite mera än normalt också. Fräsch olja och går annars hur fint som helst.
Har du bytt programvara någon gång?
2006 kom ny programvara för bilar äldre än 2004. Det löste mina problem.
Möjligt att det kommit ännu nyare programvara än 2006.
Jo, troligtvis finns det en programvara och ganska ny också. Ska göra en service 2.0 nästa gång det är dags för oljebyte så får jag alla uppdateringar på köpet.
Användarvisningsbild
av swede®
#681076
linnar skrev: Det om oljebyte i USA är också ungefär vad jag också skrev här ovan, dvs väldigt ofta oljebyten. Jag uppfattade det som om de byter olja samtidigt som bilen tvättas eller nått sånt.

Vad det gäller Chrysler kan jag förstå att oljan skall bytas så ofta som 480 - 1200 mil för motorn och 2400 mil för växellådan. Det är i och för sig avsevärt oftare än andra bilar men det behövs på en Chrysler för de håller inte annars. Min son's kompis hade en Chrysler Van medan min som hade en Chevrolett Transporter samma tid och samma årsmodell. Chryslern höll inte länge förrän växellådan pajade. En hel del tusenlappar fattigare pajade motorn. Min som körde betydligt längre med Transporten men fick problem han också med V6:an. Först trodde han det berodde på att tändstift nr 6 (har jag för mig) inte var bytt någon gång eftersom det är näst intill omöjligt att byta. Efter ett par dagars jobb var styiften bytta men den lät kass ändå. Det visade sig att det var de hyrdaliska lyftarna som lät illa. På med STP och oljudet var borta. Bilen såldes senare.
Både min son och hans kompis köpte Volvo V70 och därmed slutade alla problem.
Chevrolet Transport är faktiskt en Pontiac, bara utanför USA som dom heter Chevrolet och inte Pontiac.

Tycker du skall googla lite fakta innan du uttalar dig, är faktiskt många fler bilfabrikanter t.ex Ford och Chevrolet som förespråkar samma korta oljebytesintervaller som Chrysler. Men det var som sagt för nästan 15 år sedan, idag kör dom flesta på syntet olja och då är intervallerna annorlunda.

Sen att din sons kompis hade en dåligt underhållen Chrysler van betyder ju inte att alla Chrylser bilar är skitbilar, bara Chryslers mini-van har sålts i över 11,000,000 exemplar under årens lopp. Den såldes säkert i så många exemplar för att den var en skitbil och inte höll så länge, eeeehh tror inte det.
Användarvisningsbild
av andreas 80
#681080
linnar skrev:
Perc skrev:Hur stor operation är "B4-locket" och är det nåt man kan byta enkelt utan att riva alltihop och tömma lådan på olja? Vilka årsmodeller gäller det?

Jag har ju lite hård 2-3-växling, men bara då den är kall.
Jag tror det är normalt med lite hård växling vid kall låda/motor. Så är det med min också men när den är varm går den som en gud.
Ja när väl tempen är uppe växlar den riktigt riktigt bra för mig med.
Annars är det just 2-3 som känns mest. Har bytt b4 men det brukar inte påverka hårda inkopplingar, utan mest om den frivarvar/slirar i den växlingen.

Behöver inte tömma någon olja eller montera ner något för att byta, går att komma åt ändå någorlunda lätt.
Användarvisningsbild
av Perc
#681095
Den frivarvade några gånger i vintras då det var riktigt jävla skitkallt och gaspådraget var högt, men sen dess har jag bytt olja. Ska se nästa vinter. Lådan har gått prickfritt hela sommaren.

Angående Pontiac/Chevrolet Trans Sport så jo, den är egentligen en Pontiac på hemmamarknaden och blev omdöpt till Chevrolet i Europa där Chevrolet är det mest kända av GM USA:s märken. Men det är sak samma vad det står i grillen, GM som GM. :)

Chrysler Voyager är ju också en Europa-grej, i USA heter den Plymouth Voyager. Chryslers variant heter Town and Country, sen finns den som Dodge Caravan också. Det som skiljer dem emellan är utrustningsnivå och följaktligen pris.
av linnar
#681190
swede® skrev:
linnar skrev: Det om oljebyte i USA är också ungefär vad jag också skrev här ovan, dvs väldigt ofta oljebyten. Jag uppfattade det som om de byter olja samtidigt som bilen tvättas eller nått sånt.

Vad det gäller Chrysler kan jag förstå att oljan skall bytas så ofta som 480 - 1200 mil för motorn och 2400 mil för växellådan. Det är i och för sig avsevärt oftare än andra bilar men det behövs på en Chrysler för de håller inte annars. Min son's kompis hade en Chrysler Van medan min som hade en Chevrolett Transporter samma tid och samma årsmodell. Chryslern höll inte länge förrän växellådan pajade. En hel del tusenlappar fattigare pajade motorn. Min som körde betydligt längre med Transporten men fick problem han också med V6:an. Först trodde han det berodde på att tändstift nr 6 (har jag för mig) inte var bytt någon gång eftersom det är näst intill omöjligt att byta. Efter ett par dagars jobb var styiften bytta men den lät kass ändå. Det visade sig att det var de hyrdaliska lyftarna som lät illa. På med STP och oljudet var borta. Bilen såldes senare.
Både min son och hans kompis köpte Volvo V70 och därmed slutade alla problem.
Chevrolet Transport är faktiskt en Pontiac, bara utanför USA som dom heter Chevrolet och inte Pontiac.

Tycker du skall googla lite fakta innan du uttalar dig, är faktiskt många fler bilfabrikanter t.ex Ford och Chevrolet som förespråkar samma korta oljebytesintervaller som Chrysler. Men det var som sagt för nästan 15 år sedan, idag kör dom flesta på syntet olja och då är intervallerna annorlunda.

Sen att din sons kompis hade en dåligt underhållen Chrysler van betyder ju inte att alla Chrylser bilar är skitbilar, bara Chryslers mini-van har sålts i över 11,000,000 exemplar under årens lopp. Den såldes säkert i så många exemplar för att den var en skitbil och inte höll så länge, eeeehh tror inte det.
Öhh, varför så hårda ord?
"Tycker du skall googla lite fakta innan du uttalar dig"
???

Så här tycker jag:
Chevrolet Transporter är en Chevrolet ! Det står på bilen och i alla papper. Om jag kallat den för Pontiac Transporter skulle de flesta rätta mig att den faktiskt heter Chevrolet Transporter här i Sverige och det skulle de ju ha rätt i, eller hur?

Du skriver att fler har samma korta oljebyteintervaller som Chrysler. Om jag förstått rätt så skall oljan bytas va 480 mil på motorn och 2400 mil för växellådan. Jag har aldrig hört talas om någon bil som skall byta olja så ofta. Normalt är 1500-2000 mil för motorn och vid behov för växellådan eller åtminstone 5-10ggr längre intervall än fär Chrysler. Fast jag tror du har fel, jag tor att intervallen är längre för Chrysler. EDIT: Jag läste på nätet att oljan i motorn skall bytas va 1200 mil. Är intervallet för växellådan verkloigen så låg som var 2400mil? Om det var så på min bil skulle jag bytt olja i min växellåda nästan 10ggr nu eller en gång varje halvår, typ.
Antal sålda bilar anger ingen kvalitét hos bilen.

Jag skrev Chrysler Van men det skall vara Chrysler Voyager, kom inte ihåg vad den hette.


Medan jag skriver detta gjorde jag som jag blev tillsagd och googlade på chrysler voyager:

"har också hört (och läst i diverse begtest) att kvaliteten är riktigt usel bitvis, tydligen en riktigt sorgebarn hos Bilprovningen."

"Var en del problem med den (sprucket grenrör bl.a. svindyrt att fixa) och kvalitetskänslan i den var väl ingen höjdare. Typisk amerikansk fjädring = sjösjuk.
Bensinförbrukning även om man slökörde var rejäl utan att fartresurserna var något att hurra för."

"De nyaste är hyffsat bra vad jag förstått medan de lite äldre suger fett. "

"Växellådan då?? Den har återkommit i alla tester jag läst (TV, Vi Bilägare och Automotorsport), tydligen en rätt bräcklig konstruktion.
Jo enligt Bilprovningen är den väsentligt sämre än medelbilen, det är det som får mig att tveka."

"Växellådan är löjligt dålig, men byter man olja med täta intervaller så ska den hålla bättre. När jag var och bytte olja på en Volvo jag hade för några år sen, så passade jag på att fråga eftersom jag hade funderingar på en Voyager då. Jag var till en verkstad som uteslutande sysslade med automatlådor, och dom sa att om inte Voyager fanns så skulle dom bli utan jobb. Det mesta jobb dom gjorde var såna lådor."

"Dom i bekantskapskretsen som haft Voyager har alla råkat ut för växellådsproblem, en 4-5 bilar, så även om det sägs att bara ett fåtal rasar så tror jag att dom är skräp."

"Tänk att folk vill göra sig olyckliga frivilligt. Och betala för det. "

"lådan känns inte som någon höjdare "

"Låter skitknepigt att man inte kan bygga en låda som håller"

"Voyagers växellådor är tyvärr ett känt problem. Det är snarare en fråga om hur länge ska lådan hålla.
Prova att byta olja och filter i lådan (kan faktiskt göra underverk) hjälper inte det är det nog bara en utbytes låda som återstår."

"Instämmer med sign "Chrysler", lådorna brukade paja ur vid 8-12,000 mil. "

"Euro-NCAP gav Voyager bottenbetyget noll poäng (!) i frontalkollision"

"Har ni undrat över varför så många Voyager har stora extraljus i fronten? Strålkastarna är urusla"


I rättvisans namn finns det de som säger annat också.
Ovanstående gäller -00:or och däromkring.
I Europa såldes den också som Lancia Voyager.
Användarvisningsbild
av Perc
#681220
GM och Ford, dom amerikanska avdelningarna alltså, har länge haft för vana att byta emblem och namn på bilar hipp som happ. Chevrolet Alero t.ex är ju en Oldsmobile, men Oldsmobile fanns inte här så då klistrade man Chevrolet bredvid och tryckte upp nya broschyrer. Oldsmobileloggan i ratten lämnade dom kvar, det spelade förstås ingen roll eftersom ingen på den tilltänkta marknaden ändå vet vad den betyder.

Och Chevrolet Trans Sport (inte Transporter) ÄR egentligen en Pontiac Trans Sport. Tidigare kunde man också köpa den i hemlandet som Chevrolet Lumina APV sida vid sida med pontiacmodellen. Även den generationen hette av nån anledning Chevrolet Trans Sport här.
av halus
#1274360
Hej. Mitt problem är att min aisin tf 80sc inte kopplar rätt. Den kopplar ur efter några sekunder och sen kopplar in igen. Sen kopplar ur...

Problemet blir större vid höga rpm. Över 1800rpm kopplar den inte alls. Vid riktig låga rpm tar det längre tid före den kopplar ur.

Jag har givetvis felkoden shift time too long. Men också felkoden "Gear shift module A communication circuit - Bus signal/ missing message".

Vet någon vad module A är? Är det samma sak som TCM? Eller en mekanisk del? Eller en del av bilen och inte växellådan?

Någon som har dokumentation på växellådan, eller finns det i vida?

Jag har redan provat byta olja, det hjälpte inte.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]

Jordpunkt V70-12

V70 2012. Var ansluter man bäst en kabel perm[…]