Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Pratade som hastigast med en kille ikväll som påstod att det märks skillnad i växlingarna
mellan modellår 04 och 05 och att den skillnaden endast är mjkvarumässig.

Jag återkommer när bilen varit inne så får vi se om det blev någon skillnad.

Så här fin var oljan i min gamla 850, där blev det skillnad efter att jag spolat minsann :wink:
Bild
Lånar tråden lite..
Har inte kört mycket automat i mina dagar innan jag skaffade min S60 förra året. Tycker också den växlar lite hårt, framför allt från tvåan till trean. Visst, mycket mjukare och bättre än den gamla 740-automat jag hade en vinter för ett par år sedan, men inte alls lika mjukt fint som ex.vis. den Audi från någonstans mitten av 90-talet med massor av mil på mätaren som en bekant hade..
Perc skrev:
llesrof skrev:Det borde åtminstone förbättra den otroligt trögtänkta kickdownen som envisas med att växla ner ett steg och segdra en stund innan den begriper att växla ner ett steg till.
Mitt problem är lite tvärtom. Vid kickdown så växlar den direkt ner till lägsta möjliga växel och växlar inte upp förrän vid maxvarv. MEN även innan jag når kickdownläget beter den sig likadant. Trodde det var någon justeringsgrej först, men trycker jag på W-knappen så beter den sig som jag förväntar mig, dvs. fram till kickdownläget växlar den ner något steg, för att sedan gå ner till lägsta möjliga växel om jag trycker ner pedalen det sista. Det är alltså omöjligt att göra en civilicerad omkörning utan kickdown utan att bilen växlar ner så mycket det går och tokvarvar ändå. Trycker jag bara ner pedalen lite grann så växlar den bara ner ett steg. Så länge jag inte passerat kickdownläget så förväntar jag mig att bilen inte ska gå ner till lägsta möjliga växel (det ska väl ändå vara förbehållet kickdown), samt att den ska växla upp vid lägre varvtal än vid kickdown. Eller har jag missat något ??:-/
Något som kan lösa sig med mjukvara, eller är det så här dessa bilar är?
Detta känner jag inte igen. Trampar jag plattan i mattan så åker trean i med ett ryck om jag nu ligger i typ 80-90km/h. Trampar jag lite försiktigare typ halvgas växlar den ned till fyran mjukt och fint. Byt olja i lådan på din S60 och uppdatera mjukvaran så kommer det troligtvis att bli bättre. Tyskarna (Audi, BMW och framförallt Mercedes) har ju fina lådor.
dieselmagnus skrev:Detta känner jag inte igen. Trampar jag plattan i mattan så åker trean i med ett ryck om jag nu ligger i typ 80-90km/h. Trampar jag lite försiktigare typ halvgas växlar den ned till fyran mjukt och fint. Byt olja i lådan på din S60 och uppdatera mjukvaran så kommer det troligtvis att bli bättre. Tyskarna (Audi, BMW och framförallt Mercedes) har ju fina lådor.
Du har ju en diesel, kanske lite skillnad i programmeringen där. Jag har en bensinturbo som måste få sig en 4000rpm om man faktiskt har bråttom förbi. I normal landsvägsfart ska man ner på trean, och helst utan att ligga och segdra på fyran först en sekund eller så. Känns mest irriterande.
Har jag lite fart på bilen och trycker gaspedalen mot mattluddet så kan min låda få för sig att växla ned så många steg den bara kan, även om det innebär att den bara har 200 varv/min innan rödmarkeringen då den växlar upp. I praktiken så blir det att bilen tokvarvar under de sekunder det tar att gå från 5800 varv till 6000 varv då den växlar upp och sedan fortsätter dra. Då tappar man lite tempo eftersom den inte har mycket att ge från strax under maxvarv ochnupp till maxvarv. Lösningen är att inte trycka gasen i botten utan istället vara aningens lättare på foten. Skall jag köra om så trycker jag till på gasen så att lådan växlar ned, vill jag ha mer kraft så gasar jag lite till och då växlar lådan ned igen utan större dramatik men får det vrid jag behöver. Använder man däremot gaspedalen som en av- och på-knapp så växlas det inte så snyggt.
Spolning utförd och killen nollade även adaptionen då han missförstod mig och tog det som en arbetsorder, det var mitt fel.
Nyare programvara ville dom inte lägga in om det inte var några problem med lådan.
Efter 35mil så är jag nöjd med växlingarna och den lilla extra komfort en spolad låda ger.
Dock är det sista gången Volvo ser min bil pga deras rövarpriser.
llesrof skrev:Vad fick du betala då? Jag vill minas att jag betalade runt 2500 riksdaler för spolning av lådan hos volvoverkstaden. Rätt överkomligt tycker jag.
4056 skattade kronor rånade dom mig på för detta.
Dom ringde och ville spola med 4 extra liter vilket jag godkände och då stack det iväg lite extra.
Vore det inte för alla tjänstebilar så skulle Volvo vara borta från detta land med dessa priser.

Fråga: Skulle jag stått på mig och tvingat blodsugarna att uppdatera programmvaran eller är det onödigt som dom säger?
llesrof skrev:Vad fick du betala då? Jag vill minas att jag betalade runt 2500 riksdaler för spolning av lådan hos volvoverkstaden. Rätt överkomligt tycker jag.
Är du SÄKER på att de spolade lådan? 2500:- låter som ett rätt typiskt pris för ett "halv-byte".
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]