Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zäta
Jag köpte för några år sedan en kabel hos Kjell o & med 6 protokoll som inte finns nu men denna med 10 protokoll är likvärdig med den jag köpte.( http://www.kjell.com/sortiment/el/bilti ... nformation ) Den har USB.
Till VOL-fcr väljer jag KKl protokollet och till andra program använder jag ISO9141-2
till min S-70.
Ska man bara använda VOL-fcr räcker det troligen med en kabel med KKL protokoll

Man måste testa o se vad som passar bilen och programmen, lite trix är det att få kabeln
att fungera i datorn. VOL-fcr funkar dessutum bara med win xp (tror jag)
av PederL
Lånar tråden lite , den obd-läsare som det länkas till nedan fungerar på min v70 2,4 - 00 (gamla karossen) att läsa felkoder på både abs, airbag, motorlampa mm vad jag fattar som ? Är en djungel med felkodläsare tycker jag, vet inte vad man ska ha som inte kostar multum. Fanns ju även andra läsare på den sida som kanske funkar ?

av zäta fre 24 aug 2012, 12:45

Jag köpte för några år sedan en kabel hos Kjell o & med 6 protokoll som inte finns nu men denna med 10 protokoll är likvärdig med den jag köpte.( http://www.kjell.com/sortiment/el/bilti ... nformation ) Den har USB.
Till VOL-fcr väljer jag KKl protokollet och till andra program använder jag ISO9141-2
till min S-70.
Ska man bara använda VOL-fcr räcker det troligen med en kabel med KKL protokoll
av *pettson*
Törs man nu be alla diagnosuttagsläsarsugna att också införskaffa kodlista och klartextlista att titta i när problem uppstår? Sen om det finns möjlighet att lära dej sitt system? Att kunna utläsa eller radera koder varken reparerar eller berättar vad problemet är i dom flesta fall. Det berättar däremot vilken komponent som klagar. Felsökningen är att se varför något klagar och ta reda på vad som är själva felet. Det behöver inte vara det som larmat. Felsökning är vitalt och fungerar inte om man inte kan sitt system.
av PederL
Ja, det säger ju sig självt att att man inte bara kan gå efter en felkod, men det kan ge en fingervisning inom vilket område det är fel.
Är det tex nåt fel på avgasreningen kan det ju härledas till det dåliga italenska spjällhuset som sitter i min modell tex som gett fel info till lamdasond osv.
av *pettson*
PederL skrev:Ja, det säger ju sig självt att att man inte bara kan gå efter en felkod, men det kan ge en fingervisning inom vilket område det är fel.
Är det tex nåt fel på avgasreningen kan det ju härledas till det dåliga italenska spjällhuset som sitter i min modell tex som gett fel info till lamdasond osv.
Fingervisningen är att något kommer att klaga. Det ger en kod, men felet måste inte alls ha med saken att göra, därav måstet med insikten i systemuppbyggnaden för att ha nytta. Felkod på sond gällande förvärming kan vara sond eller för den delen ett spänningsfel i bilen, övre eller lägre reglerings problem kan vara sond eller insugsläcka eller avgasläcka, eller fel på spjälläge, eller fel på spridare eller massmätare eller ett hack fel på insugskammen... ja så kan man fortsätta.
Det är absolut inte så att jag inte vill att man ska skaffa en läsare. Men jag önskar att man också ska kunna använda den på rätt sätt, annars blir det bara som så att man läser ur en kod och stoppar in den någonstans och förväntar sej att någonannan ska lösa problemet man har.
Det är ju inte helt ovanligt med frågor där man skaffat sej en läsare och nu undrar vad koden betyder och hur man reparerar det.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Men vad är det för fel att fråga om hjälp på t ex ett forum med att tolka en felkod? Det är väl ändå bra mycket mer informativt än "hjälp! min bil startar inte!" t ex?

Bara för att man kan läsa ut felkoder när man själv önskar så måste man väl inte kunna precis allt om hur bilen och diagnostiken fungerar?
Har man lite sunt förnuft, dvs inse att felkoden kanske inte alls är det exakta felet, så kommer man bra långt med lite hjälp från t ex en mer kunnig person på ett forum.
av NilsO
I Volvos tabeller över felkoderna står ju både vilka villkor som ska vara uppfyllda för att en viss felkod ska sättas och vilka symtom som brukar hänga ihop med en viss felkod. T.ex. kan man läsa att det sätts felkod för temperaturgivaren om signalen från den antyder att motorn är under -40°C eller över 120°C, och att motorn då också blir svårstartad varm, eftersom styrenheten i brist på bättre antar att den är kall och fetar upp blandningen. Med den informationen blir felkoderna ganska användbara. Kortformen "temperaturgivarsignal felaktig" säger inte särskilt mycket.

Finns det "klartextlista" för 850 att hitta på nätet, kanske? För rödblock (2/7/940) finns bland mycket annat en snitsig mobilapp av signaturen emwtur på forumet som innehåller detta. Den har felkoder för 850 också, men bara i kortform. Någon som vet?
av *pettson*
Lucif3r skrev:Men vad är det för fel att fråga om hjälp på t ex ett forum med att tolka en felkod? Det är väl ändå bra mycket mer informativt än "hjälp! min bil startar inte!" t ex?

Bara för att man kan läsa ut felkoder när man själv önskar så måste man väl inte kunna precis allt om hur bilen och diagnostiken fungerar?
Har man lite sunt förnuft, dvs inse att felkoden kanske inte alls är det exakta felet, så kommer man bra långt med lite hjälp från t ex en mer kunnig person på ett forum.
Tolka mej rätt, jag förstår om det jag säger verkar otrevligt. Det är inte fel att få hjälp med att tolka in en kod. Felet blir när man stannar där i sin egen involvering.
I vilket ämne med vilka verktyg som helst stannar dom flesta inte vid att införskaffa verktyget. Man brukar lära sej det mesta som involverar verktyget för att själv ha så mycket nytta av det som möjligt, för att förstå vad man gör. Därmed inte sagt att man kan allt eller hur djupt som helst om möjligheterna då heller.
Dom som gör allt dom kan i övrigt, är naturligtvis lovvärda, har man gjort vad man kan har man ansträngt sej, det är vad jag eftersträvar.
Men ibland är det så att man köper en felkodsläsare billigt någonstans utan fullständig tabell, ibland utan att en veta i vilket format den svarar ens. Sätter sej in i problemet så långt att man vet var diagnosuttaget sitter och sen kastar man in koden på några ställen och hoppas att någon annan ska göra en exakt diagnos på webben utan att man själv behöver göra något mera. på så sätt sparar man både egen tid då andra löser problemet och pengar på köpet. SÅNT ogillar jag. I mina ögon kan man lika gärna lämna in bilen då eftersom man ändå inte har nåt intresse av vad man gör.
Därmed inte sagt att det hänt ens i detta forum alls. Men det har hänt under alla år, mera eller mindre frekvent på olika ställen på webben som jag besöker.
Folk måste naturligtvis inte tycka som jag gör. Jag får be om ursäkt om jag låter grinig. Jag är inte alls arg på någon eller något. :-)-)
Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]

Vad händer om du drar en fullgasrepa? Trycke[…]

Takräcke Thule Evo (XC60).

Uppdatering, fick tag i en på Mekonomen och […]

slungdiff på 945

SE modellen har slungdiff.