Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

stew skrev: Hmm. Den bil jag tittar på har rullat 25' mil och senaste besiktning som gjordes i dec, där fanns det bra att veta "fjäderben fram rostiga". Det var inte åtgärdat men hade fått ny katalysator, startmotor mm. Låter som om den kanske inte är i så bra skick. Tänker mest på att om dessa delar byts tidigare än normalt för en 25' mila bil kanske spjället ger upp vilken sekund som helst. Eller så är den i superskick för sin ålder pga nya delarna. Suck.
Det enda man kan göra är ju princip att titta över bilen noga och provköra den ordentligt. Kolla så att det inte klonkar, knäpper, vibrerar etc samt kolla så att all el fungerar. Går motorn bra med jämn tomgång utan att rycka etc så bör ju spjället vara OK. Det brukar ju bli sämre långsamt under en tid innan det blir så pass att man måste byta det. Min bil har t.ex. orginalspjäll med den ursprungliga mjukvaran och det fungerar fint efter 27000 mil. Jag hade ett problem för två år sedan med att tomgången dippade vid start av motorn när man hade AC på och det berodde på att det var en beläggning av smuts bakom throtteln i spjället. Efter rengöring av det så försvann problemet.

Jag har haft min bil i snart 5 år och jag kanske har lagt 5000kr per år i delar och sen gjort jobbet själv, men då fungerar varenda del på bilen också :)
SubMarine skrev:
stew skrev: Jag har haft min bil i snart 5 år och jag kanske har lagt 5000kr per år i delar och sen gjort jobbet själv, men då fungerar varenda del på bilen också :)
Ok. Så "onödigt" byte menar du eller att delarna funkade för 5år sen? Är det leder och hjullager, batteri och sånt eller enstaka dyrare saker?
Lucif3r skrev:Nu har jag ju inte haft min V70 speciellt länge (sen i maj) och heller inte börjat fixa den ordentligt än. Men änsålänge har jag lagt kanske 5k på den, inklusive bensin och diverse "onödiga" saker (t ex öppet luftfilter, hårdare motorbussning osv)
I ren reparation för att få den besiktad har jag lagt ut ca 500kr :roll: . Nu är ju min visserligen en -97a och slipper eländet med elektronisk spjäll, separata tändspolar osv när dom pajar.

Min 945a som jag lagade mestadels på verkstad hamnade väl på ca 50k i slutändan, under en 6års period.
Ok. Eftersom jag är ute efter att ha den som en andra bil, och den första kostar för mycket :) så hade jag hoppats att vi pratar om att man klarar sig på runt 2-3' i delar per år och kanske nån tusing i linolja för att förhindra rost så mycket som möjligt när den kommer stå still mycket.

Kan man lätt inspektera spjället på en V70? Lätt skruva bort gummiröret(är det ett sånt?) och titta in i spjället, eller behöver man ficklampa och speglar etc? Kan man se att det är på väg att ge upp eller kan man göra rent och köra på?
Om du har en motor utan turbo så är det lätt att rengöra spjället. Man måste montera bort det för att komma åt ordentligt enligt mig. Är det en turbo så är borttagandet lite krångligare då spjället sitter under insuget, men det tar bara lite längre tid. På motorn utan turbo kan du lossa luftslangen bara och sen kika in i spjället för att se hur smutsigt det är. Kom ihåg att kika bakom själva trotteln också då det brukar vara värst där.
Det handlar kort o gott om en gissningslek, Allt beroende på delars kvalitet till hur dom 20K+ milen har gått, Allt från vilken slags väg till typ av förare.
Det bästa är ju att leta reda på en som har så mycket som möjligt av det dyra bytt nyligen så slipper man.
Bromsar & dyl kommer ju alltid få bytas tids nog.

På en bil kan en del ge sig efter 15K mil och på samma modell med annan förarae kan den hålla 50k+ mil utan problem.

Sen får man väl känna av läget lite grand på bilen, väldigt välskött bil håller ju oftast mycket bättre i längden.
Lucif3r skrev:Tror du har listat det mesta. Det är ju som nämnt tidigare styrleder, spindelleder, motorbussningar och sådana slitagedelar.
Sen beror det ju på om du kan meka själv eller inte. Kan du meka själv minskar kostnaden ENORMT.
Ex. byta båda styrlederna på båda sidor skulle kosta runt 1000kr, istället för kanske 3-4k på verkstad.
Volvo ville t ex ha 1200 för att byta min inre högra styrled... Jag gjorde det själv till en kostnad av 300kr istället.

Nu har jag ju inte haft min V70 speciellt länge (sen i maj) och heller inte börjat fixa den ordentligt än. Men änsålänge har jag lagt kanske 5k på den, inklusive bensin och diverse "onödiga" saker (t ex öppet luftfilter, hårdare motorbussning osv)
I ren reparation för att få den besiktad har jag lagt ut ca 500kr :roll: . Nu är ju min visserligen en -97a och slipper eländet med elektronisk spjäll, separata tändspolar osv när dom pajar.

Min 945a som jag lagade mestadels på verkstad hamnade väl på ca 50k i slutändan, under en 6års period.

Ursäkta ot, men jag är lite nyfiken på vad du reparerade på din 945 för 50 000.
Det är ju sorgligt att tänka på hur mycket jag lagt ut på bilen sen jag köpte den i december 2011 :P

Kamremskit
Typ alla service grejer (med vevhusventilation), Mobil 1 olja & KN-Filter
Nya stötdämpare, fjädrar, fjäderbenslagringar etc runt om
Ny stereo, beg slutsteg, kablar
Laddtrycksmätare
Diverse grejer för besiktnigen, typ bromsslangar, handbromsbackar, länkarm
2st framvagnsinställningar (behöver en 3de då dom glömde skruva åt stötdämparen den sista gången, ska höra med dem :P)
En massa flashiga siliconslangar
Nya lyktor, blinkers, sidoblinkers etc.
Ofantliga mängder bensin

Grejer som jag snart ska köpa eller måste köpa:
Äkta Volvo handbromsbackar
Motorbussningar
Sladdar till motorvärmare, samt kupévärmare

Visserligen så har jag och brorsan bytt allting så man har ju sluppit verkstadskostnader, sparar en hel del också på att köpa bosch eller original grejer ifrån ebay då det brukar vara väldigt mycket billigare där.

Finns mer att läsa i Teknikens värld, V[…]

Kamremsras

Skuren AC-kompressor varvid AC-remmen trasslade in[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hej! Min Volvo 744 -88 med B230FK motor i väg[…]