Lånar tråden lite..
Har inte kört mycket automat i mina dagar innan jag skaffade min S60 förra året. Tycker också den växlar lite hårt, framför allt från tvåan till trean. Visst, mycket mjukare och bättre än den gamla 740-automat jag hade en vinter för ett par år sedan, men inte alls lika mjukt fint som ex.vis. den Audi från någonstans mitten av 90-talet med massor av mil på mätaren som en bekant hade..
Perc skrev:llesrof skrev:Det borde åtminstone förbättra den otroligt trögtänkta kickdownen som envisas med att växla ner ett steg och segdra en stund innan den begriper att växla ner ett steg till.
Mitt problem är lite tvärtom. Vid kickdown så växlar den direkt ner till lägsta möjliga växel och växlar inte upp förrän vid maxvarv. MEN även innan jag når kickdownläget beter den sig likadant. Trodde det var någon justeringsgrej först, men trycker jag på W-knappen så beter den sig som jag förväntar mig, dvs. fram till kickdownläget växlar den ner något steg, för att sedan gå ner till lägsta möjliga växel om jag trycker ner pedalen det sista. Det är alltså omöjligt att göra en civilicerad omkörning utan kickdown utan att bilen växlar ner så mycket det går och tokvarvar ändå. Trycker jag bara ner pedalen lite grann så växlar den bara ner ett steg. Så länge jag inte passerat kickdownläget så förväntar jag mig att bilen inte ska gå ner till lägsta möjliga växel (det ska väl ändå vara förbehållet kickdown), samt att den ska växla upp vid lägre varvtal än vid kickdown. Eller har jag missat något ??:-/
Något som kan lösa sig med mjukvara, eller är det så här dessa bilar är?