Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av I.H.P
#680464
RC166 skrev:...Är det inte så att denna felkod även kommer upp vid fel på motorstyrenheten också?
Skulle den kunna göra men min bästa gissning är ändå fläkten.
//Björn
Användarvisningsbild
av erikn
#680528
I.H.P skrev:Jämför fläktvingarna med gamla fläkten.
Högerstyrd och vänsterstyrd har inverterade fläktvingar och rotationsriktning!
Fick själv fel på skroten och det tog en stund innan jag kom på det.
//Björn
Den gamla fläkten har vingarna åt samma håll, jag kollade det. Däremot vet jag ju inte åt vilket håll den snurrade, och kan inte kolla det heller då den är död. Den gamla fläkten kommer ju från en 740 och hade/har en övergång från gammal kontakt till ny kontakt.

Ska luften komma in mitten eller ska den gå ut där? Lyckades inte se hur kanalerna går där under. Hann inte göra så mycket förut, först matlagning och sedan har jag varit iväg med ena dottern på träning. Har funderats en hel del medan jag var borta. Kom nyss hem, och först var det hjälp med matteläxa. Ska luften tryckas ut i mitten på centrifugen så ska fläkten snurra åt andra hållet.
Användarvisningsbild
av erikn
#680699
Fläkten gick åt fel håll. Piggarna på kontakten var borttagna, så jag kunde vända den. Om det var jag som satt den åt fel håll eller om de skiftat på kontakten vid förra bytet vet jag inte. Man kommer inte åt att se utan att skruva ner fläkten, och det har jag ingen lust med.
av RC166
#688803
Dags att uppdatera lite igen.

Jag var till skroten i annat ärende idag, men jag nämnde att fläkten jag köpte i våras står stilla nu med felkod 2-3-3. Inga problem, jag fick en ny för att kolla om denna gick bättre. Den gick inte heller så jag lämnade tillbaks den och bestämde mig för att kolla upp motorstyrenheten nu.

Ta bort panelen under handskfacket. Det sitter med 3 st 1/4-varv-clips i ytterkant strax under handskfacket. Lossa dom och sedan bara dra panelen rakt ut.
Bild
Bild

Öppna handskfacket och peta bort de 2 små kåporna som täcker handskfackets övre fästskruvar med en radiomejsel.
Bild

Lossa dessa skruvar med en torxmejsel.
Bild

Lossa de nedre 2 fästmuttrarna med en 10mm lednyckel.
Bild

Lossa handskfacket men försiktigt då det fortfarande sitter fast i belysningskabeln. Koppla isär donet till belysningen och avlägsna handskfacket.
Bild

Motorstyrenheten sitter direkt på friskluftstrumman med 4 skruvar (nere till höger i bild). Skruva loss den med en 5.5mm hylsa. Koppla bort de 2 kontaktdonen.
Bild


Så här ser styrboxen ut. Dessa nummer fanns varmpräglade på kåpan: 9134771, W739V, 4970 Dessa nummer fanns på en orange klisterlapp på kåpans ena gavel: 18 37835
Bild


Öppnade kåpan som sitter med snäppfästen för att se ifall där fanns något uppenbart komponenthaveri inunder. Allt såg bra ut och alla lödningar var intakta.
Bild

Kunde inte låta bli att titta på effekttransistorn på undersidan också. Den såg också bra ut och jag gav den lite ny värmeledningspasta före återmonteringen.
Bild
Bild

Srayade också kontaktrengöring i båda socklarna innan allt återmonterades. Sedan var det spännande när man vred om tändningsnyckeln. Yes!, fläkten gick normalt igen, även efter många förnyade försök.. Nu skall jag provköra några dagar för att se om det håller i sig. Gör det inte det så tror jag att jag satsar på en ny motorstyrenhet. Håll tummarna.
Vad var felet då? Jag tror att det kunde varit dålig kontakt på nåt svagströmstift i en av socklarna. Vad tror ni?
Återkommer med rapport.

Dessa verktyg behövs för detta jobb. Vanlig skruvmejsel för panelen under handskfacket (ej i bild).
Radiomejsel, Torxmejsel, Lednyckel 10mm, 5.5mm hylsmejsel.
Bild
av Ton
#697829
Hej

Vad blev resultatet med värmepasta hittils?
Jag har samma problem med min 945, ibland fläkten funkar ibland inte. Men om jag bara vrida nyckeln utan att starta motorn den funkar alltid men om jag starta sen är det bara att vänta om fläkten går eller inte.

Ton.
av RC166
#697879
"Jag har samma problem med min 945, ibland fläkten funkar ibland inte. Men om jag bara vrida nyckeln utan att starta motorn den funkar alltid men om jag starta sen är det bara att vänta om fläkten går eller inte."

Detta har jag inte varit med om. Vilken felkod får du?


"Vad blev resultatet med värmepasta hittils?"

Jo, det har funkat bra sen jag kollade upp motorstyrenheten. Fläkten gick perfekt i över 3 veckor, och jag kunde inte låta bli att montera dit min gamla fläkt igen för nu tror jag inte att det var den som strulade från första början. Har kört med den gamla originalfläkten i över 1 vecka nu och den fungerar perfekt.

Slutsats:
-När jag började felsökning på detta elände för 2 år sen, skulle jag börjat med motorstyrenheten och bara kollat så att kontakterna är riktigt kopplade, utan oxid, klämmer bra om stiften mm.
-Jag tror inte att man behöver ta loss kretskortet från kylplattan och fixa kylpastan. Jag bara gjorde det för att jag hade isär detta och det såg lite tunnt ut.
- Det enda jag egentligen gjort är att jag lossat/återmonterat (joggat) de här 2 kontakterna ett antal gånger för att de skall ha bättre kontakt till kretskortet. Jag tog även ur honstiften ur den gula kontakten för att klämma ihop dom lite och därmed öka kontakten. Sprayade sedan med kontaktspray förstås. OBS, för att få ur stiften ur kontaktkroppen skall man lossa en liten lucka baktill och sedan föra in en tunn mejsel framifrån under stiftet för att lossa spärrtungan.
Bild

Så i mitt fall berodde felkod 233 på dålig kontakt, troligen i den gula kontakten. Jag hade alltså inte fel på motorn, utetempsensorn eller styrboxen.
Allt fungerar bra nu, håller tummarna att inget tillstöter framöver.
av RC166
#703595
Rapport igen,
Nu har det gått ytterligare 3 veckor sen jag fixade kupe'fläkten och det har gått klockrent hela tiden. F**n vad skönt det är att ha pålitlig värme i bilen nu på vintern. Om man bortser från min onödiga anskaffning av en piratfläkt, så kostade denna fix 0:-. Och arbetet hade inskränkt sig till några futtiga minuter om man bara hade haft facit i hand för 2 år sen. Men jag fick gå den långa vägen med trevande felsökningar och bollande av olika teorier här på forumet.

Så vid nästa 233-felkod (som inte nödvändigtvis bara betyder "trög fläktmotor") skall jag bara kolla de båda kontakterna ovan och hoppas på att "that's it". :mrgreen:
av vågaälskavolvo1985
#709092
Hejsan läste hela den här tråden, och är förstådd med att flera än jag har haft problem med fläktmotorn på ecc anläggningen.

Dock så var min fastfrusen (en tunn iskaka runt fläktmotorn) så det var lätt avhjälpt, men min fundering är följande jag såg också

att det går att läsa felkoder via ecc-panelen på 900-serien, gäller samma på 700 serien, har en 745 90:a med ecc som liknar 900:ans

med ac stjärna/flinga och blåbelyst ram runt knappen när den är intryckt,
Vibration i bakvagn xc70

Finns lite luftning osv, men det är ju sjukt […]

Gjorde en service och kontroll av spridarna p&arin[…]

Bygga vevhusventilation?

Tjena! Jag har nyligen köpt en 944 med b230fk[…]

Vi som beställt nya XC60

Ja, monterades av Volvo innan bilen överl[…]