swede® skrev:linnar skrev:
Det om oljebyte i USA är också ungefär vad jag också skrev här ovan, dvs väldigt ofta oljebyten. Jag uppfattade det som om de byter olja samtidigt som bilen tvättas eller nått sånt.
Vad det gäller Chrysler kan jag förstå att oljan skall bytas så ofta som 480 - 1200 mil för motorn och 2400 mil för växellådan. Det är i och för sig avsevärt oftare än andra bilar men det behövs på en Chrysler för de håller inte annars. Min son's kompis hade en Chrysler Van medan min som hade en Chevrolett Transporter samma tid och samma årsmodell. Chryslern höll inte länge förrän växellådan pajade. En hel del tusenlappar fattigare pajade motorn. Min som körde betydligt längre med Transporten men fick problem han också med V6:an. Först trodde han det berodde på att tändstift nr 6 (har jag för mig) inte var bytt någon gång eftersom det är näst intill omöjligt att byta. Efter ett par dagars jobb var styiften bytta men den lät kass ändå. Det visade sig att det var de hyrdaliska lyftarna som lät illa. På med STP och oljudet var borta. Bilen såldes senare.
Både min son och hans kompis köpte Volvo V70 och därmed slutade alla problem.
Chevrolet Transport är faktiskt en Pontiac, bara utanför USA som dom heter Chevrolet och inte Pontiac.
Tycker du skall googla lite fakta innan du uttalar dig, är faktiskt många fler bilfabrikanter t.ex Ford och Chevrolet som förespråkar samma korta oljebytesintervaller som Chrysler. Men det var som sagt för nästan 15 år sedan, idag kör dom flesta på syntet olja och då är intervallerna annorlunda.
Sen att din sons kompis hade en dåligt underhållen Chrysler van betyder ju inte att alla Chrylser bilar är skitbilar, bara Chryslers mini-van har sålts i över 11,000,000 exemplar under årens lopp. Den såldes säkert i så många exemplar för att den var en skitbil och inte höll så länge, eeeehh tror inte det.
Öhh, varför så hårda ord?
"Tycker du skall googla lite fakta innan du uttalar dig"
???
Så här tycker jag:
Chevrolet Transporter är en Chevrolet ! Det står på bilen och i alla papper. Om jag kallat den för Pontiac Transporter skulle de flesta rätta mig att den faktiskt heter Chevrolet Transporter här i Sverige och det skulle de ju ha rätt i, eller hur?
Du skriver att fler har samma korta oljebyteintervaller som Chrysler. Om jag förstått rätt så skall oljan bytas va 480 mil på motorn och 2400 mil för växellådan. Jag har aldrig hört talas om någon bil som skall byta olja så ofta. Normalt är 1500-2000 mil för motorn och vid behov för växellådan eller åtminstone 5-10ggr längre intervall än fär Chrysler. Fast jag tror du har fel, jag tor att intervallen är längre för Chrysler. EDIT: Jag läste på nätet att oljan i motorn skall bytas va 1200 mil. Är intervallet för växellådan verkloigen så låg som var 2400mil? Om det var så på min bil skulle jag bytt olja i min växellåda nästan 10ggr nu eller en gång varje halvår, typ.
Antal sålda bilar anger ingen kvalitét hos bilen.
Jag skrev Chrysler Van men det skall vara Chrysler Voyager, kom inte ihåg vad den hette.
Medan jag skriver detta gjorde jag som jag blev tillsagd och googlade på chrysler voyager:
"har också hört (och läst i diverse begtest) att kvaliteten är riktigt usel bitvis, tydligen en riktigt sorgebarn hos Bilprovningen."
"Var en del problem med den (sprucket grenrör bl.a. svindyrt att fixa) och kvalitetskänslan i den var väl ingen höjdare. Typisk amerikansk fjädring = sjösjuk.
Bensinförbrukning även om man slökörde var rejäl utan att fartresurserna var något att hurra för."
"De nyaste är hyffsat bra vad jag förstått medan de lite äldre suger fett. "
"Växellådan då?? Den har återkommit i alla tester jag läst (TV, Vi Bilägare och Automotorsport), tydligen en rätt bräcklig konstruktion.
Jo enligt Bilprovningen är den väsentligt sämre än medelbilen, det är det som får mig att tveka."
"Växellådan är löjligt dålig, men byter man olja med täta intervaller så ska den hålla bättre. När jag var och bytte olja på en Volvo jag hade för några år sen, så passade jag på att fråga eftersom jag hade funderingar på en Voyager då. Jag var till en verkstad som uteslutande sysslade med automatlådor, och dom sa att om inte Voyager fanns så skulle dom bli utan jobb. Det mesta jobb dom gjorde var såna lådor."
"Dom i bekantskapskretsen som haft Voyager har alla råkat ut för växellådsproblem, en 4-5 bilar, så även om det sägs att bara ett fåtal rasar så tror jag att dom är skräp."
"Tänk att folk vill göra sig olyckliga frivilligt. Och betala för det. "
"lådan känns inte som någon höjdare "
"Låter skitknepigt att man inte kan bygga en låda som håller"
"Voyagers växellådor är tyvärr ett känt problem. Det är snarare en fråga om hur länge ska lådan hålla.
Prova att byta olja och filter i lådan (kan faktiskt göra underverk) hjälper inte det är det nog bara en utbytes låda som återstår."
"Instämmer med sign "Chrysler", lådorna brukade paja ur vid 8-12,000 mil. "
"Euro-NCAP gav Voyager bottenbetyget noll poäng (!) i frontalkollision"
"Har ni undrat över varför så många Voyager har stora extraljus i fronten? Strålkastarna är urusla"
I rättvisans namn finns det de som säger annat också.
Ovanstående gäller -00:or och däromkring.
I Europa såldes den också som Lancia Voyager.