Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mupphack
Hejsan!

Var ute innan och tittade lite i min S70 2.5T -98 när jag såg att det stora motorfästet ovanför fördelaren var helt kasst. Hade tänkt att beställa ett nytt powerflex, men jag undrar om det är någon mer motorbussning som brukar bli dålig som man endå kan passa på att byta?

Men var sitter alla motorbussningar igentligen? Vilka är lätta att byta?

Powerflex säljer 4st olika till min -98,

Front Upper Engine Mounting Den som sitter ovanför fördelaren, men dom andra 3?
Front Upper Bulkhead Mount 36mm
Front Lower Engine Tie Bar Large Bush
Front Lower Engine Mount Small Bush
av StefanWasa
När man byter dessa bör man ha momentnyckel eller räcker det med lite "sunt förnuft"? Såg i Haynes att det stod vilket moment man ska ha där, men att köpa en momentnyckel kostar väl ca 500kr och det får man väl bussningarna bytta för på en mindre verkstad, tänkte på övre- och nedre motorbussning då alltså.
Användarvisningsbild
av Mupphack
Tack för svaren, en fråga till bara :P

Enligt Volvo Vida måste man lyfta motorn 30mm när man skruvar loss detta fäste http://www.skruvat.se/Motorkudde-P11604.aspx
, men behövs de verkligen? är det någon som bytt det fästet som vet?

EDIT: Läste nog fel angående 30mm, det var till den stora motorkudden under, men det borde vara extremt lätt att byta ovanstående bussning då eller?
Användarvisningsbild
av Nexus
ja den är bara skruva loss och sen dit med nya. Ska man byta det högra fästet så får man lyfta motorn lite men inga konstigheter där heller
Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]

Vad händer om du drar en fullgasrepa? Trycke[…]

Takräcke Thule Evo (XC60).

Uppdatering, fick tag i en på Mekonomen och […]

slungdiff på 945

SE modellen har slungdiff.